معاون حقوقي دفتر امور روستايي استانداري آذربايجان غربي:

صندوق اشتغال‌زایی در روستاها تاسیس می‌شود

صندوق اشتغال‌زایی در روستاها تاسیس می‌شود

گروه خبر: معاون حقوقی دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان غربی گفت: باید در تقویت دهیاری‌ها که نهادهای مهم غیر دولتی محسوب می‌شوند و جهت تمرکز زدایی و سپردن کارها به مردم ایجاد شده‌اند، قدم اساسی برداشت.
ابراهیمی در جلسه توجیهی دهیاری‌های آذربایجان غربی با بیان اینکه دهیاری‌ها در جهت تمرکززدایی ایجاد شده‌اند، گفت: هدف ما این است که در روستاهای بالای ۵۰۰ خانوار شوراهای فرهنگی ایجاد شود. وی ادامه داد: در گام اول از شهرستان‌ها خواسته‌ایم که یک روستا را به عنوان شاخص فرهنگی انتخاب کرده و شوراهای فرهنگی در آن‌ها ایجاد شود ولی با این حال شهرستان های شاهین دژ، تکاب، نقده، سلماس، پلدشت و ماکو در زمینه شوراهای فرهنگی روستاها عملکرد مناسبی نداشته‌اند.ابراهیمی خاطر نشان کرد: شهرستان پیرانشهر روستای پسوه را به عنوان روستای شاخص معرفی کرده و در زمینه شورای فرهنگی روستاها عملکرد خوبی نسبت به بقیه داشته که در خور تقدیر است.وی با اشاره به توافقنامه با پست بانک جهت اشتغال زایی روستایی ادامه داد: با تفاهم نامه‌ای که مابین پست بانک و دفتر امور روستایی به امضا رسیده است مقرر شده در هر روستایی که دارای دهیاری است، صندوقی برای اشتغال زایی تاسیس گردد.ابراهیمی افزود: وجوه این صندوق‌ها شامل کمک ۲۰۰ میلیون تومانی بخش دولتی به علاوه وام معادل آن خواهد بود که با کارمزد ۴ درصد توسط پست بانک ارائه خواهد شد.وی به بیمه حوادث روستائیان اشاره کرد و گفت: با توافقاتی که با بیمه ایران شده است، بیمه حوادث با تسهیلاتی در اختیار روستائیان قرار خواهد گرفت و دهیاران باید به تشویق روستائیان برای استفاده از بیمه حوادث بپردازند.
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی هم گفت: سیاست‌های زمینه ساز برای مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه نشینی در آن‌ها باید در استان تغییر یابند.
عین الله شریف پور با بیان اینکه روستاییان تولید کنندگان بی منت کشور هستند اظهار کرد : باید بر ارزش گذاری این تولید کنندگان بی منت در استان افزوده شود تا کرامت روستاییان به آن‌ها باز گردد.
وی با بیان اینکه بازگرداندن کرامت روستاییان با حرف انجام شدنی نیست افزود: باید کارهای عملی در به خصوصی در این راستا انجام دهیم.
شریف پور از روستاییان به عنوان و زمینه ساز سود و منفعت روزافزون برای کشور یاد کرد و گفت: روستاها را نباید محل زندگی محرومان و مستضعفان بدانیم بلکه روستاییان تولیدکنندگانی هستند که سربار دولت و کشور به شمار می‌روند.
وی در ادامه بیانات خود از سیاست‌های زمینه ساز برای مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی در آن‌ها انتقاد کرد و اظهار داشت: سیاست‌های اتخاذ شده چرا باید به گونه‌ای باشد که روستاییان، تولید افتخارآمیز و اقتصادی روستا که در آن‌ها تخصص دارند را رها کرده و به اقتصاد کذایی در شهر رو بیاورند.
شریف پور در ادامه با بیان اینکه باید به فکر ایده سازی برای توسعه و عمران روستایی در استان باشیم بر ارتباط بیشتر بین کارشناسان امور دهیاری‌های شهرستان‌های استان با اداره کل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: کارشناسان مشاوران امین مدیران هستند و باید نظرات کارشناسی و ایده‌ها را در اختیار دهیاران و شوراهای شهر برای بهبود روزافزون فعالیت‌های مدیریتی و کاهش دغدغه‌های روستاییان ارائه کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


7 − = دو