لزوم ارایه تسهیلات بانکی به طرح‌های خوداشتغالی در آذربایجان غربی

لزوم ارایه تسهیلات بانکی به طرح‌های خوداشتغالی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی ایجاب می کند که دولت عنایت ویژه ای نسبت به تسهیلات بانکی به مشاغل خانگی و طرح های خود اشتغالی داشته باشد. چرا که در حال حاضر وضعیت موجود اقتصادی، نوسانات ارز و سایر گرفتاری های بازار موجب شده تا اشتغال با مشکلات عدیده ای مواجه شود.
امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‎شوند. موضوع اشتغال یکی از پایه های مهم کارآمدی نظام و رضایت مندی مردم است و یکی از دغدغه های دولت نهم و دهم اشتغال زایی بود و این دولت درصدد رفع مشکل اشتغال و اجرای طرح های اشتغال زا و خانگی است. استان آذربایجان غربی با توجه به ویژگی های منحصر به فرد از ظرفیت بسیار مناسبی برای اجرایی شدن طرح های خود اشتغالی و مشاغل خانگی برخوردار است.
در همین راستا عملکرد بانک های عامل استان در سال های گذشته خوب بوده و با توجه به ظرفیت مناسبی که در این زمینه وجود دارد امسال عملکردی متناسب با سال قبل باید ارایه دهند.
به نظر می رسد برای تحقق این مهم، مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به صورت هفتگی و ماهانه از بانک های مختلف گزارش گرفته و به صورت مستمر اجرایی شدن پرداخت این تسهیلات را نظارت کنند.
این در حالی است که شرایط اقتصادی استان و نوسانات ارز و افزایش قیمت ها و خدمات و کالاها در ماههای اخیر لزوم افزایش سرعت در ارائه تسهیلات مختلف مشاغل خانگی و خود اشتغالی از سوی بانک های عامل استان را دو چندان کرده است و ضروری است اکثر مدیران دستگاههای اجرایی پیگیر این موضوع باشند و منابع بانکی را که در حقیقت منابع خود مردم به شمار می آید را در خدمت متقاضیان قرار دهند و بانک ها نیز باید بیش از گذشته نهایت امانت داری را در این موضوع رعایت کنند.
از سوی دیگر نیم نگاهی به ترکیب جمعیتی استان نشان می دهد که لزوم حمایت از مشاغل روستایی در استان نیز باید در اولویت های اقتصادی مسئولان قرار گیرد. شکل گیری کمیته اشتغال در فرمانداری های استان، حمایت از تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی استان با رعایت توجیه های اقتصادی از جمله مواردی است که باید مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط مورد توجه خود قرار دهند.
طبق آمار منتشره ۶۸۰ میلیارد ریال در سال ۹۱ به متقاضیان بنگاههای اقتصادی استان تسهیلات پرداخت شده است و در سالهای ۹۰ و ۹۱ بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال از طریق بانک های عامل تسهیلات در بخش مشاغل خانگی در اختیار متقاضیان این امر قرار گرفته است.
این در حالی است که شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی ایجاب می کند که دولت عنایت ویژه ای نسبت به تسهیلات بانکی به مشاغل خانگی و طرح های خود اشتغالی و همچنین تولید کنندگان و همچنین صادرکنندگان داشته باشد. چرا که در حال حاضر وضعیت موجود اقتصادی، نوسانات ارز و سایر گرفتاری های بازار موجب شده تا صادرات با مشکلات عدیده ای مواجه شود و در صورت عدم رفع مشکل، بسیاری از بازارهای بزرگ از جمله ترکیه و عراق که روی آن سرمایه گذاری شده ، به مرور از دست رود.
از سوی دیگر علاوه بر مشکلات خارجی، برخی مسائل داخلی و تصمیمات غیر کارشناسی باعث شده تا تولید به وسیله قوانین و مقررات متنوع داخلی سخت شود و این اتفاق در بلند مدت ضربه مهلکی به اقتصاد خواهد زد.
در چنین شرایطی خریداران عمده خارجی که به دنبال یک تجارت بی دردسر، تحویل به موقع کالا به راحتی رقبایی مانند ترکیه را جایگزین استان ما می‌کنند و بازاری که به سختی به دست آمده است، به راحتی از دست می‌رود. ابلاغ یک بخشنامه غیر کارشناسی و اعمال محدودیت یا ممنوعیت برای صادرات یک کالا، به فوریت سهم ما از یک بازار را در اختیار رقبا قرار می‌دهد.
مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان غربی نیز اخیرا از پرداخت ۳۳۸ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به طرحهای خود اشتغالی و مشاغل خانگی از سال ۹۱ تا کنون خبر داده است. به گفته وی، در حوزه مشاغل خانگی از سال ۱۳۸۹ تا پایان سال ۱۳۹۱ نیز ۲ هزار و ۳۵۰ فقره مجوز برای مشاغل خانگی در ۵۹ حرفه مهارتی صادر شده که یک هزار و ۹۵۰ نفر تسهیلات وام خود اشتغالی را دریافت کرده اند.
یک هزار و ۹۴۷ نفر مجوز تسهیلات مشاغل خانگی دریافت و در مجموع مبلغ ۸۵ میلیارد و ۶۵۴ میلیون ریال وام تسهیلات دریافت کرده و جذب بازار شده اند و طبق آمار منتشره، ارائه آموزشهای مهارتی فنی و حرفه ای در ۲۴۰ حرفه آموزشی در سطح استان برای بیش از ۴ هزار نفر فرصت شغلی فراهم شده است و از ابتدای سالجاری تا کنون برای ۴ هزار ۷۱۸ نفر در ۲۴۰ حرفه آموزشی در خوشه های خدمات، صنعت وکشاورزی فرصت شغلی ایجاد شده است.
این در حالی است که ایجاد فرصتهای شغلی در استان با همکاری مراجع حمایتگر از جمله صندوق مهر امام رضا (ع)، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، اداره کل بهزیستی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان میسر شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 4