روستای سیوان، دژ اقتصاد و تجارت خوی

روستای سیوان، دژ اقتصاد و تجارت خوی

آرازآذربایجان،روستای سیوان با قدمت تاریخ و تمدن چندین صدساله با ۳۵۰ خانوار و با داشتن ۱۵۰۰ نفر جمعیت در ۷ کیلومتری خوی در مسیر جاده بین المللی خوی_ ارومیه قرار گرفته است.
آب و هوای مناسب و معتدل و وجود مزارع حاصلخیز و باغات سرسبز موجب شده مردم این دیار به کشاورزی و کشت و زرع بپردازند و تخمه آفتابگردان از محصولات اصلی و برند آن که شهرت کشوری دارد از عمده محصول روستای سیوان است.
اولین و بزرگترین بازار تجارت خوی که خرید و فرورش بصورت پایاپای در آن انجام‌ می شد در این روستا قرار داشت، بطوریکه موجب شده تمامی روستاها و شهرهای همجوار برای خرید و فروش محصولات کشاورزی به این روستا مراجعه کنند و به همین جهت در سال های دور به علت وجود اقتصاد قوی مردم آن، این روستا مورد تاراج و دستبرد دزدان و راهزنان قرار می گرفت.
محمدحسین زاده، از اهالی روستای سیوان اظهار کرد: به علت وجود بزرگترین بازار خرید و فروش در چندین قرن گذشته در سیوان که اکثرا هم به صورت پایاپای انجام می شد وضعیت اقتصادی مردم این روستا مطلوب بود و به همین خاطر مورد تاراج و دستبرد دزدان قرار می گرفت.
وی تصریح کرد: مردم روستا حدود ۱۲۰ سال پیش محل روستای سیوان را برای در امان ماندن از دستبرد دزدان در شعاع یک کیلومتری جابجا نموده و برای محل جدید روستا حصار و برج های دیده بانی و دروازه های ورودی نصب کردند که در حال حاضر هم بقایای برج های روستا باقی مانده است.
مصطفی حسین زاده، دهیار روستای سیوان اظهار کرد:در روستای سیوان در حال حاضر سه مسجد وجود دارد که تعدد مساجد در این روستا نشان دهنده عمق ریشه های مذهبی و عشق و علاقه مردم به ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت است.
وی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان در روستای سیوان با شکوه فراوان برگزار می‌شود به طوری که ضیافت شب های رمضان هر روز با صرف افطاری در مساجد این روستا با حضور مردم و مهمانان برگزار می شود.
حجت الاسلام رشتبر دادستان خوی اظهار کرد: مردم روستای سیوان جزو افرادی هستند که همواره در کارهای خیر از قبیل تامین جهیزیه نوعروسان و آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد پیشقدم هستند.
وی تصریح کرد: سال گذشته چندین نوعروس با کمک های خیرین روستای سیوان راهی خانه بخت شدند و چندین زندانی نیز به همت مردم این روستا آزاد و به کانون گرم خانواده خود بازگشتند.
دادستان خوی با اشاره به ریشه های قوی مذهبی روستای سیوان اظهار کرد: وجود مساجد تاریخی نشان دهنده عمق علاقه اهالی روستا به مسایل دینی و مدهبی است.
روستای سیوان به عنوان مفصل اقتصادی و تجارت خوی با شهرهای سلماس و ارومیه محسوب می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 63