بازرس کل قضائي استان مطرح کرد

شهرداری‌ها رکورددار بیشترین گزارش فساد در آذربایجان‌غربی

شهرداری‌ها  رکورددار بیشترین  گزارش فساد  در آذربایجان‌غربی

گروه خبر: بازرس کل قضائی استان آذربایجان‌غربی گفت: بیشترین میزان ثبت شکایت و فساد در دستگاه‌های اداری به شهرداری‌ها اختصاص دارد.
به گزارش آراز آذربایجان، روح‌الله محبوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بر اساس احصاء مشکلات و گلوگاه‌های فساد توسط سازمان بازرسی و نیز در راستای از بین رفتن زمینه، ساختار و بسترهای ایجاد فساد، ۲۷ گلوگاه اصلی در آذربایجان‌غربی در اولویت قرار دارد.
وی افزود: برخوردهای اداری و قضائی که شاهد انتشار اخبار هستیم و متاسفانه شاهد استمرار فسادها هستیم، در نتیجه چند محور است که شامل عدم هماهنگی موضوع و دستورات و ماموریت‌ها با زیرساخت‌های اداری است که باید در این خصوص اهتمام ویژه انجام پذیرد. صدور دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های متناقض نیز جزو زمینه‌های بروز فساد و ناکارآمدی است که نیازمند دقت نظر و ورود جدی است.
بازرس کل قضائی استان آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: بروز نبودن قوانین از دیگر موارد است که به عنوان مثال قوانین شهرداری‌ها در دهه ۵۰ تدوین شده و امروز به فشل شدن شهرداری‌ها و مشکلات و فسادهای متعدد منجر می‌شود. اینکه مطب پزشکان و دفتر وکلا با عوارض شهروند عادی مشابه باشد، برگرفته ازهمین مشکل است.
وی ادامه داد: اجرا نشدن برخی قوانین در ادارات هم مشکل جدی است. متاسفانه قوانین متعددی داریم که با وجود تصویب هنوز اجرایی نشده است.مجبوبی ابراز داشت: در زلزله خوی شاهد مشکلات متعدد در خصوص عملکرد دستگاه‌ها بودیم که نارضایتی مردم را در پی داشت. قانون بیمه ساختمان‌ها هم جزو این موارد است که در زلزله خوی شاهد بودیم و نکته جالب اینجاست که حتی در مورد دستگاه‌های دولتی هم اجرایی نشده بود!وی گفت: محدودیت اختیارات مدیران استانی هم مشکلی است که عاملی برای عدم اقدام لازم می‌شود. اختیارات محدود به ویژه در حوزه بانکی مساله بزرگی است که منجر به توسعه نیافتگی می‌شود.
بازرس کل قضائی استان آذربایجان‌غربی، تاکید کرد: موارد مهمی در سال جاری در دستور کار بوده که از آن جمله می‌توان به پیگیری موضوعاتی نظیر آب شرب سالم، محاسبه وصول و هزینه کرد حقوق دولتی معادن، وصول مطالبات مالیاتی، مقابله با گرد و غبار، نحوه اجرای تغییر الگوی کشت و نیز نحوه تعریف پروژه‌های اجرایی اشاره کرد. نظارت برخط و هوشمند بر سامانه‌های ارتباطی دستگاه‌ها هم جزو اقدامات سازمان بازرسی است.وی بیان داشت: سامانه هوشمند ۱۳۶ به عنوان تلفن گویا و هوشمند برای دریافت انتقادات و گزارش فساد شهروندان فعال است. طی یک سال گذشته، در این سامانه یک هزار و ۹۰۷ گزارش ثبت شده که ۵۹۷ مورد مربوط به عملکرد دستگاه‌ها و یک هزار و ۳۱۰ مورد گزارش فساد بود که یک هزار و ۶ مورد بررسی و ۱۸۸ مورد پرونده فساد دستگاه‌ها تشکیل شده است.محبوبی، در خصوص بیشترین ثبت گزارش فساد ادارات در سطح آذربایجان‌غربی، ابراز داشت: شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر آب، برق و گاز دارای بیشترین شکایات و گزارش‌خای فساد هستند که در این زمینه بررسی‌ها و اقدامات لازم انجام می‌شود.