شکوفایی بذر ایده‌های نوآورانه در بستر پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

شکوفایی بذر ایده‌های نوآورانه در بستر پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

آرازآذربایجان،آذربایجان غربی در گذشته گاه تحقیقات و پژوهش‌ها عمرشان به تولید نمی رسید و عموماً کار پژوهشی در قفسه ای خاک می خورد، اما احداث پارک‌های فناوری سبب شد، پژوهش ها به مرحله نمونه سازی و حتی به مرحله صنعتی برسند.
بر اساس تعریف، پارک علم و فناوری به‌عنوان یکی از حلقه‌های واسط میان محیط‌های دانشگاهی و تجاری، مراکز و شهرک‌های صنعتی تلقی می‌شود و حوزه عملکرد آنها، تلفیقی از عملکردهای علم و فناوری است.
مقالات و پژوهشهای بسیاری نشان می دهد که پارکهای علم و فناوری همواره در کارآفرینی، تجاری سازی، اقتصاد و بخشهای مختلف تاثیرگذار هستند اما مسئله اصلی این است که این پارکها تا چه حد توانسته در رشد و شکوفایی شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک موثر واقع شوند؟
یک مدیرعامل شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی که در حوزه الکترونیک فعال است با اشاره به مزایای پارکهای علم و فناوری گفت: پارک های علم و فناوری در میان شرکتهای خصوصی و بازار، با ایجاد انگیزه، جریان دانش و فناوری را مدیریت می کند. همچنین پارکها، تأسیس و رشد شرکتهای فناور را از طریق مراکز رشد و فرآیندهای زایشی آسان کرده و امکاناتی با ارزش افزوده بالا، فضای کاری و تأسیسات مناسب و باکیفیت و زنجیره ارزشمندی از منابع را برای شرکتها فراهم می‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه امروزه حمایتهای بسیاری از سوی علم و فناوری برای ارتقای شرکتهای دانش بنیان مستقر در آنها انجام می‌شود، تجاری سازی ایده ها و نتایج تحقیقات علمی، حمایت از شرکتهای نوپا و فناور، ایجاد اشتغال پایدار را از اهداف پارکهای علم و فناوری برشمرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری با ایجاد شرایط و محیط مناسب برای فعالیت های فناورانه نقش بسیار بارزی در توسعه دانش بنیان ها و اشتغال زایی دارند و خوشبختانه پارک علم و فناوری استان نیز در انجام وظیفه خود در حوزه حمایت از شرکت ها و واحدهای فناور دانش بنیان و اشتغال‌زایی موفق عملکرده است.
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی فعال است، گفت:پارک علم و فناوری استان با ایجاد بستری برای فعالیت و حتی رقابت بین شرکتهای دانش بنیان و فناور امکان بسط و توسعه فعالیتهای این شرکتها را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: با وجود سپری شدن ۴ سال از زمان استقرار در پارک استان، امکان گسترش فعالیتهای شرکتم فراهم شده و از دل یک شرکت دو شرکت دیگر هم بوجود آمده است و این از مزیتهای پارک و علم و فناوری است.
این مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: اگر چه حمایتهای مالی در قالب صندوق از شرکتها انجام می شود اما می طلبد ارزش گذاری فناوری بیش از این فرهنگسازی شود و سرمایه گذار فقط به فکر مشارکت مالی با شرکت نباشد بلکه این مشارکت علاوه بر سود و زیان طرح، حمایتی همه جانبه باشد و توانمندی فناور را ارج نهد.
پارک علم و فناوری باید به مرجعی برای ارجاع شرکتها و واحدهای فناور به واحدهای تولیدی مشکل دار تبدیل شود
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی افزود: در پارک‌های علم و فناوری ما وظیفه داریم فضایی ایجاد کنیم تا جوان‌ها و نخبگانی که دارای ایده و مهارت بالا هستند فضای ورود آنها به بازار کار فراهم شود تا از ظرفیت آنها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.
جواد نوری نیا در خصوص حمایت های مالی پارک علم وفناوری آذربایجان غربی از شرکتها و واحدهای مستقر در پارک نیز یاد آور شد: ۳۰‌ درصد از بودجه ابلاغی پارک به صورت کمک های کم بهره به شرکت ها پرداخت می شود که سال گذشته از این محل مبلغ هفت میلیارد تومان به شرکت ها تسهیلات پرداخت شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از حمایت‌های مالی پارک از شرکت‌ها، برگزاری نمایشگاهها و دوره‌های تخصصی، ارائه مشاوره‌های حقوقی است که برای این قبیل کارها نیز سال گذشته یک میلیارد تومان هزینه صرف شده است.
