نماينده مردم خوي در مجلس:

سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی ارمغان‌آور اشتغال باشد

سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی ارمغان‌آور  اشتغال باشد

گروه گفت¬وگو: نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان غربی باید ارمغان‌آور اشتغال برای جوانان این خطه باشد.
به گزارش آرازآذربایجان سفر استانی رئیس جمهور با همراهی جمعی از مقامات بلندپایه کشورمان مهم‌ترین یادگار دولت نهم و دهم در کشور قلمداد می‌شود، که با وجود نقدهای وارد بر این برنامه، به دلیل برکات و نتایج مثبت آن به نظر می‌رسد، این روش همچنان توسط دولت‌‌های دیگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دنبال شود.
در مناطق مختلف استان، جلسات و نشست‌های گوناگون زمزمه‌هایی از سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور دولت یازدهم حجت‌الاسلام حسن روحانی به آذربایجان غربی را می‌دهد، بنابراین برای آماده‌سازی بخش‌های مختلف، پروژه‌های عمرانی و همچنین جمع‌بندی مشکلات استان در حوزه‌های گوناگون اقدام می‌شود.
از این رو خبرنگار ما با محوریت قرار دادن سفر استانی رئیس جمهور به استان مصاحبه‌ای با نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی موید حسینی‌صدر انجام داده است.
در این گفت‌وگو وی به تشریح انتظارات و مطالبات مختلف مردم این استان و همچنین ظرفیت‌های کم‌نظیر آذربایجان غربی برای سرمایه‌‌گذاری در زمینه‌های گوناگون پرداخته است، که در ادامه می‌خوانید:
*سفر استانی به مناطق مختلف کشور چه نتایجی دارد؟
سفر مورد اشاره در راستای تلاش برای تحقق یافتن بندهای مختلف قانون اساسی است، زیرا به طور روشن و صریح در قانون اساسی به موضوع توسعه متوازن سراسر کشور و بهره‌مندی از همه قابلیت‌های استان‌ها تاکید شده است، بنابراین سفرهای استانی باید با چنین رویکردی شکل گیرد.
*پیرامون ظرفیت‌های آذربایجان غربی که این منطقه را مستعد توسعه می‌کند، توضیح دهید.
آذربایجان غربی به دلیل داشتن بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت در این شاخص هشتمین استان ایران اسلامی قلمداد می‌شود، که موضوع فوق یک امتیاز برای این خطه قلمداد می‌شود، به ویژه اگر برای توانمندسازی، بالا بردن بهره‌وری و ارتقای مهارت نیروی کار موجود در استان اقدامات لازم انجام گیرد.همچنین این استان به دلیل هم‌مرزی با سه کشور و داشتن مرز مشترک با جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه از ظرفیت مرز برخوردار است، که در صورت توجه به این مبحث می‌توان بسترهای توسعه بیش از پیش در استان را فراهم کرد.از طرف دیگر آذربایجان غربی از ظرفیت‌های معدنی، مناطق گردشگری، قابلیت‌های طبیعی، پتانسیل‌های مختلف و بی‌نظیر برخوردار است، که به طور قطع در سفر استانی رئیس جمهور باید به این مباحث توجه ویژه شود.از طرف دیگر برخورداری از مردم خون‌‌گرم، مهمان‌نواز و توانمند از دیگر ویژگی‌های آذربایجان غربی به شمار می‌رود، که این موضوع در جای خود حائز اهمیت بوده، و در مقوله توسعه و مدیریت بهینه منابع انسانی باید به این مبحث توجه ویژه صورت گیرد.
*پیرامون جایگاه آذربایجان غربی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور توضیح دهید.
در برنامه‌های توسعه‌ای کشورمان طبق برنامه‌ریزی دولت، مسئولان و دست‌اندرکاران حدود ۷۰ میلیارد دلار در طول پنج سال باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد، که این انتظار از مسئولان و مقامات ارشد وجود دارد تا سرمایه مورد اشاره را فقط در چند استان مشخص متمرکز نکنند و بخشی از این اعتبارات را برای استان ما اختصاص دهند، تا از این رهگذر در معیشت، اشتغال و کسب و کار مردم این خطه هم تحول روشن و نویدبخش دیده شود، تا به این ترتیب با گام‌هایی استوار به سمت آینده حرکت کنند.
* بزگترین و مهم‌ترین ظرفیت آذربایجان غربی را برای سرمایه‌گذاری چه می‌دانید؟
