معاون مسكن و ساختمان وزير راه وشهرسازي:

شهرنشینی ۷۴ درصدی درآذربایجان غربی زنگ هشدار حاشیه نشینی است

شهرنشینی ۷۴ درصدی درآذربایجان غربی زنگ هشدار حاشیه نشینی است

گروه خبر:معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ۷۴ درصد مردم آذربایجان غربی شهرنشین هستند گسترش حاشیه شهرها زنگ خطر بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش آرازآذربایجان، حامد مظاهریان در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، اظهار داشت: ۷۴ درصد مردم آذربایجان غربی شهرنشین هستند که این امر می طلبد تا توجه ویژه ای به شهرسازی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: شهرها با مشکلات بزرگی مواجه هستند که یکی از مهمترین آنها حاشیه نشینی است.این مسؤول یادآور شد: در حالی که حاشیه نشینی مشکلات متعددی را ایجاد می کند، باید با این پدیده مخرب مبارزه کرد و حاشیه شهرها نیزمورد ساماندهی قرار گیرند.
مظاهریان با بیان اینکه رابطه پیرامون و مرکز در شهرها آزار دهنده هستند، گفت: گسترش حاشیه شهرها زنگ خطر بزرگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: طی ۵ دهه کار عمرانی در معرض یک شکوفایی بزرگ قرار داریم و در این مدت نیز کارهای بزرگی درحوزه شهرسازی در این استان انجام گرفته است و لازم است اقدامات خوبی نیز در حوزه راه نیز در این استان انجام شود.
مدیرکل سابق اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی از ساماندهی پرداخت پرسنل این اداره خبر داد و اظهار داشت: تبدیل وضعیت پرسنل از جمله اقداماتی بود که در طول حضورم به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اجرایی کرده ام و در این راستا هیچ پرسنل بلاتکلیف در این اداره نداریم و همه پرسنل پرداختی حقوق پایان ماه دارند.
داریوش نصر با بیان اینکه در گذشته پرداختی حقوق پرسنل از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، گفت: امروز شاهد افزایش ۷۰ درصدی حقوق پرسنل هستیم.وی رعایت نظم مالی و اداری را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۱۳۸۷ قرارداد و پیمان مورد رسیدگی قرار گرفته است که از این تعداد یک هزار و ۱۰۰ پوشه خریداری شده که نیازمند تامین اعتبار هستیم.
این مسؤول یادآور شد: در زمینه احداث راه، رشد خوبی را شاهد بودیم که در این میان با برنامه ریزی به عمل آمده در زمینه املاک و حقوقی از رتبه ۳۲ به رتبه ۸ کشوری ارتقا یافته_ایم.نصر با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر آذربایجان غربی، اذعان داشت: از ۱۷ شهر آذربایجان غربی، در ۱۳ شهر مسکن مهر تا پایان شهریور ماه به اتمام خواهد رسید و در سه شهر دیگر نیز مسکن مهر تا پایان امسال به اتمام می رسد.
وی افزود: بخشی از مساکن مهر استان به دلیل عدم وجود متقاضی و یا پیشرفت فیزیکی پایین از لیست خارج شده اند.این مسؤول با اشاره به پروژه های بیمارستانی در دست اجرا، تصریح کرد: احداث هفت بیمارستان در طول دوره خدمتم را عهده دار بودم که از این تعداد یک بیمارستان در بوکان به بهره برداری رسیده، بیمارستان تکاب در حال نصب انشعاب و بیمارستان خوی نیز در شهریور سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
نصر اعلام کرد: چهار بیمارستان دیگر نیز تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید که با بهره برداری از این بیمارستانها آذربایجان غربی از نظر تعداد تخت بیمارستانی به نرم کشوری خواهد رسید.
*توسعه راه های مرزی آذربایجان غربی
در ادامه این مراسم مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از برنامه های خود برای توسعه بخش راه و بهبود وضعیت شهرسازی و ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی یکی از استان های مهم کشور به شمار می رود به طوری که با سه کشور دیگر همجوار است که این امر می تواند ما را در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند.
