حکایت تلخ ۲۰۰ مدرسه ناامن دانش آموزان آذربایجان غربی

حکایت تلخ ۲۰۰ مدرسه ناامن دانش آموزان  آذربایجان غربی

الناز ملک زاده
گروه گزارش: طولی بودن موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن اغلب شهر و روستاها در مسیر های تردد بین شهری منجر به قرار گرفتن حدود ۲۰۰ مدرسه در حاشیه راه‌های استان و ایجاد محیطی ناامن برای دانش آموزان مشغول به تحصیل این مدارس شده است.
در حال حاضر ۲۰۰ باب مدرسه واقع در حاشیه راه‌ها آذربایجان غربی فعال بوده که هر نوع بی توجهی به ایمن سازی و آشکار سازی آن‌ها با در نظر گرفتن تحصیل به طور متوسط ۲۰۰ دانش آموز در این واحدها، جان نزدیک به ۴ هزار آینده ساز کشور در این استان را در خطر نابودی قرار می‌دهد.
به همین دلیل برای بسیاری از خانوارهای ساکن در روستاهای حاشیه جاده‌ها، مدرسه و تحصیل فرزندان در آذربایجان غربی به دلایل مختلف از جمله قرار گرفتن مدارس در حاشیه جاده و غیر ایمن و خطرناک بودن تردد و تحصیل در تعریف مفهومی خاصی ندارد.
در این راستا متأسفانه خانه نشینی و بی سوادی فرزندان، بهایی برای حفظ جان از شر تصادفات جاده‌ای است، که فرزندان در سن تحصیل این مناطق تا آخر عمر باید آن را پرداخت کنند و آینده‌ای فاقد روشنایی از نور علم و سواد داشته باشند، موضوعی که در دنیای امروزی شاید برای برخی غیر قابل تصور باشد.
مدارسی که به دلیل موقعیت جغرافیایی روستاها در حاشیه جاده‌ها قرار گرفته و نبود تجهیزات ایمنی لازم برای آشکارسازی این مدارس و نبود مهارت‌های نرم افزاری در بین دانش آموزان هر سال جان تعداد زیادی از فرزندان و آینده سازان این مرز و بوم را گرفته و هر لحظه امکان پرپر شدن یکی از گل‌های زندگی خانواده‌ای وجود دارد.
لذا اجرای طرح آشکارسازی مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان غربی که یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان محسوب می‌شود تا کنون ۱۴۱ مدرسه را ایمن کرده که به گفته رئیس اداره ایمنی و ترافیک این نهاد با توجه به اهمیت موضوع باید اعتبارات بیشتری برای اجرای این طرح مصوب و تخصیص یابد.
۲۲ مدرسه حاشیه راه‌های آذربایجان غربی آشکارسازی و ایمن شدند
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی در این راستا با اشاره به اجرای طرح آشکارسازی و ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها در سطح استان، گفت: در استان ما طبق برآورد های اولیه حدود ۲۰۰ مدرسه شناسایی شده که می‌توانستند تحت پوشش این طرح قرار گیرند ولی تاکنون در ۱۴۱ مدرسه استان به اجرا درآمده که در صورت نیاز، مورد بازآموزی قرار می‌گیرند.
فروغ فاریابی با اشاره به تعداد مدارس جدید اضافه شده برای قرار گرفتن زیرپوشش طرح ایمن سازی مدارس استان، اظهار داشت: طی سال گذشته ۲۲ مدرسه جدید در قالب این طرح ایمن سازی و آشکار سازی شدند که شامل ایمن سازی فیزیکی و آموزشی می‌شود.
وی اضافه کرد: پیش از ارائه هر گونه آموزش باید دانش آموزان یک آزمون را با موضوعات مربوطه بگذرانند تا سطح آشنایی آن‌ها با علائم راهنمایی و رانندگی و نکات ایمنی در عبور و مرور سنجیده و سپس در چند مرحله با حضور در کلاس‌ها به صورت عملی (میدانی) و تئوری و با استفاده از تابلو های آموزشی نسبت به آموزش مفاهیم اساسی و نحوه تردد ایمن به دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی اقدام می‌شود.