در استان پهناور آذربایجان غربی ظرفیت کافی برای ایجاد یک واحد پتروشیمی بزرگ، تعداد زیادی واحدهای پتروشیمی کوچک و همچنین تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی وجود دارد، که باید به این مقوله و ظرفیت‌های موجود به طور جدی پرداخته و تصمیم‌های قابل اجرایی در استان با حمایت و پشتیبانی دولتمردان اتخاذ شود.
همچنین از طرف دیگر ظرفیت‌های معدنی مناطق مختلف آذربایجان غربی را مورد توجه قرار دهیم، به طوری که قطب معدنی کشور قلمداد کردن این خطه به هیچ عنوان اغراق و بزرگنمایی نیست، زیرا به معنای واقعی چنین پتانسیل‌‌هایی برای تولید ثروت در استان وجود دارد، که باید برای جذب اعتبارات دولتی و بخش خصوصی به این سمت گام برداریم.
متاسفانه تاکنون و در طول سال‌های گذشته به این ظرفیت عظیم نهفته در آذربایجان غربی توجه چندان زیادی نشده است، به طوری که تاکنون حداکثر ۱۰ درصد از معادن استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، حال آنکه در صورت شناسایی و بهره‌برداری بهینه از معادن استان امکان اشتغال برای جوانان تا اندازه زیادی فراهم می‌شود.
*پیرامون ظرفیت مرزی آذربایجان غربی و تاثیر آن بر اشتغال توضیح دهید.
مبحث دیگر در ارتباط با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان و انتظاراتی که از هیئت دولت به ویژه شخص اول قوه مجریه وجود دارد، به ظرفیت مرزی بودن استان به دلیل داشتن مرز مشترک و طولانی با سه کشور جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه باید اشاره داشته باشیم.
به دلیل عدم استفاده از این ظرفیت عظیم در مرز ماکو طول صف کامیون‌ها گاه به بیش از ۱۵ کیلومتر نیز می‌رسد، که این مسئله به معنای واقعی تاسف‌آور است، بنابراین باید در راستای رسیدگی به این موضوع گام‌های بلندی برداشته شود.
همچنین استفاده از قابلیت ریلی ایران اسلامی، استفاده از ریل ایران و ترکیه، افزایش دادن تعداد پرواز فرودگاه‌های استان به ویژه برای مقصدهای زیارتی و فعال‌‌سازی فرودگاه خوی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، باید حداکثر استفاده از ظرفیت ریلی کشور به عمل آید، تا برای توسعه تعامل، رشد صنعت گردشگری و … اهتمام شود.
* مهم‌ترین انتظار و مطالبه مردم از دولت را چه می‌دانید؟
این انتظار از دولتمردان، تصمیم‌سازان و مقامات ارشد کشورمان وجود دارد، که با پشتکار در راستای ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی برای اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان کشورمان از جمله این استان اهتمام جدی داشته باشد،‌ تا ضمن ایجاد امکان ارتزاق و منبع درآمد برای جوانان تحصیلکرده و توانمند این مرز و بوم بسترهای لازم برای تحصیل و ازدواج آنها بیش از پیش فراهم شود، چرا که این قبیل امور حلقه‌های یک زنجیره به شمار می‌رود.
همچنین دولتمردان برای اجرایی کردن سیاست‌‌‌های کلی خود در زمینه‌های مختلف اعم از امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به ویژه سیاست خارجی از منویات مقام معظم رهبری به بهترین شکل تبعیت کنند.
بنابراین همواره و در زمینه‌های مختلف باید رهنمودهای ایشان مورد توجه تصمیم‌سازان و سیاستمداران کشورمان قرار گیرد، تا به این ترتیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر روز و هر لحظه در مسیر بالندگی و رشد قرار گیرد.
* فارغ ازمشکلات و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی، فعالیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برای اظهار نظر در این زمینه هنوز زود است، ولی در صورت پیروی از رهنمودهای رهبری و خط مشی تعریف شده توسط ایشان نتایجی به دست خواهد آمد، که برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای باید تیم مذاکره‌کننده با هوشیاری و دقت در نشست‌ها شرکت داشته باشند، زیرا طبق هشدار رهبری، طرف مقابل به معنای واقعی مکار و حیله‌گر است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 36