ابرهیم مبارک قدم به وجود سه پایانه مرزی بازرگان، سرو و تمرچین اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر منطقه آزاد ماکو و مناطق ویژه اقتصادی نیز مزیت دیگری برای استان به شمار می رود که وجود تمام این ظرفیت ها می طلبد تا به توسعه راه ها بیش از پیش توجه شود.
وی توجه به زیرساخت های حمل و نقل را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی دروازه ورود به اروپا است، باید بیش از پیش به موضوع راه ها به ویژه آزاد راه تبریز به ارومیه و ارومیه به تبریز، محورهای مهم آذربایجان غربی توجه شود چرا که این محورها کریدور غرب کشور هستند.
این مسؤول تقویت راه های مرزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید راه های مرزی تقویت شوند و شاهد تکمیل شبکه های جاده ای و تجمیع شبکه ریلی باشیم.مبارک قدم با بیان اینکه احداث شبکه ریلی از سال های گذشته در استان آغاز شده است، گفت: باید در زمان کوتاهی بتوانیم خط ریلی استان را راه اندازی کنیم. وی با اشاره به جمعیت روستایی آذربایجان غربی، اعلام کرد: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۲۳ هزار نفری در روستاها باید راه های روستایی را بهبود بخشیم به طوری که از ۸ هزار کیلومتر راه روستایی موجود در استان فقط ۴۷ درصد آسفالت هستند که این رقم از میانگین کشوری پایین تر است.
این مسؤول یادآور شد: ۸۱ درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی از راه آسفالت بهره مند هستند که در این میان شاخص کشوری ۹۱ درصد است.
وی در ادامه به اهداف پیشرو اشاره کرد و گفت: افزایش ترانزیت بار و مسافر، افزایش ککارایی و بهره وری شهری و کنترل ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان، تقویت بنیان شهری در شهرهای کوچک و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی در شهرهای بزرگ از اهداف کاری ام در دوران مدیریتم خواهد بود.
در پایان این مراسم، با اهدای لوحی از زحمات داریوش نصر تجلیل و حکم ابراهیم مبارک قدم که سابقه معاونت مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی را در کارنامه کاری خود دارد، به وی اعطا شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای در ادامه این مراسم، اظهار داشت: در آستانه پایان ۱۰ ساله طرح جامع شهری اغلب شهرها به ویژه ارومیه هستیم، انتظار داریم بلافاصله مقدمات طرح جامع شهری ارومیه آغاز شود.وی تصریح کرد: در این راستا مطالبات زیادی توسط مردم در سال های گذشته وجود دارد که همگی آنها بلاتکلیف هستند.
این مسؤول ادامه داد: این مطالبات طی ۲۵ سال اخیر بلاتکلیف مانده اند که با مطالعه طرح جامع می توان آنها را تعیین تکلیف کرد .
بهادری با بیان اینکه امیدواریم این طرح در آینده نزدیک آغار شود، ادامه داد: این امر اهتمام جدی مسؤولان را می طلبد.
*ضرورت تفکیک اراضی پادگان ارتش لشکر ۶۴ ارومیه
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین تکلیف اراضی پادگان ارتش، اذعان داشت: جلوگیری از تفکیک پادگان ارتش انجام شده و ثمرات خوبی نیز به همراه داشته است.
بهادری ادامه داد: در طرح های قبلی که طرح تفکیکی بودند همگی منفک شدند چرا که مشکلات متعددی را ایجاد می کردند.وی با بیان اینکه طرح جدید با عنوان طرح جامع پادگان ارتش، برای این اراضی نیازمند توجه جدی است، ادامه داد: انتظار می رود این طرح اجرایی شود.این مسؤول یادآور شد: اراده_ای است تا این اراضی به مسکونی تبدیل شوند در حالی که این اراضی تنفسگاه شهر هستند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = شش