لزوم حفظ کرامت کارگران آذربایجان غربی و سبد کالایی خالی دولت

لزوم حفظ کرامت کارگران آذربایجان غربی  و سبد کالایی خالی دولت

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برخی آمار غیر رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کارگران و بازنشستگان کشوری و به تبع آن بسیاری از بازنشستگان و کارگران آذربایجان غربی از دریافت سبد کالا حذف شده‌اند که این امر با شعار تدبیر و امید دولت یازدهم در تناقض است.
صبح یکشنبه ساعت هفت و نیم صبح در حالی که در حال حرکت به سمت محل کار بودم صحنه‌هایی را مقابل فروشگاه‌های رفاه و اتکا و سایر فروشگاه‌های عمده شهرستان ارومیه دیدم که هرگز با شان ملت ایران و به خصوص کارگران عزیز آن هم در روزهایی که دنیا جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی را پیگیری می‌کند؛ هم‌خوانی ندارد.
حالا به هر علتی و به هر دلیلی به خاطر یک سری ناهماهنگی‌هایی؛ غیر مشمولان سبد کالایی دولت تدبیر و امید و به خصوص کارگران عزیز که مستحق‌ترین مردمان برای دریافت سبد کالایی حمایتی دولت هستند هنگام مراجعه به مراکز و با اطلاع قبلی که شما مشمول سبد کالایی هستید؛ ولی هنگام مراجعه می‌بینند که سبد کالایی به آن‌ها شامل نمی‌شود و در نتیجه دست خالی بر می‌گردند.
اگرچه اجرای مرحله نخست توزیع سبد کالایی دولت هم‌زمان با سراسر کشور از روز یکشنبه در سطح استان آغاز شده و به مدت ۱۵ روز ادامه خواهد داشت و در حال حاضر ۲۵۹ تن مرغ برای ۶۴ هزار و ۷۵۰ نفر در سطح استان تامین شده و مابقی نیز ظرف چند روز آینده وارد شبکه توزیع خواهد شد.
دولت یازدهم از همان ماه‌های ابتدای فعالیت خود تصمیم توزیع سبد کالایی میان مردم را به طور رسمی اعلام کرد که بر همین اساس قرار بود کلیه کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی در کنار شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان و دانشجویان متأهل و طلاب سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، این سبد را دریافت کنند.
در حالی که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از قرار گرفتن ۳۰۵ هزار خانوار تحت پوشش مرحله اول دریافت سبد حمایتی کالا در سطح استان خبر می‌دهند ولی متاسفانه هم اکنون ازدحام جمعیت مقابل فروشگاه‌های توزیع تعیین شده به خصوص قشر زحمت کش کارگران را با ناراحتی و عدم حفظ شان مواجه کرده است.
این در حالی است که هنوز کسی به این سوال که دلیل روند توزیع سبد کالا در فروشگاه‌ها بسیار کند است، پاسخ نداده است و البته مردم با وجود اطلاع رسانی‌های مکرر مسئولان از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب مبنی بر مراجعه به پایگاه‌ها و ارسال پیامک و یا شماره گیری با شماره‌های مورد نظر، توجهی به این موضوع نکرده‌اند.
برخی آمار غیر رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کارگران و بازنشستگان کشوری و به تبع آن بسیاری از بازنشستگان و کارگران آذربایجان غربی از دریافت سبد کالا حذف شده‌اند که این امر با شعار تدبیر و امید دولت یازدهم در تناقض است.
متاسفانه هم اکنون در فروشگاه‌ها توزیع و کنترل مشمول یا غیر مشمول سرپرست خانوار یکجا انجام می‌شود و این امر باعث کندی روند توزیع و ایجاد اختلال در سیستم می‌شود.
از سوی دیگر، اعلام برخی فروشگاه‌های توزیع مبنی بر اتمام ذخیره کالایی سبد حمایتی نیز مشکلاتی را پیش آورده است و اصولا باید چنین مشکلی وجود نداشته باشد که در صورت گزارش مردمی پیگیری و با متخلفان به شدن برخورد می‌شود.
طبق اعلام دولت، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، مستمری بگیران تامین اجتماعی، کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی و سرپرستان خانوارهای طلاب خبرنگاران، دانشجویان متاهل مشمولان دریافت مرحله اول سبد کالا هستند.
این در شرایطی است که باید از تخصیص نیافتن سبد کالا به برخی از کارگران و بازنشستگان نیز انتقاد کرد و توزیع ناعادلانه سبد کالایی برای کارگران و بازنشستگان با رویکرد دولت تدبیر و امید تناقض دارد و این اقدام موجب ناراحتی و نارضایتی مردم به خصوص کارگران شده است. از سوی دیگر؛ تصمیم دولت مبنی بر تحویل سبد کالا فقط به کارگران و بازنشستگان با حقوق ۵۰۰ هزار تومان نشان دهنده این است که سبد کالایی به بسیاری از کارگران و بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد.
این روش همانند راه دولت‌های نهم و دهم است و راه و روش دولتمردان جدید تفاوتی نکرده است و تبعیض بین کارکنان و بازنشستگان دولتی با بازنشستگان تامین اجتماعی در دریافت سبد کالا ظلم مضاعفی است و این تصمیم نشانی از تدبیر نمی‌دهد و فقط خانوار میلیون‌ها کارگر و بازنشسته را نگران می‌کند.
نباید فضای آرام واحدهای تولیدی و صنعتی به خاطر یک تصمیم غلط متشنج شود و ما انتظار داریم رئیس جمهور دستور ویژه‌ای را در دهه فجر صادر کند تا این فضای نشاط به وجود آمده در دولت تدبیر و امید از بین نرود و این موضوع را به نفع تمامی کارگران و بازنشستگان در سبد کالا تمام کند.
این در حالی است که ضرورت حفظ حرمت و کرامت کارگران در واحدهای تولیدی، صنعتی آذربایجان غربی در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست. چرا که مهم‌ترین سرمایه‌های واحدهای تولیدی نیروی انسانی کارآمد این واحدهاست و همین امر ضرورت توجه جدی به جایگاه آنان در عرصه تولید و صنعت را به خوبی نشان می‌دهد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 5 =