صنعت و تولید آذربایجان غربی نیازمند تزریق نقدینگی است

صنعت و تولید آذربایجان غربی نیازمند تزریق  نقدینگی است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: باید استراتژی مشخصی برای صنایع مختلف آذربایجان غربی داشت که یکی از اصلی‌ترین عناصر این استراتژی باید توانمندسازی تحقیق و توسعه در صنعت و تزریق نقدینگی به تولید باشد.
مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق عاملی برای حرکت بیشتر بخش صنعت به سمت نوآوری و رسیدن به اشتغال پایدار است و باید استراتژی مشخصی برای صنایع مختلف داشت که یکی از اصلی‌ترین عناصر این استراتژی باید توانمندسازی تحقیق و توسعه در صنعت و توجه به تولیدات دانش‌بنیان باشد.
استان آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم کشور قلمداد می‌شود و کمتر مورد توجه دولت ها بوده است، همواره از توسعه و پیشرفت در شان و اندازه ظرفیت های فوق العاده بالای خود محرم بوده و در حوزه کشاورزی و جذب توریست و همچنین بخش معادن و غیره هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.
اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی در همه ابعاد و ظرفیت ها در گرو نگاه علمی و دقیق به مقوله صنعت است و خودکفایی و پیشرفت در زمینه های مختلف زمانی به ارمغان می آید که مدیران اجرایی استان در با همدلی و هماهنگی حرکت کرده و با همگرایی و هم افزایی ظرفیت ها ، در صدد رفع مشکلات و برطرف کردن موانع قانونی توسعه و صنعتی شدن برآیند.
برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی ، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش ها باید تمام قدمهایی را که می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد، بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی آذربایجانغربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه ها و ارایه توانمندی ها می تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی ها داشته باشد.
مدیران اجرایی استان اگر با نگاهی عمیق به مولفه توسعه و اقتصاد و ظرفیت های بالقوه استان بنگرند ، خواهند دید که بدون همراهی و همدلی بخش های مختلف هرگز قله های افتخار فتح نشده و رسیدن به توسعه و شکوفایی اقتصادی میسر نخواهد بود. این در حالی است که باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدتها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.
کارشناسان معتقدند که ظرفیت های ایران اسلامی در بخش های صنعت و معدن باید مورد توجه فعالات اقتصادی و علاقمندان به عرصه تولید قرار گیرد تا به این ترتیب شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد کشور و استان آذربایجان غربی بود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کارخانه های فعلی استان آذربایجان غربی بی شک کفایت نمی کند و با این هجم فارغ التحصیل دانشگاهی و کارگران فصلی و ساختمانی؛ آذربایجان غربی نمی تواند با تولید آب میوه و کنسانتره و نوشابه به جایی برسد. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
طبق گفته مسئولان، ۱۰ درصد از هدفمند سازی یارانه ها به بخش تولید اختصاص یافته که متاسفانه در استان آذربایجان غربی پرداخت نشده است. از سوی دیگر، بخش خصوصی اعتقادی به وابستگی به سیستم بانکی ندارد و البته بخشی از هدفمند سازی در قالب قیمت حامل های انرژی از واحد تولیدی اخذ شده و اگر مجددا در قالب حمایت از تولید به واحد برگردد بسیاری از گره های مالی واحدها گشوده خواهد شد.
این در حالی است که عملا تسهیلات پرداختی واحدها با نرخ ۲۹ درصدی است و با این رقم اغلب واحدها توان دریافت تسهیلات را ندارند و در حال حاضر رکود در برخی واحدها را شاهد هستیم.
از سوی دیگر، جذب اعتبارات و منابع مختلف استانی برای رونق تولیدات داخلی و توسعه صنعتی استان آذربایجان غربی ضروری است و این در حالی است که انجام پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی با کمبود اعتبار مواجه است.
در شرایط فعلی باید از منابع مختلف برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده شود تا شاهد رشد و شکوفایی بخش صنعت به عنوان مهمترین محور توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان منطقه باشیم.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توجه به زیربناهای اقتصادی استان می تواند بستر ساز فعالیت های مختلف صنعتی و اقتصادی استان باشد و این مهم باید مورد توجه فعالان اقتصادی استان در بخش های مختلف خصوصی و دولتی قرار گیرد.
از سوی دیگر، تقویت حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و بازرگانی رویکرد جدید مدیریت اجرایی استان عنوان شده است و دستگاههای اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بانک های عامل، بخش خصوصی و مردم ارکان توسعه استان هستند و می توان با دست به دست هم دادن این ارکان، آینده بسیار درخشانی را برای استان متصور بود.
به نظر می رسد تنها راه توسعه صنعتی استان آذربایجان غربی تزریق نقدینگی و استمهال بدهی واحدها است و البته با نرخ ۲۲ درصدی پیشنهادی بانک مرکزی نمی توان از واحدهای تولیدی انتظار معجزه داشت و با وجود حذف ۳۵ بخشنامه غیر ضروری برای رونق تولید؛ عملا واحدهای تولیدی نیاز اصلی خود را در تامین سرمایه در گردش می دانند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


8 − = شش