لزوم استفاده از ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی استان

لزوم استفاده از ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : مشکلات موجود در تخصیص منابع بانکی به صنایع مشکل‌دار از مهمترین موانع توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان غربی است و بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی محسوب می‌شود.
ایجاد رونق پایدار اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به ویژه برای جوانان و توسعه صادرات غیر نفتی از محور‌های کاری اصلی دولت در سال جاری است و باید در راستای رسیدن به این محور‌های اصلی توسط مسئولان اجرایی مختلف گام برداشته شود. یکی از این گام‌ها بررسی و حل مشکل واحد‌های تولیدی است.باید از ظرفیت‌های تولیدی استان آذربایجان غربی استفاده بیشتری شود و باید اقدامات لازم در راستای استفاده از ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی انجام شود. باید به واحد‌های تولیدی در راستای رسیدن به ظرفیت اسمی خود کمک شود و سرمایه‌گذاری در این راستا فرصت‌های شغلی بسیاری را برای جوانان ایجاد می‌کند.کارشناسان اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های جدید در استفاده از تسهیلات حمایتی در بخش‌های مختلف به ویژه برای واحد‌های تولیدی که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی هستند را از اقداماتی در راستای ایجاد رونق پایدار اقتصادی می دانند.این در حالی است که برای فراهم کردن محور توسعه سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌هایی که ایجاد فرصت شغلی جدید برای تحصیل‌کنندگان می‌کنند، باید به سمت ایجاد و ارتقای صنایع دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری نوین حرکت کرد.البته توجه بیشتر به افزایش ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات و همچنین ارائه تسهیلات بیشتر به واحد‌های تولیدی نیمه تمام در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی است.این در شرایطی است که استان آذربایجان‌غربی نیز به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است، همواره از توسعه و پیشرفت در شان و اندازه ظرفیت های فوق العاده بالای خود محرم بوده و در حوزه کشاورزی و جذب توریست و همچنین بخش معادن و غیره هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی ، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش ها باید تمام قدمهایی را که می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد، بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه ها و ارایه توانمندی ها می تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی ها داشته باشد.مدیران اجرایی استان اگر با نگاهی عمیق به مولفه توسعه و اقتصاد و ظرفیت های بالقوه استان بنگرند ، خواهند دید که بدون همراهی و همدلی بخش های مختلف هرگز قله های افتخار فتح نشده و رسیدن به توسعه و شکوفایی اقتصادی میسر نخواهد بود.
این در حالی است که باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدتها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
کارشناسان معتقدند که ظرفیت های ایران اسلامی در بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه فعالات اقتصادی و علاقمندان به عرصه تولید قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی بود.
البته برخی از موانع موجود در مسیر واحدهای تولیدی برگرفته از توجه دستگاه ها به مباحث قانونی است و این موانع باید رفع شود تا فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی و تجاری توان استفاده از زمان را داشته باشند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کارخانه های فعلی استان آذربایجان غربی بی شک کفایت نمی کند و با این هجم فارغ التحصیل دانشگاهی و کارگران فصلی و ساختمانی؛ آذربایجان غربی نمی تواند با تولید آب میوه و کنسانتره و نوشابه به جایی برسد. نبود کارخانه های مولد و مادر دلیلی بوده بر اینکه آذربایجان غربی نتواند به یک استان صنعتی تبدیل شود و این در حالی است که با مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کارخانه های فن آوری مواد غذایی، توجه به صنعت گردشگری و راه اندازی کارخانه پتروشیمی می توان تغییراتی در وضعیت صنعت استان به وجود آورد.از سوی دیگر عدم حمایت از واحدهای تولیدی استان موجب شده شهرکهای صنعتی در حد یک فروشگاه و انبار تنزل پیدا کند. بطوریکه با وجود احداث سوله های متعدد فعالیت تولیدی قابل توجهی در فاز های یک و دو ارومیه انجام نمی شود و تعداد واحدهای راکد رو به افزایش است.این در شرایطی است که علت رکود واحدهای صنعتی استان در سیاستگذاری های نادرست است. مسئولان استانی در برخی موارد غافل از پتانسیل های منطقه، سرمایه ها را به سمت و سوی نادرستی هدایت می کنند. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
راه اندازی راه آهن و اتصال به مسیر ترانزیت بین المللی ، ایجاد منطقه های آزاد تجاری بیشتر در استان، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توجه ویژه در بخش توریسم نیز از جمله اقداماتی است که می تواند به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی شتاب بخشد.این در شرایطی است که مشکلات موجود در تخصیص منابع بانکی به صنایع مشکل‌دار از مهمترین موانع توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان غربی است و بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی محسوب می‌شود.
مشکلات نقدینگی موجب فعالیت واحدهای صنعتی با ظرفیت پایین‌تر از ظرفیتی اسمی شده است.البته که صنایع استان آذربایجان غربی همیشه مورد بی مهری مسئولان کشوری قرار گرفته است و باید به همراه مسئولان استانی صدای اعتراض فعالان صنایع استان بارها به گوش مسئولان رسانده شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 24