وی همچنین بیشتر شکایات را مربوط به ساخت و ساز غیرمجاز برای شهرداری‌ها دانست و تصریح کرد: متاسفانه در این مورد، نبود ضمانت اجرایی مناسب برای برخورد قانونی که ناشی از عدم بروزرسانی قانون بوده، موجب جریمه نقدی است و برخورد جدی نمی‌شود.بازرس کل قضائی استان آذربایجان‌غربی، گفت: یکی از بسترهای فساد در شهرداری‌ها مربوط به ماده ۱۰۰ است که حدود ۱۵ سال در مجلس مانده و در نوبت اصلاح است!
وی با اشاره به موضوع توزیع آب‌های مرزی و تخلفات در این حوزه، اظهار داشت: در این خصوص پرونده داریم و برای برخی کارکنان پرونده کیفری تشکیل شده که ترک فعل و سوء استفاده مالی دارند. برخی قراردادها به دلیل تورم محدود شده و با پیشرفت بالای ۷۰ درصد راکد مانده که ورود کرده‌ایم و باید با همت دستگاه‌های متولی به پایان برسد.محبوبی، عدم پیگیری برخی مدیران اجرایی را عامل نبود پیشرفت در طرح‌ها و پروژه‌ها دانست و گفت: اعتبارات سفر ریاست جمهوری مصوب و ابلاغ شده ولی پیگیری و تخصیص نمی‌یابد. دلیل این امر هم در موارد بسیاری، بدهی برخی دستگاه‌ها به پیمانکاران وناتوانی در تعریف پروژه است که باید رفع شود.
وی اضافه کرد: حقوق دولتی معادن در دست پیگیری است و احقاق حقوق مربوط به معادن طلای تکاب را پیگیریم. تاثیر بزرگترین معدن طلای خاورمیانه برای استان هیچ است و این نیازمند پیگیری دستگاه‌های نظارتی است.
وی گفت: پروژه طلای زرشوران در فاز دوم اجرا می‌شود که امیدواریم اثر مثبت بر استان و کشور داشته باشد. معدن آق‌دره در اختیار بخش خصوصی که برخی تخلفات گزارش شده و در دست بررسی داریم.بازرس کل قضائی استان آذربایجان‌غربی، از پیگیری موضوعات مربوط به قوانین جوانی جمعیت، شرکت‌های دانش بنیان و اقدامات عمرانی و اقتصادی نیز خبر داد و پیگرد قانونی برای هر اقدام مغایر این قوانین را حتمی دانست.
وی، از وضعیت برخی پروژه‌ها انتقاد کرد و اذعان داشت: پروژه‌هایی داریم که از زمان جنگ مانده که در دست پیگیری است، همانند پروژه‌های اصلاح نژاد گاومیش شمالغرب، پروژه گاوداری میاندوآب و پروژه مرغداری ارومیه که محیط علمی و رشد و تولید بوده ولی متوقف شده‌اند.محبوبی، با اشاره به آمار پرونده‌های موجود گفت: تشکیل ۱۶ پرونده کیفری، ۳۴ پرونده تخلف اداری و ۹ مورد پرونده انتظامی که در مجموع ۳۷ نفر در حوزه کیفری، ۱۴۶ نفر تخلفات اداری و ۱۱ نفر در زمینه انتظامی را شامل می‌شود.وی به ماجرای دریافتی نجومی پزشکان در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی هم اشاره و خاطرنشان کرد: مبالغ منتشر شده به عنوان پرداختی به نفرات نیستند و لیست‌های داخلی دانشگاه که در سامانه بارگذاری می‌شود را شامل است‌. تاجایی که بررسی انجام شده، سقف پرداختی در این مورد رعایت شده و موضوع به صورت دقیق در دستگاه قضایی پیگیری می‌شود.
بازرس کل قضائی استان آذربایجان‌غربی، در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید سراغ پیشگیری برویم و در شورای دستگاه‌های نظارتی این موضوع را در دستورکار داریم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = نُه