لزوم اجرا شدن قانون ۱۵ درصدی وصولی معادن برای توسعه آذربایجان غربی

لزوم اجرا شدن قانون ۱۵ درصدی  وصولی معادن برای توسعه آذربایجان غربی

گروه اقتصادی: طبق قانون معادن، باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصولی معادن شهرستان‌ها برای توسعه همان مناطق تزریق شود که تاکنون این قانون در آذربایجان غربی و به خصوص در شهرستان تکاب اجرا نشده است.
آذربایجان غربی در حوزه‌های مختلف اکتشاف و بهره برداری به تناوب رتبه‌های سوم تا هفتم کشوری را به خود اختصاص داده به طوری که حاصل عملیات اکتشافی انجام شده تاکنون کشف حدود ۱/۴ میلیارد تن ذخیره معدنی بوده است.
این استان با ذخیره ۱۰۰ تنی طلا در معادن اکتشاف شده قطب اصلی تولید این فلز با ارزش در کشور بوده که با راه اندازی بزرگ‌ترین کارخانه استحصال طلای خاورمیانه در تکاب میزان برداشت طلا از معادن استان سالانه ۳ تن افزایش می‌یابد.معادن طلای شهرستان تکاب به لحاظ درآمد زایی، توسعه و اشتغال زایی و سرمایه گذاری دارای شرایط ویژه‌ای برای استان و منطقه است.
این در حالی است که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی در شهرستان‌های ماکو، سلماس، شاهین‌دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش یافته و با افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه استحصال خاورمیانه در تکاب میزان برداشت طلا از معادن سالانه ۳ تن افزایش یافته است.
استان آذربایجان غربی در تولید باریت، طلا میکا و سنگ‌های تزیینی بیشترین تولید کشور را دارد و در تولید باریت، شهرستان مهاباد، ۴۰ درصد کل تولید کشور را به خود اختصاص داده و از ۳۰۰ تن طلای ذخیره شناسایی شده کشور،۱۲۰ تن در این استان است، همچنین ۱۰۰ نوع سنگ تزیینی در آذربایجان غربی شناسایی شده که در این راستا هم اکنون ۶۸۹ مجوز معدنی در آذربایجان غربی شامل ۴۰۷ فقره مجوز بهره برداری و ۲۸۲ فقره مجوز اکتشاف صادر شده و از ۴۰۷ معدن فعال در سطح استان یک معدن زیرزمینی و ۴۰۶ معدن به صورت روباز هستند.
معدن تیتان با ذخیره قطعی ۴۶ میلیون تن و با عیار ۴٫۶ دهم درصدی دی‌اکسید تیتانیوم یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است.
این در شرایطی است که قالب معادن آذربایجان غربی سنگ‌های تزئینی با ۱۶۰ فقره معدن و ۳۵ درصد کل معادن بوده که از ۱۶ معدن بزرگ در سطح کشور، یک معدن بزرگ در آذربایجان غربی است و با عنوان معدن تیتان قره آغاج ارومیه که ۵۶ میلیون تن ذخیره دارد.
سالانه ۹ میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن استان استخراج می‌شود و این مواد معدنی استخراجی شامل ۵۲ نوع مواد معدنی است.
در بخش معدن استان، پنج هزار و ۸۰۰نفر شاغل هستند که از این تعداد یک هزار و ۴۵۰نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های زمین شناسی معدن و عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان هستند. از ۳۰۰تن طلای ذخیره شده در کشور افزون بر ۱۲۰تن آن در این استان شناسایی شده است.مسئولان معتقدند که کمربند کوهزایی در اطراف شهرستان تکاب بیشترین ذخیره طلای کشور در خود جای داده است و معادن طلای زره شوران و آق دره در حال حاضر دارای پروانه بهره برداری بوده و اکتشافات جدید در منطقه امید به افزایش ذخایر طلا را دوچندان ساخته است.معدن طلای زره شوران تکاب و معدن تیتان قره آغاج از واحدهای معدنی مهم بهره>برداری شده در دولت‌های نهم و دهم در استان هستند.این در حالی است که استخراج تنها ۵ درصد از ظرفیت اسمی و قطعی بالغ بر ۲ میلیارد تنی معادن، خروج خام مواد معدنی، نابسامانی فعالیت‌های معدن کاران، تخریب محیط زیست توسط برخی واحدهای فعال دست در دست هم دادند تا زنگ هشداری برای مسئولان مبنی بر لزوم برنامه ریزی و ساماندهی وضعیت موجود به صدا درآورند.
طبق آمار رسمی اعلامی از سوی مسئولان، ۹۵ درصد ظرفیت معادن آذربایجان غربی بلا استفاده مانده‌اند. در شرایطی که از ۶۹ ماده معدنی شناخته شده در سطح کشور، بیش از ۵۲ مورد آن به استان آذربایجان غربی اختصاص دارد.
با توجه به تصویب اعتبار ۳ هزار میلیارد ریالی برای بهره برداری از ظرفیت معادن استان سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های لازم برای توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در دست اقدام است.
فعالیت‌های فرآوری و تبدیل مواد معدنی نسبت به سایر شاخه‌های صنعتی از ارزش افزوده بالاتر و همچنین اشتغال زایی زیادی برخوردار است بنابراین، حمایت بیشتر مسئولان کشوری و استانی در جهت محدود کردن خروج مواد معدنی به صورت خام از منطقه ضروری است و باید در اولویت برنامه‌های مدیران اجرایی باشد.با توجه به ظرفیت‌های معادن استان بخش مهمی از ذخایر معدنی استان در دل زمین نهفته است و نیاز اساسی به شناسایی و اکتشاف دارند که با راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان زمین شناسی این معضل رفع می‌شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اعمال تشریفات زاید اداری مهم‌ترین دلیل کند شدن روند احداث کارخانه‌ها و شهرک‌های مرتبط با معادن در آذربایجان غربی است و با وجود اینکه مصوبه هیئت دولت برای اجرای این طرح مهم به استان‌ها ابلاغ شده اما در پیچ و خم تشریفات اداری مانده است.از سوی دیگر؛ طبق قانون معادن، باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصولی معادن شهرستان‌ها برای توسعه همان مناطق تزریق شود که تاکنون این قانون در آذربایجان غربی و به خصوص در شهرستان تکاب اجرا نشده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 5