مادر غم نانت مباد

گروه اجتماعی: خانواده‌های کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر بویژه زنان سرپرست خانوار در پی شیوع ویروس کرونا بیش از پیش دچار بحران و مشکل شده‌اند، از این رو برخی نهادهای مردمی از جمله خیریه دارالکرام به کمک و یاری این اقشار شتافته‌اند.
در شرایط کنونی که به دلیل بیماری کرونا کسب و کار اقشار ضعیف جامعه از رونق افتاده خیلی از خیریه ها و انجمن ها نیز شکل کارشان را تغییر داده اند تا بیش از پیش در خدمت آسیب دیدگان و افراد کم برخودار جامعه باشند.
این روزها کمک های مردمی و حس انسان دوستی به قوت خود باقی است اما این بار از میان چهارچوب خانه خیرین و مردم خیرخواه به کمک نهادهای مردمی آمده اند تا به کمک انسان_های نیازمند بروند.
در این میان موسسه خیریه دارالکرام نیز که تا پیش از این هدفش تمرکز بر حمایت تحصیلی دانش آموزان فاقد سرپرست بود، در کنار این کار سعی دارد قدم هایی را نیز در جهت پر کردن سفره این خانواده بر دارد.
امروز رفع بحران غم نان خانواده های کم برخوردار نیز به مجموعه فعالیت های این نهاد خیریه اضافه و تبدیل به دغدغه آنها شده است.
مصطفی میراحمدی زاده مدیرعامل موسسه خیریه دارالکرام با بیان اینکه نزدیک به ۱۸ سال است این مجموعه با هدف بورسیه تحصیلی دانش آموزان فاقد سرپرست موثر فعالیت دارد می_گوید: در این ۱۸ سال توانسته ایم ۳۵۰۰ دانش آموز و خانواده هایشان را شناسایی و تحت پوشش مجموعه دربیاوریم.
همه این دانش آموزان مددکاران و همیاران کنارشان حضور دارند که به آنها مشاوره داده و در مشکلاتشان کنارشان هستند تا چیزی مانع از تحصیل آنها نشود.
»این دانش آموزان از طریق نیکوکاران خیریه حمایت تحصیلی می شوند و از این طریق خانواده های این بچه ها را نیز از جهت تحصیلی کارآفرینی، توانمندسازی و… حمایت می کنیم«.
در این میان خیریه دارالکرام توجه ویژه ای به مادران و با سواد و توانمند سازی آنها نیز دارد. »خیلی از این دانش آموزان سرپرست اصلی شان مادران آنها هستند. پدرانشان یا فوت شده، در زندان هستند یا متواری اند.
مادر سرپرست اصلی خانواده است و سعی داریم مادران را نیز کمک کنیم«.در شرایط کنونی اما این خانواده های آسیب پذیر و محروم وضعیت شان سخت تر از قبل شده است. خیلی ها گرفتار و بی کار شده اند و قدرت تامین نان برای سفره شان را نیز ندارند.
میراحمدی زاده گفت: خیلی از مادران این دانش آموزان تا قبل از شیوع کرونا کار می کردند.
نظافت، پاک کردن سبزی، خیاطی و… بخشی از فعالیت های آنها بود اما با شیوع این بیماری تنها سرپرست خانواده نیز بی کار شده است و حالا این خانواده ها چندبرابر گذشته در معرض آسیب قرار دارند. به همین دلیل نیاز است که به کمک شان برویم و نه فقط از بعد حمایت تحصیلی فرزندانشان بلکه در موارد دیگر نیز آنها را حمایت کنیم.
حال اعضا و داوطلبان خیریه دارالکرام که در ۱۶ شعبه در ۱۵ استان و ۵۴ شهر فعالیت دارند دست به کار شده و در قالب پویش »به جنس مهربانی« سعی دارند بسته های بهداشتی و ارزاق را به دست خانواده های خود برسانند.
آنها تا کنون برای ۱۲۰۰ خانواده تحت پوشش خود بسته حمایتی تهیه کرده اند اما درصدد تهیه بسته حمایتی برای مابقی جامعه هدفشان هستند.
میراحمدی زاده در خصوص وضعیت این خانواده ها افزود: واقعیت این است که بعضی از این خانواده ها که در جنوب کرمان، بخش هایی از هرمزگان، جنوب بیرجند و…. از فقر رنج می_برند، حتی قدرت تهیه نان را ندارند.
یکی از کارهایی که خیریه دارالکرام در سال گذشته انجام داد تهیه آرد به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بود.مدیرعامل موسسه خیریه دارالکرام گفت: هدف ما این بود نان که حداقل حقوق بنیادین این خانواده ها است را تامین کنیم زیرا در بعضی از مناطق خانواده ها به آرد مرغوب هم دسترسی نداشتند و این نگران کننده بود.
بعضی از آنها حتی یخچال در خانه هایشان ندارند یا یخچال هایشان خالی از هر خوراکی است.
وی افزود: به هر حال ما همیشه سعی داریم خانواده ها را توانمند کنیم تا امیدشان به بیرون از خودشان نباشد.
در واقع ما با بورسیه دانش آموزان سعی کردیم نقطه ای از امید را به این خانواده ها بازگردانیم اما در نهایت هدفمان توانمندسازی سرپرست خانواده و دانش آموزان است.
شاید تا دیروز در این خانواده ها تحصیل فرزند بار اضافی و نقطه منفی بود اما امروز این دیدگاه با حمایت و خدمات خیریه مثبت شده است.به همین دلیل شرایط کنونی و بی رونق شدن وضعیت کسب و کار خانواده های نیازمند و کم برخوردار نباید روی تحصیل دانش آموزان تاثیر منفی بگذارد.
برای حل این موضوع اعضا و داوطلبان خیریه با تهیه بن خریدد از فروشگاه یا تهیه بسته ارزاق و مواد ضدعفونی کننده و همچنین در مواردی واریز مبلغی به حساب این خانواده ها، به کمک شان رفته اند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا،میر احمدی زاده افزود: بخش دیگری از شکل کمک_های خیریه به کمک حامیان ما تهیه گوشی تلفن همراه، لپ تاب و… است تا در این مدت بتوانیم به صورت مجازی به دانش آموزان که امکان شرکت در کلاس های درس و دانشگاه را ندارند آموزش دهیم. آنها نباید از روند آموزشی خود دور بمانند و هدفمان ارتقای تحصیلی دانش آموزان است که عقب نیفتند و هیچ چیزی مانع پیشرفت آنها در مسیر یادگیری و آموزش نشود.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰ ب.ظ

دیدگاه


+ هفت = 15