۲۴۹ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد شد

۲۴۹ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد شد

آراز آذربایجان- رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: از اول اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین سال جاری حدود ۲۴۹ میلیون مترمکعب آب از سدهای منطقه به پیکره دریاچه ارومیه رهاسازی شد.
فرهاد سرخوش اظهار کرد: در این مدت ۵۲ میلیون مترمکعب آب از سد شهرچای ارومیه، ۱۷۰ میلیون مترمکعب از سد شهید کاظمی بوکان، ۱۲ میلیون مترمکعب از سد مهاباد و ۱۵ میلیون مترمکعب از سد ساروق تکاب وارد این دریاچه شد.
وی همچنین از برنامه ریزی برای انتقال ۲۸۵ میلیون مترمعکب آب از سدهای آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه طی ماه های آینده خبر داد.
سرخوش در ادامه با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد اعتبار ابلاغی سال گذشته به ستاد احیای دریاچه ارومیه تحقق یافت، گفت: اعتبار ابلاغی به طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که تنها سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
وی با تاکید بر اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه نقش هماهنگی برای اجرای طرح های احیای نگین آبی آذربایجان را دارد، افزود: اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای اتمام طرح های احیای دریاچه در اختیار دستگاه های اجرایی دخیل قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ارتفاع فعلی دریاچه ارومیه از آب های آزاد به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۷۴ سانتی متر رسیده است، افزود: سطح این دریاچه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن ۷۰ سانتی متر فاصله دارد.
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد موفق این ستاد، گفت: تراز نگین آبی آذربایجان نسبت به مهر سال گذشته بیش از ۴۶ سانتی متر افزایش یافته است.
وی افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی چون لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده و برخی از این طرح ها در ورود آب به دریاچه مفید بوده است.
سرخوش، وسعت کنونی دریاچه ارومیه را ۲ هزار و ۲۷۶ کیلومترمربع اعلام کرد و ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به ۶ ماه گذشته بیش از ۵۴۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
وی همچنین با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره ای سیراب می شود، گفت: دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.
به گفته وی، ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تا سر مزرعه است.
دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۸:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 1