آراز آذربايجان گزارش مي‌دهد

فاضلاب مساکن مهر ارومیه در گیر و دار مشکلات

فاضلاب مساکن مهر ارومیه در گیر و دار مشکلات

رویا سیدولیلو
گروه گزارش: مسکن مکانی برای آرامش خاطر و تامین کننده امنیت روانی هر خانواده و یا هر فردی است که در آن تسکین می یابند. اگر تاریخ را مطالعه کنیم خواهیم دید تمامی حکمرانان به فکر مسکن ملت خود بوده و برای تامین آن کم و بیش اقداماتی را انجام داده‌اند.
به گزارش آراز آذربایجان در کشور ما نیز در راستای تامین مسکن مورد نیاز جامعه به خصوص اقشار کم درآمد تمهیدات مختلف اندیشیده شده که همواره می‌توان گفت این مسئله به نوعی دغدغه اصلی مسوولان پس از انقلاب اسلامی بوده است در این بین پیشنهاد ساخت مساکنی به نام مسکن مهر از جمله سیاست هایی بوده است که در دولت نهم و دهم در جهت تامین مسکن مورد نیاز جامعه کلید خورد ولی باید بررسی کرد که این پروژه حساس که اعتبارات میلیاردی نیز برای آن هزینه شده است تا چه اندازه از نظر تامین آرامش و رعایت بهداشت و غیره در استان آذربایجان غربی موفق بوده است.
پس از طی مراحل اولیه احداث مساکن مهر، مشکلاتی در رابطه با روند اجرایی این پروژه‌ها اعم از ساخت مساکن، اعطای امتیازات برق، آب، گاز و فاضلاب در آذربایجان غربی پدید آمد که کم کاری برخی تعاونی‌ها و بحران‌های اقتصادی پیش آمده، مشکلات را در این حوزه دو چندان و ادعاهای برخی از مسئولان نیز در روزهای اخیر این مشکلاب را صدچندان کرده است. شاید جای سوال باشد که منظور از ادعاهای مسئولان کدام سخنان است؟باید گفت که در ماههای اخیر مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در بخشی از سخنان خود در رسانه ها از مشکلات فاضلاب مساکن موجود در شهرک گلمانخانه ارومیه و ارائه برخی آمار و ارقامی که به ظاهر اغراق آمیز بوده است، کرده اند و این امر موجب انتقاد نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی و رئیس شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی شده است.
*تمام هزینه به اداره آب و فاضلاب استان ارجاع داده شده است
به گزارش خبرنگار آرازآذربایجان خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفت و گویی با اعلام وجود مشکلاتی در اعطای امتیاز فاضلاب شهری به ساکنان مساکن مهر در شهرک گلمانخانه ارومیه اظهار می کند: تمام هزینه به اداره آب و فاضلاب استان ارجاع داده شده و حتی اقدامات فراتری در این راستا انجام شده است.
وی خاطر نشان می سازد: اداره کل راه و شهر سازی حتی مکان لازمی را که آب و فاضلاب برای ساخت تصفیه خانه نیاز داشته را در اختیارشان قرار داده است.
محبت خواه تصریح می کند: اقدامات لازمه انجام شده، دیگر رسیدگی به این موضوع از حیطه مسئولیت این نهاد خارج است باید منتظر آن باشیم که آب و فاضلاب در راستای بهبود مشکل شهروندان مسکن مهر گلمانخانه که هر روز مجبور هستند از روی فاضلاب و کثافت عبور کنند چه اقداماتی انجام خواهد داد.
*هزینه های لازم برای احداث شبکه فاضلاب مساکن مهر گلمانخانه را شخصا از وزیر دریافت کردم
این در حالی است که نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در خانه ملت با انتقاد شدید از سخنان مدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی می گوید: شخصا از وزیر راه و شهرسازی دولت دهم اعتباری به میزان ۲٫۵ میلیارد تومان دریافت و به جهت احداث شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مساکن مهر گلمانخانه به حساب اداره کل راه و شهر سازی واریز شد.
وی ادامه می دهد: هم اکنون مردم این مناطق مسکونی از روی کثافت و فاضلابی که راهی کوچه خیابان است، عبور می کنند، جناب آقای خلیل محبت خواه مدیر کل محترم راه و شهرسازی باید پاسخ دهد سرنوشت این مبالغ واریزی چه شده است؟ آیا این آقایان اجازه می دهند خانواده هایشان روی فاضلاب رفت و آمد داشته باشند؟ قاضی پور خاطرنشان می کند: پیگیر این موضوع هستم که سریعا ابعاد مختلف موضوع روشن شود، مبالغ هنگفتی از بیت المال معلوم نیست کجاها هزینه شده است باید در این رابطه تمامی مسولان مربوطه پاسخگو باشند.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان می دارد: اکنون همان نگرانی های بنده امروز نمایان می شود؛ در مسکن مهر گلمانخانه که بیش از ۱۵ کیلومتر از سطح شهر ارومیه فاصله دارد حتی مدرسه نیز ساخته نشده، یک باب مسجد نیز با نواقص بسیار احداث کرده اند که جای بسی تامل دارد.قاضی پور در پایان سخنان خود می گوید: طی سال های آینده نواقصات و مشکلات مساکن مهر بیش از پیش نمایان خواهد شد و این همان اثرات مسوولانی است که در گذشته خواب بودند.
