صیانت از اشتغال عشایر گامی برای کمک به اقتصاد کشور

صیانت از اشتغال عشایر گامی برای کمک به اقتصاد کشور

آراز آذربایجان،شاید در ظاهر امر تاثیر فعالیت عشایر در اقتصاد مشخص نشود، ولی در صورت مراجعه به آمارها و ارقام این مهم به‌وضوح خودنمایی می‌کند.
صیانت از اشتغال روستایی و عشایری با بهره‌گرفتن از ظرفیت‌های بومی و محلی، یکی از ضرورت‌های اساسی است، چراکه از مهاجرت این قشر از جامعه به شهرها و روستا جلوگیری می‌کند.بدیهی است حمایت از اشتغال مناطق روستایی و عشایری کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، که لازمه آن شناخت ظرفیت‌ها و استعدادهاست، تا فراخور آن برنامه‌ریزی شود.
استفاده از فناوری‌های نوین برای کمک به اشتغال عشایر
پژمان شکوه‌منش، نقش روستاییان همچنین عشایر در جهش تولید و حمایت دولت از آنها را یک جریان مهم و به‌هم‌پیوسته اعلام ‌کرد و افزود: این قشر از جامعه در تامین نیروی کارموثر هستند و دولت به واسطه باز کردن چتر حمایتی و اجرای سیاست‌های رشد تولید می‌تواند به صورت متقابل از عشایر پشتیبانی کند.
وی بر لزوم استفاده از تخصص افراد دانشگاهی در این حوزه تاکید کرد و گفت: چنانچه در هر منطقه با در نظر گرفتن اقلیم، بافت فرهنگی و صنایع رایج اقدام شود و الگوی راهبردی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی درخواست شود، و با رویکرد علمی و بهره‌گیری از جوانان دانشجوی منطقه فعالیت آغاز شود، می‌توان بازخورد به‌مراتب بهتری را دریافت کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حمایت از اشتغال عشایر را نباید با ساکن کردن آن مترادف و یکسان تلقی کرد، گفت: فلسفه عشایر در تحرکت و کوچ آنها نهفته است، اسکان دائمی به واقعیت موضوع عشایری لطمه وارد می‌کند، پس در برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اجرای مصوبات به این مبحث باید به صورت جدی توجه شود.
شکوه‌منش بر اهمیت تامین نیاز و زیرساخت‌ها و تلاش برای کاهش هزینه‌ها با هدف کمک به اقتصاد و اشتغال اشاره کرد و گفت: باید بسترهای لازم برای راه‌اندازی شرکت‌های استارتاپی و شتاب‌دهنده‌ها فراهم شده و شرایط برای فعالیت آنها در مناطق روستایی و عشایری ایجاد شود.
ضروت حمایت از تولیدات عشایر
علی ناجی، مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه، حمایت از تولیدات عشایر از اهمیت بسزایی برخوردار است، ادامه داد: جامعه عشایری به طور مستقیم در تولید تاثیرگذار هستند و بار امنیت غذایی استان و کشور را به دوش می‌کشند.
وی با اشاره به اینکه، عشایر این استان ۵۰ هزار تن شیر را تولید می‌کنند، اضافه کرد: هر چادر عشایری به منزله یک سنگر دفاعی و یک کارگاه تولیدی برای کشورمان به شمار می‌رود، بنابراین باید موانع تولید برطرف شود.
ناجی در ادامه سخنان خود به سفر اخیر رییس جمهور، معاون رییس‌ جمهور در امور زنان و خانواده به استان برای رسیدگی به مشکلات عشایر اشاره کرد و گفت: در سلسله جلساتی که برگزار شد، برای حل مشکلات این قشر زحمتکش تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
ناجی بر لزوم تلاش برای حل شدن مشکلات عشایر اعم از تسهیل ضمانت بانکی، ایجاد نمایشگاه‌های دایمی باهدف عرضه محصولات تولیدی و صنایع دستی، برپایی کارگاه آموزشی باهدف توانمندسازی زنان عشایر و صدور مجوز حمل تاکید کرد و گفت: این موارد در صورت همکاری دستگاه‌های اجرایی قابل حل است.
با تکمیل زنجیره گوشت قرمز زمینه برای اشتغال‌زایی در جامعه عشایری فراهم می‌شود
رضا بیات، مدیرکل امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایری کشور در آیین آغاز به کار نمایشگاه دائمی تولیدات و دستاوردهای عشایر آذربایجان غربی که در خوی برپا شد،نیز اظهار کرد: زنجیره گوشت قرمز تولیدی عشایر آذربایجان غربی تکمیل می‌شود.
وی ادامه داد: در این صورت، به‌طورقطع زمینه برای اشتغال‌زایی در این بخش بیش از پیش فراهم می‌شود، به‌ویژه اینکه فعالیت در زمینه فوق یکی از برنامه‌های دارای اولویت و حائز اهمیت سازمان است؛ ۱۱ میلیارد ریال برای تکمیل این زنجیره به آذربایجان غربی اختصاص یافته است.
وی به تلاش برای توسعه اشتغال جامعه عشایری و ارزش افزوده، راه‌اندازی کارگاه‌های قالی‌بافی صندوق زنان خرد روستایی، پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های مجهز در کشور به ویژه آذربایجان غربی تاکید کرد.
دولت عزم راسخی برای توانمندسازی عشایر دارد، که امید است در این راستا تصمیم‌های قابل اجرا و عملیاتی اتخاذ شده و رشد و شکوفایی فعالیت عشایر را بیش از پیش شاهد شویم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


نُه × = 54