طرح انتقال آب کانی سیب بهار ‌سال آینده به بهره برداری می‌رسد

طرح انتقال آب کانی سیب بهار ‌سال آینده  به بهره برداری می‌رسد

گروه خبر: رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طرح انتقال آب کانی سیب سه ماهه اول ‌سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
به گزارش آراز آذربایجان، مهدی سرخوش با بیان اینکه طرح انتقال آب کانی سیب سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری می‌رسد، افزود: با بهره برداری از آن سالانه ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی خود سد کانی سیب به تنهایی ۹۸ درصد است و تاکنون پنج هزار میلیارد ریال برای سد و تملک اراضی اطراف آن هزینه شده است، ادامه داد: پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار کل این طرح در سال جاری بود که تاکنون چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافته است.
رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام کانال آب بین بند ” بادین آباد” تا سد “کانی سیب” که طول آن ۴٫ کیلومتر است مورد نیاز است.
سرخوش گفت: کانال دیگری نیز وجود دارد که شروع آن از خروجی تونل به سمت ” گدارچای” به طول ۱۱٫۵ کیلومتر است که وطیفه انتقال آب به سمت رودخانه ” گدار” و دریاچه ارومیه را به صورت روباز برعهده دارد.
وی با بیان اینکه برای کل این پروژه که شامل سد، تونل و کانال است تاکنون ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: سد خاکی کانی‌سیب در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر قرار دارد که ۵۰ متر ارتفاع و ۳۳۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد.
سرخوش با اشاره به اینکه از خروجی تونل انتقال آب کانی سیب تا دریاچه ارومیه در منطقه حفاظت شده قرار گرفت، اضافه کرد: برای پیشگیری از برداشت بی رویه آب به دستور رئیس جمهور، از خروجی تونل انتقال آب کانی سیب تا دریاچه ارومیه به طول ۴۷ کیلو متر در منطقه حفاظت شده این دریاچه قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور ۱۱کیلومتر از کانال انتقال آب سد کانی سیب پیرانشهر و ۳۶کیلومتر از رودخانه گدار نقده در منطقه حفاظت شده دریاچه ارومیه قرار گرفته است.
سرخوش با بیان اینکه هرگونه برداشت آب برای مصارف کشاورزی و آشامیدن در این مسیر جرم بوده و با متخلفان برخورد می‌شود، یادآور شد: در صورت اتمام این طرح سالانه ۶۳۲میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۳ ب.ظ

دیدگاه


× 9 = چهل پنج