بررسی معضل ترافیک در شهر ارومیه

سنگینی بار ترافیک بر دوش شهروندان ارومیه

سنگینی بار ترافیک بر دوش شهروندان ارومیه

آرازآذربایجان،صدای بوق های ممتد، دستی که از پنجره خودرو به نشانه اعتراض بیرون زده و حتی راننده ای که تا نیمه از پنجره خودرو خیز برداشته و با داد و فریاد به راننده های جلوتر می گوید که حرکت کن، راه را بند آوردی… اینها حرکات و جملاتی که برای هر شهروند ارومیه آشنا است.
ترافیک همواره یکی از معضلات جوامع شهری امروز است که علاوه بر اتلاف وقت افراد، سلامت روان شهروندان را نیز به مخاطره می اندازد. شهر ارومیه و شهروندان این شهر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ترافیک سرسام آور این شهر، دیر زمانی است تبدیل به یک معضل و باری بر دوش شهروندان شده است.
تاخیرهای مکرر همراه با اعصابی بهم ریخته، چهره هایی برافروخته ناشی از عصبانیت و معطل شدن در ترافیک، بوقهای ممتد خودروها برای مردم شهر ارومیه تبدیل به عادتی روزانه شده است و گاه این عصبانیتها منجر به درگیری و نزاع می شود. معضلی که مسئولان مدیریت شهری را به تکاپو انداخته و حتی امام جمعه شهر نیز بارها در خطبه های نماز جمعه بر سرعت بخشی به حل این مشکل شهری تاکید داشته است.
متاسفانه خیابانی در این شهر نیست که از این معضل ترافیک بی نصیب مانده باشد، این معضل باعث شده صبح، ظهر، بعدازظهرها و حتی شب هنگام، زمان زیادی از وقت مردم پشت خودروها تلف شود.
احمد زاده یکی از شهروندان اهل ارومیه، گفت: ترافیک این شهر طاقت فرسا شده و هر روز و هر ساعت حتی در اکثر خیابانهای شهر ترافیک وجود دارد. خودروهای تک سرنشین و افزایش بی رویه خودرو از یک طرف، عرض کم خیابانها نیز از طرف دیگر مزید بر علت است.
وی ضمن گلایه از این روند فرسایشی، افزود: این ترافیکها برای مردم دیگر روان سالمی برای زندگی باقی نگذاشته است اما به نظر می رسد رفع این مشکل همکاری مسئولان و مردم را می طلبد.
این شهروند گفت: در همه خیابانهای شهر ارومیه، امکان تعریض یا احداث پل یا دوربرگردان نیست لذا مردم هم باید با استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک همکاری کنند.
اجرای پروژه های عمرانی بار ترافیکی شهر را کم می‌کند
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: اجرای پروژه های عمرانی و بهره برداری از زیرگذرها و روگذرها در سطح شهر ارومیه ، بار ترافیکی را کاهش خواهد داد.
نقی کریمی طی بازدید از آخرین روند اجرایی پروژه شورا – شهیدبهشتی (دانشکده ) افزود: برای رفع مشکل ترافیک در این منطقه، پروژه زیرگذر شورا – شهید بهشتی باید هرچه سریعتر به اتمام برسد.
وی ادامه داد: اتمام پروژه زیرگذر شورا – شهید بهشتی می تواند نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی معابر شهری اطراف پروژه داشته باشد.
کریمی در خصوص سایر پروژه های شهری نیز گفت: مطالعات طرح پروژه های زیرگذر امام علی و خیابان ورزش هرچه سریعتر نهایی و به اتمام برسد.
دبیر دوم شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در جلسه شورای شهر گفت: اتمام پروژه های عمرانی، نقش مهمی در کاهش ترافیک شهر ارومیه خواهد داشت و کمربندی دوم شهر ارومیه بطور جدی در دستور کار مدیریت شهری است.
گلشن نوروزی ضمن تشکر از زحمات مجموعه تلاشگر شهرداری ارومیه در اتمام پروژه دوربرگردان غیر همسطح المهدی گفت: با اجرا و اتمام پروژه های عمرانی امید در بین مردم احیا و زنده می شود.
دبیر دوم شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان شد: اتمام پروژه کمربندی دوم شهر ارومیه بطور جد و با تمام توان در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و با اجرای آن بخشی از مشکلات ترافیکی شهر برطرف خواهد شد.
بدنبال رفع معضل ترافیک شهر ارومیه هستیم
شهردار ارومیه با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری ارومیه در حوزه توزیع ترافیک، عنوان کرد: معضل ترافیک موضوع عمومی تمام شهرها و به ویژه شهر ارومیه بوده که شهرداری ارومیه جهت رفع آن به صورت فنی و علمی با چند شرکت بزرگ کشور، تفاهم‌نامه انعقاد خواهد کرد.
وی احداث دوربرگردان المهدی را در کاهش ترافیک شهری بسیار موثر دانست و گفت: زیرگذر تقاطع شورا_دانشکده نیز در همین راستا به طول ۳۵۰ متر و عرض ۱۶ متر با برآورد ۸۹۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.
شهردار ارومیه بیان کرد: سه استراتژی شامل مداخلات نکته‌ای مانند احداث زیرگذر، انجام کارهای نرم‌افزاری و فرهنگی همچنین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه مدیریت ترافیک از سوی مدیریت شهری ارومیه مدنظر است.
مهدیزاده با اشاره به توزیع ترافیک، بیان کرد: مدیریت شهری ارومیه دنبال آن است که ترافیک در یک نکته گره نشود بلکه آن را با احداث زیرگذر و تقاطع توزیع کند.
به گفته شهردار ارومیه تا آن جایی که بتوانیم به دنبال احداث روگذر در سطح شهر ارومیه نیستیم چرا که روگذر به عنوان یک کالبد ناموزون در بافت شهری دیده می‌شود بلکه به دنبال مداخلات نکته‌ای همچون احداث زیرگذر هستیم تا بخشی از ترافیک از طریق زیرگذر و بخشی نیز از طریق مدیریت‌های نرم افزاری کنترل شود.
ایجاد گره‌های ترافیکی و اتلاف وقت شهروندان از معضلاتی است که در نتیجه افزایش تعداد خودرو در شهر بوجود آمده است اما یکی از راهکارهای کاهش ترافیک، کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و استفاده شهروندان از سیستم حمل‌ونقل عمومی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش بار ترافیکی معابر و شریان‌های شهر داشته باشد. از سوی دیگر می‌طلبد مدیریت شهری نیز علاوه بر تامین و تجهیز ناوگان عمومی، با انجام مطالعات علمی و بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای رفع مشکل ترافیک ارومیه از طریق تعریف پروژه های جدید برای رفع معضل ترافیک ارومیه چاره اندیشی کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 4