لزوم پرداخت تسهیلات برای صادرکنندگان سیب استان

لزوم پرداخت تسهیلات برای صادرکنندگان سیب استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :– در حالی که استان آذربایجان‌غربی به عنوان قطب تولید سیب کشور مطرح است ولی هر ساله باغداران سیب استان با مشکلات عدیده فروش محصول مواجه هستند.
پایین بودن قیمت موجب متضرر شدن باغداران استان آذربایجان غربی شده است. همچنین بالا بودن قیمت تمام شده سیب درختی باعث شده تا رغبت کشاورزان استان برای تولید این محصول کاهش یافته است.این در حالی است که اخیرا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی بازار محصولات کشاورزی در مسکو تن آن به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار خبر دادند.
سطح زیرکشت سیب در استان‌های مختلف کشور ۳۳۴ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن بارور بوده و عمده استان‌های تولید کننده این محصولات آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، همدان و چهارمحال و بختیاری هستند.متوسط عملکرد سیب در واحد سطح بیش از ۱۷ تن است که البته باغداران نمونه تا ۱۳۰ تن نیز رکورد خود را در این زمینه ثبت کرده‌اند. پیش‌بینی می شود که امسال سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید شود که ۶۰۰ هزار تن آن تولید تابستانه ۶۰۰ هزار تن تولید صنعتی و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن تولید پاییزه است.
سال گذشته ۳۹۶ هزار تن سیب به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار به کشورهایی مانند روسیه، عراق پاکستان، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای تازه استقلال‌یافته مانند قزاقستان صادر شد که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۰۰ هزار تن سیب به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شود.
سال گذشته میانگین قیمت هر کیلوگرم سیب صادراتی ۰٫۶ دلار بوده است. علی‌رغم کاهش نسبی سیب در بازارهای جهانی با توجه به افزایش میزان صادرات این محصول پیش‌بینی می‌شود امسال ارز‌ آوری بیشتری از محل صادرات سیب نصیب کشور و صادر‌کنندگان شود.این در حالی است که بازاری در مسکو از سوی سازمان تعاون روستایی برای صادرات و عرضه مستقیم سیب به مسکو راه اندازی شده است و خرید سیب‌های صنعتی آغاز شده و براساس هماهنگی‌های صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی ارز لازم را برای خرید مستقیم از باغدار و صادرات این محصول در اختیار صادر‌کنندگان قرار می‌دهد. همچنین معاونت بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی نیز با رایزنی‌های اقتصادی تسهیلات لازم را برای حمل‌ونقل مستقیم سیب ایرانی به کشورهای مختلف فراهم کرده است تا هزینه صادرات و هدررفت این محصول به حداقل ممکن برسد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش کیفیت سیب تولید شده در داخل به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی‌های مناسب بستگی دارد و معمولا سیب تازه‌خوری که حدود ۶۰۰ هزار تن تولید آن است به دلیل قیمت بالا و داشتن مشتری صادر نمی‌شود و صادرات سیب از استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران اصفهان، فارس و خراسان رضوی از مهرماه آغاز می‌شود.مصرف هر عدد سیب در روز باعث ارتقای سلامت و کمک به باغدار در جهت افزایش درآمد و بهبود معیشتش می‌شود و ظرفیت سردخانه‌های کشور حدود یک میلیون تن است. وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که باید همه کارها در حوزه باغبانی از تولید تا بازار به دست بخش خصوصی انجام شود و با واگذاری امور به تشکل‌ها و زنجیره‌های قوی مشکلات به حداقل ممکن برسد.این در حالی است که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اخیرا از صادرات بیش از ۷۴ هزار تن سیب درختی به ۱۶ کشور خارجی از آغاز برداشت این محصول در استان تاکنون خبر دادند. این میزان صادرات به کشورهای خارجی از جمله کردستان عراق، هند، پاکستان، امارات کویت، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و… انجام گرفته است و با توجه به رایزن‌های انجام گرفته با کشورهای منطقه انتظار داریم این میزان سطح صادرات افزایش پیدا کند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ارزش ریالی سیب تولیدی استان ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و میزان تولید در سال جاری براساس برآوردهای انجام شده یک میلیون و ۳۲۶ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته با ۳۸ درصد افزایش تولید این محصول روبرو است. سیب درختی در حدود ۲۰ درصد از کل محصولات تولیدی کشاورزی استان را شامل می‌شود و با توجه به هزینه بالای تولید این محصول که قیمت تمام شده آن در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ تومان برآورد می‌شود، وضعیت کنونی فروش این محصول در بازار برای باغداران مقرون به صرفه نیست.ضرورت ایجاد واحدهای سورت و بسته‌بندی در کنار سردخانه‌های موجود در استان آذربایجان غربی مورد تاکید است و خوشبختانه قیمت سیب صنعتی در کنار جاده‌ها با ورود اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی استان برای خرید این محصول در حال حاضر به قیمت ۲۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است که امیدواریم وضعیت سیب صنعتی در سال آینده با برنامه‌ریزی‌های به موقع و تعمیهدات لازم ساماندهی شود.برقراری استاندارد اجباری به منظور ارائه سیب با کیفیت بالا و بازارپسند تاثیر بسزایی در افزایش صادرات این محصول خواهد داشت. البته در این میان مشکلات مضاعف دیگر همچون حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل تگرگ و سرمازدگی را که کشاورزان با آن مواجه هستند را نباید نادیده گرفت.
چرا که این امر بر عمق درد و رنج و مشکلات باغدارانی که سیب تولید می کنند می افزاید. کارشناسان جهاد کشاورزی بر این عقیده اند که وجود آب و هوا و زمینهای کشاورزی مساعد در آذربایجان غربی، اقتصادی مبتنی بر کشاورزی را برای مردم این استان فراهم کرده به گونه ای که ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات باغی از جمله سیب و انگور میوه‌های هسته دار و ده ها میوه سردسیری دیگر است که سالانه یک میلیون و ۱۷۷ هزار تن محصول از آنها برداشت می شود.
این محصولات علاوه بر مصرف در داخل استان در دیگر نقاط کشور و خارج از کشور نیز مشتریان خاص خود را دارد. سیب به عنوان یکی از این میوه ها و محصولات مهم باغی استان امسال به خاطر عدم بازاریابی و برخی علل دیگر با بی مهری هایی مواجه شده است و این درحالی است که این استان به علت دارا بودن مرزهای مشترک با سه کشور دارای ظرفیتهای بالای صادراتی در شمالغرب کشور است ولی تاکنون از این ظرفیتها به نحو مطلوبی استفاده نشده است. باغدارانی که سیب تولیدی شان هم اکنون به فروش نرفته نیز نگران این مساله هستند که سیب امسال نیز به سرنوشت سال گذشته دچار شود و این بار هم متضرر شوند و مانند سال گذشته که ۱۵۰ هزار تن سیب مانده در سردخانه‌ها تحویل صنایع تبدیلی شد باز سیب‌ها روانه کارخانجات کنستانتره شوند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


2 − = یک