مديرکل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي:

مرمت و مطالعات باستان شناسی قلعه تاریخی ماکو انجام می شود

مرمت و مطالعات باستان شناسی قلعه تاریخی ماکو انجام می شود

گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: کار مرمت و مطالعات باستان شناسی قلعه تاریخی ماکو در دستور کار قرار دارد. جلیل جباری در حاشیه بازدید از آثار تاریخی و مرمتی شهرستان ماکو با بیان اینکه این قلعه یکی از آثار تاریخی و مهم آذربایجان غربی است به دلیل گذر زیاد زمان نیازمند مرمت و بازسازی است افزود: تا کنون ۱۰ میلیارد ریال برای مطالعه و مرمت این قلعه هزینه شده و ادامه مرمت و مطالعات آن نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.
وی ادامه داد: مطالعات و مرمت این قلعه تاریخی در راستای تلاش اداره کل برای ثبت این بنای تاریخی مهم در فهرست میراث جهانی یونسکو است که در این راستا تهیه پرونده آن دست اقدام است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به مرمت مجموعه کاخ موزه سردار ماکو عنوان کرد: عملیات مرت بنا و تزییات این بنای فاخر تاریخی دوره قاجار باید تسریع یابد که در این خصوص هفته آینده جلسه فوری با پیمانکاران پروژ برگزار می شود.
وی در خصوص ثبت جهانی منظر قدیمی فرهنگی شهرستان ماکو نیز خاطرنشان کرد: با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو، پرونده ثبت جهانی در دست تهیه است.
جباری با اشاره به عملیات بازسازی مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، مرمت حمام صفوی و طرح جداره سازی پارک خنجرخان در ماکو گفت: یکی از پیشنهادات اداره کل برای سازمان برنامه و بودجه استانداری و فرمانداری شهرستان اجرای طرح جداره سازی معابر بافت تاریخی شهر در جهت احیای بافت قدیمی و توسعه بیشتر گردشگری است.
جباری اضافه کرد: تعیین عرصه و حریم ساختمان های تاریخی دارایی، بهداشت قدیم، ثبت اسناد، پل های تاریخی بشگوز، قزلداغ، داش کورپو، قره کورپو، قالاجیق، کشمش تپه و اصلاح پرونده های ثبتی برخی بناهای تاریخی جهت صیانت بهتر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید در اولویت قرار بگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری شهرستان ماکو اظهارداشت: فرهنگ سازی برای انجام تورهای زیارتی و سیاحتی و افزایش تورهای ورودی در این شهرستان ضروری است.
جباری با تاکید بر گسترش فعالیت سازمان های مردم نهاد در بحث گردشگری افزود: دولت با اهمیت دادن به سازمان های مردم نهاد موجب گسترش کمی و کیفی این بخش شده و در صددیم بخشی از فعالیت های سازمانی چون معرفی پتانسیل های گردشگری و احیای صنایع دستی را با همراهی و کمک سمن ها انجام دهیم.
تاکنون بیش از یک هزار و ۵۱۷ اثر از آثار تاریخی، طبیعی و معنوی استان در ردیف آثار ملی و دو اثر از آثار استان شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.
ماکو یکی از شهرستان های استان آذربایجان غربی است که در ناحیه ی شمال خاوری این استان واقع شده است. شهرستان ماکو دارای چشم اندازی کوهستانی است و مراتع سرسبز دامنه کوه های آن را فرا گرفته اند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، چشمه های آب گرم، آبشارها، مناطق حفاظت شده و شکارگاه های منطقه به همراه کلیساهای قدیمی مانند: قره کلیسا (کلیسای طاطاووس)، کاخ ها و عمارت ها از جمله کاخ باغچه جوق و عمارت کلاه فرنگی ماکو، پل ها صخره ها، گورستان ها، مقبره های قدیمی، قلعه ها و شهرهای باستانی چون: شهر اورارتویی بام فرهاد از جاذبه های طبیعی و تاریخی مهم منطقه هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = سی پنج