قانون را بد اجرا می‌کنیم

گروه سیاسی: پای ثابت مخالفت با همه وزرای دولت حسن روحانی، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه بود. مخالفت او با سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت البته جنجالی شد. برای همه وزرا هم متن مخالفت قرایی داشت. شاید به اندازه انگشتان یک دست هم به وزرای پیشنهادی حسن روحانی رای موافق نداده باشد. البته آن‌هایی که اخبار مجلس را دنبال می‌کنند، می‌دانند که او مرد همیشه مخالف مجلس است. با قاضی‌پور درباره موضوعات مختلفی حرف زدیم از تهران، دلایل مخالفت با وزرا تا دریاچه ارومیه؛ زیرمیزی پزشکان و …
مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛
شما مثل اینکه از ماشین مجلس استفاده نمی‌کنید. دلیلش چیست؟
مجلس شورای اسلامی یک واحد موتوری دارد که ??۲۴ ساعت در خدمت نمایندگان ملت اسلامی است. من بیشتر از۵ سال هست که نماینده مجلس هستم، یک‌بار تا حالا هم ماشین مجلس دنبال من نیامده است. شاید جاهایی که مترو نباشد، با ماشین مجلس بروم، اما یک بار هم دنبال من نیامده است. معمولا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم.
چرا؟ علاقه دارم در بین مردم باشم، حرف مردم را بشنوم.
شما که نماینده تهران نیستید، نماینده مردم ارومیه‌اید. ما نماینده تمام ملت ایران هستیم. ضمن اینکه قوانین کلانشهر تهران در مجلس تصویب می‌شود. تهران پایتخت ایران است. ام القرای جهان اسلام است.
مرکز مبارزه با استکبار جهانی است. هرچه به تهران برسیم، به نفع انقلاب و اسلام است. شهر تهران متعلق به شما تهرانی‌ها نیست. متعلق به همه ایران است.
شما فکر می‌کنید در۸ سال گذشته که تهران مدیریت شهری یکسانی داشت و آقای قالیباف شهردار بودند، اتفاقات خوبی در شهر افتاده است؟
جناب آقای قالیباف تهران را از یک روستای بزرگ به یک شهر خوب تبدیل کرد.
قبل از آقای قالیباف، آقای کرباسچی هم این کارها را کرده بود. یعنی شروع تغییرات تهران از زمان آقای کرباسچی بود که در دوره آقای قالیباف هم ادامه داشت.
آقای کرباسچی برای تهران زحمت کشید ولی سیاسی کاری‌اش بیش از عنوانش بود. مثلا بنیان گذار کنار گذر جنوب تهران (بزرگراه آزادگان) آقای کرباسچی بود، اما تکمیل کننده‌اش آقای قالیباف بود. این اتوبان امام علی که در مدت کوتاه زده شد یکی از شاهکارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است. آقای قالیباف مختص به خودش نیست، یکی از نیروهای مخلص نظام است، در هر پستی هم که کار کرده، خدا را شکر موفق بوده است.
پس رای انتخاباتی شما آقای قالیباف بود.
من به آقای قالیباف رای داده‌ام، الان هم رای می‌دهم، فردا هم رای می‌دهم. آقای قالیباف آدم کاری است.
معتقدید اگر آقای قالیباف رئیس جمهور می‌شد، بهتر بود؟ به نظر من هزار مرتبه بهتر از آقای روحانی بود.
فقط به خاطر فعالیت‌هایش در تهران یا به دلیل اینکه اصولگراست؟
اولا که قالیباف اصولگرای واقعی است. اصولگرایی است که عملکردش را هم نشان داده. شما از برادران سپاه بپرسید؛ در آنجا موفق بوده. نیروی انتظامی را از یک وضعیت نابسامان به یک وضعیت سازمان‌دهی تحویل داد. وضعیت روزی که شهرداری را تحویل گرفت با حالا مقایسه کنید. فقط فضای ورزشی که حالا هست، فضای سبز را حساب کنید، فضای فرهنگی را حساب کنید، خیابان‌ها و بزرگراه‌هایی که زده و تکمیل کرده. تهران تازه دوره رشد و شکوفایی را طی می‌کند، ‌بن بست های تهران باز می‌شود و باید آقای قالیباف طرح‌های نیمه تمام را در یک مدت زمان مشخص به پایان برساند تا بتوانیم در مقابل پایتخت‌های بزرگ دنیا مثل توکیو، پکن، دهلی و … حرف داشته باشیم و بگوییم می‌توانیم شهری با جمعیت۱۰ میلیون نفر را خارج از بحران‌های ترافیکی مدیریت کنیم.
