مرمت اضطراری خانه تیموری ماکو در دستور کار میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی قرار گرفت

مرمت اضطراری خانه تیموری ماکو در دستور کار میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی قرار گرفت

آراز آذربایجان -مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه در سال ۹۷ بخشی از بنای خانه تیموری ماکو به صورت ناگهانی تخریب شد و با توجه به اضطرار موضوع، مرمت اضطراری و رفع خطر این بنای ارزشمند در دستور کار قرار گرفت.
جلیل جباری با اشاره به اینکه دوره‌های مرمتی بنای حمام بیگ جوان چایپاره که به دوران قاجاریه بازمی گردد، سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۹ بوده است اظهار داشت: مرمت این بنا در سال ۹۵ با هدف دفع رطوبت‌های ترولی و سعودی و مرمت کانال‌های قدیمی کف حمام آغاز شد.
وی تصریح کرد: هم اکنون این بنا ذیل ماده ۲۷ به سرمایه‌گذار واگذار شده و زیرنظر اداره کل میراث فرهنگی ادامه مرمت‌ها آغاز شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به مرمت حمام باروق میاندوآب نیزگفت: قدمت این بنا نیز به دوران قاجاریه بازمی گردد و با توجه به وضعیت نامناسب ایزولاسیون و شیب‌بندی بنای حمام تاریخی باروق میاندوآب، این اداره کل در سال ۹۶-۹۷ اقدام به اختصاص بودجه برای کنوبندی و آجرفرش نهایی پشت بام کرد.
وی به مرمت پل تاریخی میرزا رسول میاندوآب از سال ۹۴ تا ۹۹ با اعتبار هفت هزار میلیون ریال اشاره کرد و اظهار داشت: مرمت پل میرزا رسول با هدف نجات‌بخشی و مرمت اضطراری بستر و پی‌ها و پایه‌های بنا از سال ۹۴ آغاز و سپس مرمت موضعی نما حذف الحاقات بتنی و اصلاح مرمت‌های گذشته، کنوبندی و سبک‌سازی عرشه و اجرای فرش آجری کف عرشه ادامه یافت.
جباری از مرمت خانه تیموری ماکو که به دوران قاجاریه بازمی گردد خبر داد و افزود: متاسفانه در سال ۹۷ بخشی از بنای خانه تیموری به صورت ناگهانی تخریب شد و با توجه به اضطرار موضوع، این اداره کل مرمت اضطراری و رفع خطر این بنای ارزشمند را در دستور کار قرار داده است.
وی به عمارت شیرخورشید ماکو نیز اشاره کرد و گفت: بنای هلالاحمر به دلیل عدم رسیدگی در دهه‌های گذشته دچار آسیب‌های گسترده سازه‌ای و معماری به ویژه در بخش خرپاها و سقف شیروانی و تزئینات گچبری نمای بنا شده است و با توجه به وضعیت نامناسب و در معرض خطر بنا، به صورت اضطراری در دستور کار مرمت این اداره کل قرار گرفته است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد دفاتر خدمات مسافرتی استان به ۱۰۱ مورد رسیده است افزود: امسال ۱۰ مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی استان مجوز صادر شده است که بیشترین آنها در ارومیه با ۶۰ مورد قرار دارند.
وی اظهار داشت: امسال همچنین ۱۰ درخواست مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی استان در حال بررسی است که در صورت موافقت مجوز آنها هم صادر خواهد شد و در این راستا گرچه شیوع کرونا موجب وارد آمدن خسارت زیادی به این دفاتر شد اما امید است با مهار کرونا بار دیگر گردشگری در استان رونق بگیرد و اقدامات دفاتر خدمات مسافرتی به روال عادی بازگردد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


شش × 9 =