رئیس پارک علم وفناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه برای وامهایی با مبلغ بالا مشکل وثیقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری که صندوقی با ماهیت غیر دولتی است، وامهایی با مبالغ بالا در اختیار شرکتها قرار می دهد و مشکلات مالی شرکت ها را حل می‌کند؛ بطوری که تاکنون ۸۰درصد وامهای اعطایی به شرکتهای فناور مورد حمایت پارک در مسیر هدف و درست سرمایه گذاری شده است.
نوری نیا با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری باید به مرجعی برای ارجاع شرکتها و واحدهای فناور به واحدهای صنعتی و تولیدی مشکل دار تبدیل شود، تصریح کرد: در طول یک سال اخیر چند واحد صنعتی برای حل مشکل خود اعلام نیاز کردند و پارک علم وفناوری استان، چند شرکت فناور و دانش بنیان را جهت عقد قرار داد به این واحدها ارجاع داده و هم اکنون نیز این واحدهای صنعتی با شرکتهای فناور مشغول به همکاری هستند.
نوری نیا افزود: هیچ اولویتی درحمایت از شرکتها و جذب آنها در پارک علم و فناوری وجود ندارد و هر شرکتی که محصول و ایده فناورانهِ قابل قبولی داشته باشد را حمایت می کنیم.
فعالیت ۱۶۳ شرکت دانش بنیان و فناور در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۱۶۳ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان، خاطرنشان کرد: علاوه بر واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری در مرکز استان، ۲ واحد در مرکز رشد ماکو، ۶ واحد در مرکز رشد خوی و ۸ واحد در مرکز رشد میاندوآب فعالیت دارند.
وی اظهار کرد: ۳۸درصد شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان در حوزه برق و الکترونیک و تجهیزات پیشرفته فعالیت دارند و در رتبه های بعدی رشته های آی تی و کشاورزی قرار دارند.
از شرکتهای دانش بنیان حمایت می کنیم
استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزود: پیشتر به لحاظ زیرساختی نمی‌توانستیم کنار پارک و علم و فناوری باشیم اما امروز ابلاغ قوانین جدید در قالب جهش تولید، ظرفیت خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است.
محمد صادق معتمدیان در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با استفاده از منابع ملی و استانی، در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم چرا که توسعه این مراکز فناور با توسعه همه جانبه استان ارتباط مستقیم دارد.
وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید فعال تر از امروز باشند و نقش صادراتی خود را بهتر از این ایفا کنند و دولت نیز در این خصوص حمایت بیشتری می‌کند.
معتمدیان با اشاره دیپلماسی منطقه ای شکل گرفته در آذربایجان غربی افزود: در توسعه این بخش، شرکت‌های دانش بنیان سهم بزرگی دارند و تولیدات و محصولات آنها بسیار حائز اهمیت است.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نقش حمایتی دستگاه‌های دولتی اضافه کرد: هر دستگاه دولتی با توجه به وظیفه‌ خود باید نحوه حمایت از شرکت‌های‌ دانش بنیان را مشخص سازد و صرفا پارک علم و ‌فناوری محور اصلی حمایت‌ها نباشد.
معتمدیان با اشاره به نقش جوانان در شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: جوانان با سواد و با انگیزه در شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه شاخص‌های استان با فعالیت روزافزون کار می‌کنند که حمایت از آنها محور اصلی دولت سیزدهم است.
پارک‌های علم و فناوری به عنوان حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری شکل گرفته اند و با ساختاری حمایتی و ایجاد محیطی برای ثبت اختراعات، ارائه خدمات عمومی، آموزشی، کارگاه ها و بخش های فنی و تخصصی برای پژوهشگران و متخصصین در حوزه فناوری به رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه کمک می کنند.
با توجه به مزیتهای ذکر شده از پارک علم و فناوری، در کل وجود پارک در استان یک نعمت و غنیمت خوبی است که باعث رشد فعالیتهای فناورانه خواهد شد و امیدواریم با حمایتهای دستگاههای متولی، پارک‌ها بتوانند با انتقال تجربه و اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های خود، رشد خوبی را در حداقل زمان ممکن داشته باشند تا شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 4