از موضوعات سیاسی و شهری کمی فاصله بگیریم و برویم سراغ دریاچه ارومیه. اوضاع دریاچه بدتر شده است. با اینکه امسال آب بیشتری گویا داده‌اند، اما بیشتر خشک شده است. گمان می‌کنید مشکل دریاچه از ورودی است یا خروجی؟
بحث دریاچه ارومیه بحث فقط شهر ارومیه نیست، مربوط به کل کشور است و البته یک موضوع جهانی زیست محیطی است. اگر به داد آن نرسیم، در آینده ای نه چندان دور باید ایران اسلامی تحمل آوارگی سه میلیون مردم آذربایجان را داشته باشد. از آنجایی که خشکسالی از سال۷۶ بر منطقه ما حاکم شده است و عدم مدیریت دولت‌ها در نگهداری دریاچه ارومیه باعث این اتفاق شد. همین الان از زرینه رود میاندوآب هر ثانیه ۵ متر مکعب آب به تبریز می‌رود. این سهمی از آب دریاچه ارومیه است. در واقع و همیشه ??۴۸ درصد آب دریاچه از زرینه رود میاندوآب تامین شده است. تونل دومی هم برای برداشت آب از زرینه رود آماده بهره برداری است. کانال دیگری۱۷ متر مکعب آب از زرینه رود برداشت می‌کند. در ثانیه می‌شود۲۷?? متر مکعب آب از آذربایجان غربی به آذربایجان شرقی می‌رود. این‌ها سهم دریاچه ارومیه است. در رای اعتماد وزیر نیرو هم من این موضوع را گفتم. باید این برداشت آب از زرینه_رود متوقف شود. به جای آن آب از ارس به تبریز و آذربایجان شرقی ببرند.
یعنی این برداشت از ارس به جای انتقال آب از ارس قرار بگیرد؟
بله. همچنین تمام طرح‌های برداشت در استان آذربایجان غربی خوابیده است و تعطیل شده. اما در استان کردستان و آذربایجان شرقی، همچنان ادامه دارد. دولت قبلی مصوب کرده ۵۸۵ میلیون متر مکعب آب از حوزه آبریز دریاچه در استان کردستان بردارند. استان آذربایجان شرقی همه جا می‌تواند سد بزند، کانال بزند، آب بردارد و این کارها اجازه نمی‌دهند آب به دریاچه برسد. اما در استان ما طرح‌ها خوابیده است.
کدام طرح‌ها؟
دولت آقای احمدی نژاد گفت به خاطر دریاچه طرح‌های آبی و توسعه کشاورزی در استان آذربایجان غربی تعطیل شود. اما در استان‌های هم‌جوار طرح‌ها ادامه دارد. اما یک قطره آب به دریاچه اضافه نشده است. امیدواریم انتقال آب از پیرانشهر با کانال فرعی که می‌شود ?? ۱۵روزه احداث کرد، ???۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه برسد. باید باروری ابرها را اجرا کنند. در استان کردستان باید طرح‌های کشاورزی را تعطیل کنند. باید در پشت سدها به اندازه آب شرب مورد نیاز فقط نگهدارند. بقیه آب را آزاد کنند تا برسد به دریاچه ارومیه….
شما می‌گویید طرح‌های توسعه کشاورزی در کردستان و آذربایجان شرقی تعطیل کنند. اگر این اتفاق بیفتد، بحران بیکاری در منطقه اتفاق می‌افتد. چه راهی برای آن وجود دارد؟
اولا الحمدالله استان آذربایجان شرقی صنعت خوبی دارد، فرصت‌های شغلی خوبی دارد. با دلار۷ تومانی، کارخانه های خوبی زده‌اند. ولی در کردستان نه باید کمک کرد. اما ما که از هر دوتایشان عقب‌تریم. سرمایه گذاری دولتی نداریم. بخش خصوصی ما فعال است. ۹۹ درصد سرمایه گذاری صنعتی در استان آذربایجان غربی را بخش خصوصی انجام می‌دهد. در صنایع تبدیلی۶ ?-?۵سال است که استان آذربایجان غربی اول است. همه این کارها بخش خصوصی است. می‌دانید این صنایع ما چقدر ارز وارد کشور می‌کند و اجازه نمی‌دهد ارز از کشور خارج شود؟ همان را به ما بدهند، ما خودمان پیشرفت می‌کنیم.
یکی از بخش‌های سخنان شما در روز رای اعتماد به وزرا درباره بیمارستان‌های خصوصی و زیرمیزی پزشکان بود. می‌گویید بیمارستان‌ها جیب مردم را خالی می‌کنند. این حرف درست. اما اگر بیمارستان‌های خصوصی وجود نداشته باشند، اوضاع سلامت بسیار بدتر از شرایط فعلی می‌شود.
ما با احداث بیمارستان خصوصی خیلی موافقیم. هم باید کمک کرد، هم باید اعتماد کرد هم یارانه به آن‌ها داد. اما به شرط و شروطی. یک پزشک فول تایم دولتی نباید و نمی‌تواند در بیمارستان خصوصی هم عمل کند. این پول حرام است. قانون هرچه بد باشد، از بی قانونی بدتر است. قانون تعرفه را تعیین کرده گفته نظام پزشکی تعرفه بدهد.