فاریابی افزود: برای ماندگاری آثار آموزش‌ها در هر بار حضور در مدارس وسایل کمک آموزشی نظیر دفتر، خط کش و مداد رنگی بین دانش آموزان توزیع می‌شود و در پایان سال تحصیلی آزمون دیگری به عنوان آزمون پس از طرح گرفته می‌شود تا با محاسبه میانگین دو آزمون پیش و پس از طرح، ارزیابی اثرگذاری آموزش‌های ارائه شده برای بازنگری در سرفصل‌ها و یا تداوم آن امکان پذیر باشد.
وی با بیان اینکه طرح ایمن سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان غربی به منظور ارتقای ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات رانندگی در محورهای ارتباطی اجرایی می‌شود، اعلام کرد: فرهنگ سازی در خصوص بهبود وضعیت ایمنی عبور و مرور دانش آموزان این مدارس، لزوم بازآموزی دانش آموزان و احیای محیط پیرامون این مدارس برای متمایز ساختن آن‌ها نیز از مهم‌ترین اهداف این طرح است.
نیازمند مشارکت همگانی و ارائه آموزش‌های مستمر به دانش آموزان مدارس حاشیه راه‌ها هستیم
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی ضمن تاکید بر اینکه نهادینه کردن ایمن سازی تردد به مدارس حاشیه راه‌های نیازمند مشارکت همگانی و ارائه آموزش‌های مستمر به دانش آموزان است، گفت: ایمن سازی در سه بخش آموزش، تجهیز مدرسه به وسایل ایمنی و ایمن سازی فیزیکی در قالب نصب تابلو و چراغ چشمک زن و علائم افقی و ایجاد خط کشی‌های لازم بر کف جاده آسفالت اجرایی می‌شود.
فاریابی با بیان اینکه دانش آموزان این مدارس همیشه در خطر بروز سانحه قرار دارند و این طرح نباید تنها به یک مقطع زمانی معطوف شود، ادامه داد: باید در تمام طول سال به صورت مستمر نسبت به بازآموزی نه تنها دانش آموزان بلکه کادر آموزشی مدارس هم اقدام تا همیشه آمادگی ذهنی چگونگی استفاده از جاده برای رسیدن به مدرسه را داشته باشند.
وی ادامه داد: طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه‌ها در ۲ بخش ایمن سازی فیزیکی و نرم افزاری اجرا می‌شود که ایمن سازی فیزیکی شامل تجهیز مدرسه به وسایل ایمنی، نصب تابلو و چراغ چشم گربه‌ای و علائم افقی در مقابل مدارس و ایجاد خط کشی‌های لازم بر کف جاده آسفالت و ایمن سازی نرم افزاری هم شامل ارائه آموزش و فرهنگ سازی در بین دانش آموزان در خصوص بهبود وضعیت ایمنی عبور و مرور آنان می‌شود.
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی با بین اینکه این طرح نباید تنها به یک مقطع زمانی معطوف شود، افزود: باید در تمام طول سال به صورت مستمر نسبت به بازآموزی دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس هم اقدام شود تا همیشه آمادگی ذهنی چگونگی استفاده از جاده برای رسیدن به مدرسه را داشته باشند.
وی با بیان اینکه در این بخش اختصاص هر میزان اعتبار یک سرمایه گذاری بلند مدت برای آینده کشور است، گفت: باید برای تأثیرگذاری بیشتری میزان اعتبارات اختصاصی و همکاری دستگاه‌های مختلف افزایش یابد، سال گذشته نیز ۹۷۰ میلیون ریال از منابع سازمانی در اختیار اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان برای هزینه در این بخش قرار گرفت و طرح نیز براساس این میزان اعتبار اجرا شد اما برای افزایش مدارس زیرپوشش و آسودگی خانواده‌های دانش آموزان محصل در این مراکز آموزشی نیازمند همکاری مالی و معنوی بیشتری هستیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = دو