آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

ضرورت ترویج و توسعه کشت گلخانه‌ای در آذربایجان غربی

ضرورت ترویج و توسعه کشت گلخانه‌ای در آذربایجان غربی

گروه خبر:در حال حاضر ۸۹ واحد گلخانه‌ای در آذربایجان غربی وجود دارد که با توجه به نقش کشت گلخانه‌ای در توسعه مشاغل کشاورزی، ترویج و توسعه کشت گلخانه‌ای در استان ضروری است.
به گزارش آرازآذربایجان، ترویج و توسعه کشت گلخانه‌ای در استان ضروری به نظر می‌رسد به طوری که با حداقل مصرف آب حداکثر تولید در سایت‌های گلخانه‌ای حاصل می‌شود و ترویج و توسعه کشت گلخانه‌ای در توسعه مشاغل کشاورزی حائز اهمیت است.
در راستای توسعه و احداث واحدهای گلخانه‌ای اخذ راهنمایی و مشاوره‌های لازم با کارشناسان مجرب، رعایت نکات علمی و فنی بهره‌گیری از تجربیات گلخانه‌داران موفق انتخاب محل مناسب و… باید توسط متقاضیان ایجاد واحدهای گلخانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.
اشتغال‌زایی و صرفه‌جویی در منابع آبی از جمله مزایای راه‎اندازی واحدهای گلخانه‌ای به شمار می‌رود و با توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای فرصت‌های شغلی مناسب برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی و جوانان جویای کار فراهم خواهد شد.
*کشت محصولات گلخانه‌ای در ۱۸ هکتار از اراضی آذربایجان غربی
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مساحت کلی واحدهای گلخانه‌ای فعال در استان ۱۸ هکتار است.
عبداله فتح‌الله‌زاده در گفت‌وگو با آرازآذربایجان با اشاره به تعداد گلخانه‌های موجود در استان، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد گلخانه‌های موجود در آذربایجان غربی ۸۹ واحد بوده و در این راستا افزایش گلخانه‌ها در استان ضروری به نظر می‌رسد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مساحت کلی واحدهای گلخانه‌ای فعال در استان را ۱۸ هکتار عنوان کرد و ادامه داد: کشت گلخانه‌ای به دلیل نیاز کمتر به آب و تولید بیشتر محصولات کشاورزی موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.
وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در راستای احداث و تجهیز واحدهای گلخانه‌ای در استان صورت می‌گیرد، ابراز داشت: عمده محصولات گلخانه‌ای تولیدی در استان شامل خیار گوجه‌فرنگی، فلفل، توت‌فرنگی، گل‌های شاخه بریده، گل و گیاهان زینتی، نهال و… است.فتح‌الله‌زاده بر اهمیت و ضرورت اصلاح الگوی کشت از زراعی به گلخانه‎ای تاکید کرد و ادامه داد: به دلیل مصرف کم آب و عملکرد بالای محصولات تولیدی در کشت‌های گلخانه‌ای کشت‌های زراعی حائز اهمیت است.
*فعالیت ۱۶ واحد گلخانه‌ای مختص تولید گل و گیاهان زینتی در آذربایجان غربی
وی با بیان اینکه ۱۶ واحد گلخانه‌ای در راستای تولید گل و گیاهان زینتی در استان فعالیت دارد، یادآور شد: سالانه ۲۸۲ هزار گل شاخه بریده و یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۷۵۰ گلدان گل و گیاه زینتی و آپارتمانی در ۱۶ واحد گلخانه‌ای تولید گل و گیاهان زینتی در آذربایجان_غربی تولید می‌شود.فتح‌الله‌زاده از فعالیت ۴۴ واحد گلخانه‌ای تولید سبزی و صیفی در استان خبر داد و افزود: سالانه میزان تولید محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی از ۴۴ واحد گلخانه‌ای تولید سبزی و صیفی در آذربایجان غربی حدود ۳ هزار تن سبزی و صیفی است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سه واحد گلخانه‌ای مختص تولید توت‌فرنگی در آذربایجان غربی فعالیت دارد، متذکر شد: سالانه ۸۴ تن محصول توت‌فرنگی از سه واحد گلخانه‌ای فعال در استان تولید می‌شود.
وی افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، تولید محصول در تمام فصل‌های سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی صرفه‌جویی در مصرف آب با روش آبیاری تحت فشار، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک، اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی و… را از جمله مزایایی کشت گلخانه‌ای بیان کرد.
فتح‌الله‌زاده هزینه اولیه بالا و نیاز به مراقبت دائمی را از معایب کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: هزینه‌های تولید در گلخانه‌ها بالا بوده و باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا با توجه به هزینه‌های اولیه بالای احداث گلخانه‌ها ارزش افزوده حاصل از محصولات تولیدی گلخانه‌ای پاسخگوی هزینه‌ها باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 12