ماراتن نامزدها در شیب تند تبلیغات مجازی

ماراتن نامزدها در شیب تند تبلیغات مجازی

گروه سیاسی: ماراتن تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی استان همدان در فضای مجازی و با وجود محدودیت ها و ممنوعیت‌های قانونی در خصوص زمان آغاز و نحوه تبلیغات، با شیبی تند در حالی پیشروی است، فضایی که مخاطبان پرشمار را در مسیر تحت تاثیر خود قرار می دهد. از آنجا که دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های مجازی بسیار گسترده است؛ تبلیغات نامزدها به صورت لحظه‌ای بر حجم آن افزوده و گروه‌های متعدد اعم از جناح‌های سیاسی، اشخاص و شخصیت های حقیقی و مردم به ویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار داده است.
از هم اکنون با وجود تاکید بر اعمال قانون علیه تبلیغات زودهنگام کاندیداها، موج سواری حضور پرحرارت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستای استان همدان در فضای مجازی همچنان روبه افزایش است و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام در صدر این فعالیت‌ها قرار دارند.
فضای مجازی به صحنه ابداع و استفاده از ابزارها و شیوه های متنوع اطلاع‌رسانی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده و تقریبا به صورتی کامل رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته تا نامزدهای انتخابات و حامیان آنها با استفاده از انواع محتواها شامل تصاویر، موشن‌گرافی، اینفوگرافی، فیلم و کلیپ کار تبلیغ برای جلب نظر و جذب هوادار و اثرگذاری بر افکار عمومی را از این طریق پیگیری و دنبال کنند.
در سطح شهرها خبر می‌رسد که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این روزها پای ثابت تبلیغات شده و انواع گروه‌ها و کانال‌ها با القاب و شعارهای گوناگون و محتوای متنوع تبلیغی برای فعالیت نامزدهای انتخاباتی راه اندازی و فعال شده است.ایجاد گروه‌های پرشمار از کاربران در فضای تلگرام حتی به اجاره برخی کانال‌ها و گروه‌ها در این شبکه مجازی انجامیده و درآمدهایی را نیز برای گردانندگان آن ایجاد کرده است.
تصور این موضوع که هر خانواده حداقل دارای یک عضو در شبکه‌های اجتماعی است، تبلیغ در این فضا را بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای معرفی کاندیداهای انتخاباتی تبدیل کرده است.
برخی کاندیداها اگرچه مدیریت پنهان گروه‌ها کانال‌ها و پیج‌های اینستاگرامی را برای تبلیغ خود در اختیار دارند اما به واسطه افراد مورد وثوق نسبت به جلب نظر مردم برای کسب آرا بیشتر اقدام می‌کنند.از ماه‌ها قبل برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی با پیش بینی این تبلیغات نسبت به ایجاد گروه‌ها و کانال‌های مختلف اقدام کرده و اکنون از این طریق به دنبال کسب درآمد هستند.
از پروفایل‌های رنگارنگ تا بازار درآمدی
برخی نامزدها نیز پروفایل شبکه‌های ایجاد شده را با تصویر خود تبلیغ کرده و شروع به نگارش مطالبی پیرامون دغدغه‌های مدیریت شهری و شهروندی در این فضاها می‌کنند.
سرتیتر اغلب گروه‌های ایجاد شده در فضای مجازی با مضامین شهر زیبا، آبادانی شهر مشارکت مردم در شهر برتر، شهر سبز، شهر پایدار، جوانان شهرساز، الوند سرفراز، انتخابات شفاف، جوانان آبادگر و صدها عنوان دیگر است.
در این بین جوانان کاندیدا سعی کرده‌اند با شیک پوشی و استفاده از رنگ‌های شاد در تصاویر منتشر شده خود، توجه کاربران را جلب کنند و بانوان نیز سهم بسزایی در تولیدات تبلیغاتی خود در فضای مجازی دارند و از مطالبات دختران و زنان جامعه در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند.حامیان کاندیداهای شناخته شده نیز درصد زیادی از جنب و جوش شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند به گونه‌ای که برنامه‌های نامزد مورد خاص خود را تقسیم‌بندی کرده و به فاصله زمانبندی تعیین شده منتشر می‌کنند.
کانال‌های با سابقه خبری همدان نیز از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بهره مند هستند و پیش‌تر به سراغ مشتریانی می‌روند که علاوه بر هزینه کردن، شانس بالایی در انتخابات داشته باشند تا به نوعی اعتبار خود را حفظ کنند.
