یک مسئول اعلام کرد

کشت بیدمشک در ۶۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی

کشت بیدمشک در ۶۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی

آرازآذربایجان،سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هکتار از باغها و حاشیه باغ های استان زیر کشت گیاه بیدمشک است که حدود ۲.۵ میلیون لیترعرق بیدمشک از باغات این مناطق تولید و استحصال می شود.
علی دیانتی افزود: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: کشت این درختچه ها به صورت حاشیه کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب است که بیش‌ترین سطح در شهر ارومیه است.
دیانتی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سالجاری بیش از ۲.۵ میلیون لیتر برآورد می شود.
وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.
دیانتی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود، اضافه کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود.
به گفته وی باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.
دیانتی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک گفت: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = سه