آیا پزشکان تعرفه را رعایت می‌کنند؟ بیمارستان یک اتاق عمل دارد که هزینه‌اش را می‌گیرد. دکتر هم دستمزدش را از بیمه می‌گیرد. این زیرمیزی بر چه مبنا می‌گیرد؟
خب بیمه هم پول کمی می‌دهد به پزشکان.
خب دکتر باید چقدر درآمد داشته باشد؟ هزینه یک پزشک متخصص در ماه چقدر است؟
نهایتا۱۰ میلیون تومان. خب چرا باید۶۰ ??-??۵۰ میلیون تومان و حتی خیلی بیشتر درامد داشته باشد؟ این‌ها دزدی است. شاخ و دم که ندارد. پزشکی که باید در بیمارستان دولتی حضور داشته باشد، رزیدنت چرا باید به جای او عمل کند، اما پزشک پولش را بگیرد؟ بیمارستان شخصی محترم است، اتاق خصوصی می‌خواهد داشته باشد، هزینه‌اش را می‌دهد بیمار. اما هزینه درمان باید همان تعرفه باشد. خب پزشک با این پول کار نمی‌کند. می‌گوید ارزش کارش بسیار بیشتر از تعرفه است. ما با ترکیه چه فرقی داریم؟
مردم ترکیه می‌روند خارج کار می‌کنند، پولش را می‌برند در کشورشان خرج می‌کنند و سرمایه_گذاری می‌کنند. اما ما از مردم خودمان می‌گیریم، می‌بریم در کشورهای خارج. از ??۱۸ اسفند تا ?? ۱۸فروردین چند میلیون نفر از ایران به خارج سفر می‌کنند؟
دکتر باید چقدر درآمد داشته باشد؟ هزینه یک پزشک متخصص در ماه چقدر است؟ چرا باید۶۰ ??-?? ۵۰میلیون تومان و حتی خیلی بیشتر درامد داشته باشد؟ این‌ها دزدی است. شاخ و دم که ندارد. پزشکی که باید در بیمارستان دولتی حضور داشته باشد، رزیدنت چرا باید به جای او عمل کند، اما پزشک پولش را بگیرد؟
۴?-?۳ میلیون نفر.
هرکدام حداقل۲ ?هزار دلار هزینه می‌کنند. این پول را بدهند به صنعت و معدن چه پولی می‌شود؟ دوما دکترها که می‌روند خارج، اما فقط دو ماه در ایران هستند، خون مردم را در شیشه می‌کنند و از شش ماه جلوتر وقت می‌دهند، با همان دو ماه کار کردن، هزینه زندگی۱۲?? ماهه در خارج را تامین می‌کنند، این دزدی نیست؟
خب شاید از نظر اجتماعی تامین نیستند.
نه خیر، کلاهبرداری است. دزدی در روز روشن است. عوام فریبی است. خیانت است. همان عملی که می‌تواند در ارومیه انجام شود با هزینه خیلی کم، چرا دکترها به هم دیگر پاس‌کاری می‌کنند بیمار را؟ چرا دارو یک دفعه شد۵ ?.?۲ برابر؟ به خاطر رانت بود نه دلار. بهداشت و درمان با جان مردم بازی می‌کند. شما خبری از مرگ در اتاق عمل که به خاطر فنر زدن بی مورد در رگ‌های قلب بوده، دارید؟ اینکه به جای یک بار، دو بار، ??۱۰بار فنر زده‌اند و بعد هم طرف را کشته‌اند. من قلبم ناراحت است. می‌روم بیمارستان ایکس. آنژیوگرافی می‌کنند. می‌گویند برو۱۵ روز بعد بیاد. بعد از۱۵ روز دوباره آنژیو می‌کنند تا پول بیشتر بگیرند. بعد فنر هم لازم نیست. اما فنر می‌زنند. چون اضافه است، بیمار می‌میرد. مرغ نمرد، یک انسان مرد. جان یک انسان گرفته شد. از آن طرف من بروم شکایت کنم. کی رسیدگی می‌کند؟ خود پزشک که خودش هم پرونده دارد. خنده دار نیست؟
خب این شرایط را دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت دکتر روحانی می‌تواند درست کند؟ با توجه به سیستم بیمه ای نامناسب و بدی که داریم. البته شما مخالف ایشان بودید. سیستم بیمه ای ما خوب است. قانون را بد اجرا می‌کنیم.
ما برای انسان‌ها ارزش قائل نیستیم. تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها خودشان را فراآدم حساب می‌کنند.ولی بیمه های ما واقعا خوب نیستند. هیچ چیزی را پوشش نمی‌دهند. بیمه های ما بهترین بیمه است، اما بد اجرا می‌کنیم. هزینه های زائد داریم. ما وقتی به حق خودمان قانع بشویم، خیلی از این هزینه‌ها نباید باشد. به نظر من بیمه های ما مشکلی ندارد. مشکل از مجریان ماست.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = یازده