اما نکته جالب توجه در تبلیغات زودهنگام انتخابات، انتشار عملکرد پنج ساله برخی اعضای فعلی شوراهای شهر استان همدان است که با واکنش کاربران نیز مواجه بوده و می‌گویند این افراد در این پنج سال کجا بوده‌اند که اکنون به یاد تشریح عملکرد خود افتاده‌اند.بازار اجاره گروه و کانال‌های تلگرامی در کنار پیج‌های پرمخاطب نیز درآمد بسیار خوبی را برای مدیران آن به دنبال داشته است و کاندیداها راغب به در اختیار گرفتن فضاهایی هستند که ممبرهای واقعی داشته و او را بپذیرند.درآمدهای میلیونی بابت اجاره گروه‌ها و کانال‌های بازار شغلی هر چند کوتاه مدت، اما پرسود را ایجاد ساخته است و البته هستند افرادی که با عضوگیری‌های آفلاین به نوعی ترفند جذب مشتری را بکار می‌گیرند.
سنگ تمام اقوام نامزدها برای تبلیغات
هیجان تبلیغات انتخاباتی چنان برخی خانواده‌ها را فراگرفته که اقوام نامزدها همه توان و همت خود را به کار گرفته‌اند تا برای کاندیدای محبوب خود تبلیغ و رای جمع کنند، آن‌ها از تمام فرصت‌ها برای تبلیغ کاندیدای خود استفاده می‌کنند تا به این صورت شانس او را برای کسب آرا افزایش دهند.پیج‌های شخصی، عمومی و پیش ساخته اینستاگرامی و تلگرامی از جمله فضاهایی هستند که اقوام و دوستان نامزدها متناسب با ظرفیت و توانمندی خود، در آن تبلیغ می‌کنند.
کار در این زمینه تا آنجا پیش رفته است که با وجود بی‌توجهی بسیاری از نامزدها به ممنوعیت تبلیغات زودهنگام، برخی از آن‌ها با راه‌اندازی گروه‌های متنوع تلاش می‌کنند آرای قشرهای مختلف جامعه را به نفع خود جلب کنند.
وابستگان کاندیداها به نوعی سخنگوی آن‌ها برای تبادل نظر با کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز تبدیل شده‌اند و پاسخگوی سوال‌ها هستند.
برداشت تبلیغاتی در کنار نام آوران
برخی نامزدها با استفاده از تصاویر نام آوران و چهره‌های ماندگار، تبلیغات خود در فضای مجازی را برجسته می‌کنند به این گونه که یا با این افراد شاخص عکس گرفته و منتشر می‌کنند و یا تصاویری از آرشیو آلبوم خود رونمایی می‌سازند.
حضور آن‌ها در کنار چهره‌های ورزشی محبوب ملی و یا سایر شخصیت‌های هنری، اجتماعی و فرهنگ، این روزها مورد توجه برخی نامزدها قرار گرفته است. .اینگونه تبلیغات در شرایطی رخ می‌دهد که نامزدهای جناح‌های مختلف در نقاط مختلف استان با هیجان بسیار در کار تبلیغ به این شیوه هستند و شگرد آن‌ها با انگیزه خاص دنبال می‌شود.
تبلیغات اینترنتی این دسته از نامزدها بواسطه تصاویر جمعی با قهرمانان و چهره‌های شناخته شده نزد مردم روبه افزایش است و جوانان بیش از سایرین از این مهم بهره مند هستند.حال اینکه هر صنف تمایل دارد تا نامزد هم نوع خود را مورد حمایت قرار دهد و البته قهرمانان ورزش در صدر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شوراها قرار دارند بازار گرمی خوبی در این خصوص شکل گرفته و مدال آوران جهانی و آسیایی بیشتر مورد توجه هستند.
تبلیغات مجازی با شیوه پرسش و پاسخ
یکی از شیوه‌های تبلیغی مدرن با بهره گیری از فضای مجازی، اتاق‌های پرسش و پاسخ است که به عنوان فضایی برای تضارب آرا اعضا با نامزدها طراحی شده و هر شب با آمدن یکی از نامزدها گفتمان در حوزه نقد تفکر و دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و مطالبات انجام می‌شود.
گروه‌هایی که عنوان شفافیت در برنامه‌های کاندیداها را هدف خود قرار داده و در کنار این پرسش و پاسخ، روش‌های مدرن دیگر نظیر نظرسنجی‌های اینترنتی انجام می‌شود.برخی نامزدها معتقدند شیوه‌های قدیمی تبلیغاتی امروزه کارساز نیست و استفاده از ظرفت بالقوه فضای مجازی می‌تواند یکی از شگردهای بسیار موثر در آرای مردمی به سود خود باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،تبادل دیدگاه و نظرات کاربران اجتماعی با هدف شفاف‌سازی در اهداف و برنامه کاندیداها رونق چشمگیری را در فضای مجازی فراهم ساخته و تجارب ارزنده‌ای را نصیب نامزدها می‌کند.اگرچه بیان این اهداف به نوعی تعهدآور است و هر یک از کاندیداها در صورت پیروزی باید به آن پایبند باشند، اما عملکرد آن‌ها را شفاف و قابل پیگرد نزد مخاطبان خواهد کرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۶ ب.ظ

دیدگاه


+ هفت = 13