ضرورت احیای صنایع پایین دستی در آذربایجان غربی

ضرورت احیای صنایع پایین دستی در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: طرح های اولویت دار در صنایع پایین دستی از جمله صنایع پایین دستی پتروشیمی، محصولات معدنی، محصولات فلزی و کلر مایع، طرح های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و طرح های منطقه آزاد ماکو باید احیا شود.
وظیفه اصلی واحدهای صنعتی استان ایجاد بستر مناسب و زیربنایی در شهرکها و نواحی صنعتی برای ایچاد واحدهای تولیدی و صنعتی است و این شرکت با ملحوظ نمودن و رعایت سیاستهای عمومی دولت در رابطه با توسعه صنایع در سطح کشور مبادرت به انجام عملیات و خدمات لازم در کلیه زمینه ها برای گسترش و تامین تاسیسات زیربنائی ضروری جهت متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی کرده است.
آماده سازی اراضی و مهیا نمودن امکانات زیربنائی از قبیل آب، برق، راه دسترسی ، تلفن و سایر امکانات زیر بنائی به منظور فراهم سازی بستر مناسب جهت استقرار صنایع در اقصی نقاط استان از دیگر ماموریت های شرکت شهرک های صنعتی استان است.
شرکت شهرک های صنعتی تاکنون توانسته است نسبت به ایجاد ۱۶ شهرک صنعتی و یک شهرک فن آوری الکترونیک و صنایع غذایی ، احداث مجتمع کارگاهی جدید در پنج شهرک صنعتی یعنی ارومیه ۲ ، خوی ، میاندوآب ، سلماس و مهاباد اقدام کند.آذربایجان غربی در سایر حوزه های صنعتی از جمله صنعت پتروشیمی نیز قابلیت های فراوانی دارد. مسئولان شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین دستی و تبدیلی پتروشیمی در شهرستان میاندوآب خبر دادند.
این شهرک صنعتی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار و در شهرستان میاندوآب احداث می شود و در فاز نخست، مطالعات این شهرک انجام خواهد شد و برای آغاز مراحل مطالعاتی این شهرک نیز باید زمین مناسب از سوی فرمانداری به شرکت شهرکهای صنعتی معرفی شود.این در حالی است که احداث شهرک صنعتی پتروشیمی میاندوآب در استان آذربایجان غربی باعث خواهد شد تا از خام فروشی مواد اولیه جلوگیری شده و تحول عظیمی در صنعت استان بوجود آید.
احداث و بهره برداری از چند مجتمع و صنایع مرتبط پتروشیمی دیگر در غرب کشور از جمله شهرک تخصصی پتروشیمی میاندوآب نیز می تواند تحول بزرگی را در رفع محرومیت ها و اشتغال زایی در این آذربایجان غربی ایجاد کرده و منجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب کشور شود که این رویداد، موجب ایجاد زیرساخت های توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد. از سوی دیگر، شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه بعنوان سومین شهرک فناوری الکترونیک کشور در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار طی ۲ فاز عملیاتی شده است و فاز اول این طرح شامل برج مهندسین و زمینهای آماده واگذاری ایجاد واحدهای تولیدی سال گذشته به بهره برداری رسید.این در حالی است که ساخت شهرک مشترک بین ایران و ترکیه در آذربایجان غربی برای نخستین‌بار در کشور در حوالی شهر بازرگان و منطقه ساری‌سو به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه در نظر گرفته شده است.
هدف از ایجاد این شهرک صنعتی، توسعه مبادلات صنعتی دو کشور ایران و ترکیه بوده و همچنین افزایش مراودات صنعتی و تجاری با صنعت‌گران خارج از استان آذربایجان‌غربی نیز مد نظر خواهد بود.این شهرک مرزی در زمینی به مساحت ۲ هزار هکتار و به شکل عدد هشت انگلیسی به طوری که هزار هکتار در داخل خاک کشور و هزار متر مربع دیگر در خاک ترکیه قرار گرفته است ایجاد می‌شود و دریک گلوگاه به هم مرتبط می‌شوند.
این در حالی است که فرا بخشی بودن موضوع شهرک مشترک مرزی ایران و ترکیه باعث رونق هر چه بیشتر استان آذربایجان غربی می شود و بدون شک این شهرک نیازمند قوانین و مقررات ویژه‌ای است.
آذربایجان غربی با همه این توفیقات در موضوع شهرک های صنعتی ولی از بخش هایی نیز در رنج است.
با اوصاف مذکور راجع به وضعیت شهرک های صنعتی می توان گفت که بدون تردید دولت باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرد و با تقویت و افزایش مشارکت این بخش در اقتصاد زمینه رشد تولید ملی را فراهم سازد. یکی از ابزارهای حمایتی که ترغیب بخش خصوصی را به دنبال دارد، رفع مشکلات ساختاری در اقتصاد دولتی است. تسهیل سرمایه‌گذاری، کاهش بروکراسی اداری، تحلیل مشکلات بخش صنعت با نگاه تولید صادرات‌گرا از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
البته مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با شناسایی چالش‌های موجود بخش صنعت و خلأهای قانونی، گام‌هایی در جهت مشارکت بخش خصوصی به کار گرفته است که واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها به بخش خصوصی از جمله این سیاست‌ها است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که سرمایه‌گذاری برای رشد در آینده از طریق شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی یک برنامه استراتژیک محسوب می‌شود و نقش شهرک‌های صنعتی به عنوان یک کاتالیزور در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای رشد توسعه صنایع در حال ظهور بر هیچ کس پوشیده نیست.
از سوی دیگر، واحدهای صنعتی بهترین و ایده‌آل‌ترین راه برای کمک به سرمایه‌گذاران در تحقق اهداف برنامه‌های آنها محسوب می‌شوند. چرا که شهرک‌های صنعتی به عنوان بازوی استراتژیک دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ستون رشد و توسعه اقتصادی قلمداد می‌شوند اگر چه نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایجاد شهرک‌های صنعتی کاملا شفاف است ولی سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید ابزارهای حمایتی خود را به کار گیرند و روند ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی را تسریع بخشند.این در حالی است که ایجاد واحدهای صنعتی جدید در استان آذربایجان غربی جهت تکمیل زنجیره های تأمین براساس مزیت ها و پتانسیل های مناطق باید مورد مطالعه قرار گیرد. در چنین شرایطی باید وضعیت رشته های مختلف صنعتی در استان بررسی شده و ایجاد واحدهای صنعتی جدید جهت تکمیل زنجیره های تأمین براساس مزیت ها و پتانسیل های مناطق مورد مطالعه قرار گیرداز سوی دیگر، شناسایی۲۷۰ طرح اولویت دار سرمایه گذاری صنعتی و معدنی استان انجام شده و طرح های اولویت دار در صنایع پایین دستی از جمله صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع پایین دستی محصولات معدنی، صنایع پایین دستی محصولات فلزی و صنایع پایین دستی کلر مایع، طرح های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و طرح های منطقه آزاد ماکو به عنوان فرصتهای سرمایه گذاری استان احصاء شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


5 + = سیزده