به دنبال این سخنان نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی سخنان خود را این چنین بیان می کند:مبالغ گفته شده توسط نماینده ارومیه در چند نوبت به حساب اداره کل راه و شهرسازی و به منظور کمک به مساله فاضلاب گلمان و گلشهر و همچنین تعریض جاده گلمان واریز شده بود که از این میزان مبلغ ۵میلیارد تومان به حساب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی واریز شده است.محبت خواه خاطر نشان می کند: تعریض جاده گلمان نیز به خوبی پیش رفته است و اقدامات مثبتی در این راستا صورت گرفته است.
*مدیرکل راه و شهرسازی استان در بیان آمار و ارقام اخلاق را رعایت نکرده است
اما در این میان امر جالب توجهی که وجود دارد، سخنان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی است چرا که وی می گوید لازمه انجام هر کاری رعایت اخلاق و امانتداری است در حالی که مدیر کل راه و شهرسازی در ارائه آمار صحیح وضعیت فاضلاب مسکن مهر گلمانخانه امانتدار را رعایت نکرده است.
رسول اکبری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز جهت انجام پروژه ها در شرکت آب و فاضلاب ازدو طریق اعتبارات دولتی یا مردمی(آب بها) انجام می شود، می گوید: در بحث فاضلاب در شهرستان ارومیه شرکت آب و فاضلاب دارای دو پروژه بزرگ مساکن مهر گلشهر و شهرک گلمان است، که گلشهر به دلیل قرار گیری در کنار خطوط اصلی فاضلاب و سوار بودن به تصفیه خانه گلشهر ، مشکل چندانی در ارائه فاضلاب ندارد .
وی ادامه می دهد: برای جا انداختن فاضلاب مسکن مهر گلشهر هزینهای بالغ بر ۹میلیارد تومان مورد نیاز بود که ۵۰درصد آن را در قالب مشارکت مردمی، خودمان تامین کردیم، ۳میلیارد را دولت پرداخت کرده و ۳میلیارد توان را نیز که باید مدیر کل راه و شهرسازی پرداخت می کرد که تنها از این میزان یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان پرداخت کرده است.
*واقعیت ها باید گفته شوند
اکبری با اعلام اینکه مدیرکل راه و شهرسازی باید واقعیت ها را بگوید، اظهار می دارد:اگر ما تمام زیر ساختها را داشته باشیم هیچ گونه بهانه تراشی نکرده و مشکلات فاضلاب گلشهر و گلمان را حل می کنیم چرا که فلسفه وجودی تشکیل شرکت آب و فاضلاب رفع مشکلات مردم در ارائه آب و فاضلاب و رفع مشکلات آنان است.
وی بیان می کند:با توجه با اینکه مساکن مهر شهرستان های دیگر غیر از ارومیه به شهر ها نزدیکتر هستند بطبع می توانیم در خصوص سامانه آبرسانی و فاضلاب با هزینه کمتر این طرح ها را احداث کنیم ولی چون مسکن مهر شهرستان ارومیه از خود شهر دور می باشد در سامانه فاضلاب با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم با این حال توانستیم در مساکن مهر استان به ۵ هزار واحد انشعاب لوله فاضلاب بدهیم و همگی از جیب خودمان پرداخت کردیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی می گوید: با شرایطی که پیش آمده و کم کاری های بعضی دستگاه ها و همچنین نبود اعتبارات مالی لازم همانند سدی عمل می کند تا پیشرفت در سامانه فاضلاب در این مناطق کند شود؛ چرا که در مسکن مهر گلمانخانه تصفیه خانه ای وجود ندارد و ما این را از اداره راه و شهرسازی پیگیری می کنیم ولی آنها هنوز زمینی برای احداث این تصویه خانه به ما نداده اند و همچنین این اداره اعتبارات لازم جهت احداث سامانه فاضلاب در این مناطق را نیز به ما نداده است که به نظر من هر کس در هر سمتی باشد باید به تعهدات خود عمل کند.اکبری اذعان می دارد: موضوع اصلی در گلمانخانه نبود تصفیه خانه است و جهت اجرای این طرح ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است که ما فقط می توانیم ۴۰ میلیارد ریال تامین کنیم و این کافی نیست.وی تصریح می کند: راه و شهرسازی برای حل مشکل فاضلاب مساکن مهر گلمان و گلشهر تا کنون برای این شرکت یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان برای گلشهر و ۳میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای گلمان داده در حالی که اعتبار لازم جهت اجرا و تحت پوشش قرار دادن مساکن مهر گلمانخانه ۱۴میلیارد تومان است.
وی تصریح می کند: با توجه به محدود بودن منابع دولتی، ۱۰میلیارد تومان را برای مشکل گلمان از کجا بیاورم؟البته باید بگویم که در وضعیت کنونی پول نمی خواهیم چرا که نیروها در حال فعالیت می باشند اما ما نیازمند امضای موافقت نامه هستیم تا در آینده به وعده ها عمل شود.
گفتنی است؛ فاضلاب یکی از اولویتهای اصلی برای رفع مشکلات موجود در شهرک مسکن مهر گلمان در ارومیه بوده که متاسفانه با وجود قولهای فراوان هنوز شبکه فاضلاب در این منطقه ایجاد نشده و چاهها نیز جوابگوی نیازها نبوده و مردم مجبور به رها سازی فاضلاب خانگی خود به جویهای معابر هستند و این امر مشکلات بهداشتی فراوانی را در منطقه ایجاد کرده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


سه + 1 =