لزوم تقویت بازارچه‌های مرزی در آذربایجان غربی

لزوم تقویت بازارچه‌های مرزی در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: ظرفیت‌های فوق‌العاده آذربایجان غربی در همسایگی با کشورهای خارجی؛ لزوم تقویت بازارچه های مرزی را نمایان می‌کند لذا به منظور تسریع و تسهیل تردد خودرو های ترانزیتی در صورت امکان باید ساعات تردد خودرو های ترانزیتی در مرزهای استان افزایش یابد.
آذربایجان غربی به لحاظ قرار گرفتن در منطقه شمال غرب کشور و همسایگی با سه کشور خارجی موقعیت فوق‌العاده ای به لحاظ ترانزیت کالا و توسعه اقتصادی دارد.
در این میان رسیدگی به مناطق مرزی و بازارچه های مرزی و وضعیت معیشت مردم این مناطق از اهمیت فراوانی برخوردار است. فعالیت بازارچه های موقت مرزی نیز یکی از راه‌های افزایش اشتغال در این مناطق است و باید با توسعه مبادلات در بازارچه های موقت مرزی از طریق رایزنی با مسئولان اقلیم کردستان عراق گام‌های توسعه برداشته شود.
آمارها نشان می‌دهد که در ۷ ماه نخست سال جاری وزن کالاهای صادراتی از بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
به عبارتی در ۷ ماه نخست سال جاری، یک هزار و ۲۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار از گمرکات آذربایجان غربی صادر شده است.
در این مدت، ۸۷۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار از این گمرکات صادر شد. یعنی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن ۴۸ درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری ۲۴ درصد افزایش یافته است.
ارزش دلاری کالاهای صادر شده در ۷ ماه نخست سال جاری از بازارچه‌های مرزی استان ۲۲ میلیون دلار است.
وزن کالاهای صادر شده در ۷ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۱ درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری ۲۰ درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که امرار و معاش مرزنشینان باید در اولویت برنامه های مسئولان به عنوان حافظان مرزها در کانون توجهات دولت قرار گرفته که در این راستا باید بازگشایی معابر مرزی و فراهم کردن شرایط لازم برای کشاورزی و دامداری جهت ارتقای سطح زندگی و کسب و کار این قشر بود.
همچنین در راستای ارتقا سطح معیشتی مرزنشینان در شهرهای مرزی استان، شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است و در حال حاضر شهرهای مرزی آذربایجان غربی در صادرات کالاهای غیرنفتی به خارج از کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
کارشناسان اقتصادی و سیاسی معتقدند که اگر چه میزان قاچاق با اجرای طرح انسداد مرزی در سطح استان به حداقل رسیده است ولی نیاز به ایجاد زمینه هسته‌های اشتغال در این مناطق بسیار محسوس است. از سوی دیگر؛ مرزهای طولانی استان نیازمند توجهات ویژه به مباحثی چون مسایل امنیتی، سیاسی، اقتصادی و تجاری است.
بنا بر اعلام مسئولان؛ انسداد ۸۵ درصد از نوار مرزی آذربایجان غربی تا کنون یکی از دستاوردهای مهم امنیتی استان است و احداث دیوار، سیم خاردار و حفر تونل، نصب و ایجاد تجهیزات الکترونیکی، استقرار سیستم‌های پیشرفته ماهواره ای و نصب دوربین‌های دید در شب از جمله اقدامات انجام یافته در این راستا هستند.
مهم‌تر از همه این‌ها؛ تقویت بازارچه های مرزی و رونق دادن تجارت چمدانی در این مناطق باید یکی از اولویت‌ها باشد.
این در شرایطی است که به منظور تسریع و تسهیل تردد خودرو های ترانزیتی در صورت امکان باید ساعات تردد خودرو های ترانزیتی در این مرزها افزایش یابد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رونق این بازارچه‌ها در توسعه و آبادانی بخش‌های مرزی تأثیر بسزایی خواهد داشت و راه اندازی و توجه به تجارت چمدانی در این بازارچه‌ها می‌تواند نقش قابل توجهی در تامین معیشت مردم مرزنشین و روستاهای آذربایجان غربی داشته باشد. به نظر می‌رسد که تنها راه برون رفت از مشکلات موجود و ناشی از خشکسالی در مناطق مرزی، تقویت و فعال سازی و استفاده از پتانسیل بازارچه های مرزی است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 8