آسمان برای کودکان در پی نان به رنگ برد گی است

آسمان برای کودکان در پی نان به رنگ برد گی است

فاطمه دهقان نیری
گروه اجتماعی: تجارت، اشتغال بین المللی و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی به پدیده قاچاق کودکان دامن زده و منجر به توسعه این بردگی مدرن شده است، در این تجارت سیاه، سودجویان برای پرکردن جیب، پا روی وجدان نداشته خود می نهند، غافل از این که داغ فرزند سال‌ها بر دل پدر و مادری می‌ماند که با هزاران امید و آرزو، او را پرورانده اند.
قاچاق کودکان پدیده‌ای است که در آن کودکان و نوجوانان (افراد زیر ۱۸ سال) با این وعده که شرایط بهتری برای خانواده‌شان فراهم می‌شود یا به زور و اجبار و گاه از راه فروخته شدن توسط خانواده‌ فقیر خود، به دست قاچاقچیان گرفتار می‌شوند و در این مسیر به نحوی از انحاء مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.
این کودکان که به صورت غیرقانونی و در نهایت به منظور انواع بهره‌برداری‌های اقتصادی و حتی جنسی از مرزهای کشور خود عبور داده و به سایر کشورها وارد می‌شوند، سرنوشت مشابهی دارند وکنترل فیزیکی، جنسی و عاطفی آنان در اختیار قاچاقچیان انسان قرار می گیرند و می روند هر جا که خاطرخواه آنهاست تا سرانجام حقوق و هویت خود را فراموش می کنند.
۵۱ درصد از قربانیان قاچاق در جهان کودک هستند
گزارش جهانی تجارت انسان در سال ۲۰۱۸ که از سوی دفتر سازمان ملل برای مبارزه با جرایم و مواد مخدر (UNODC) منتشر شد هم حکایت از آن دارد که ۷۲ درصد از قربانیان تجارت انسان زنان و کودکان هستند.
در این گزارش که در راستای اطلاعات جمع آوری شده از ۱۴۲ کشور مختلف تنظیم شده است، دلیل اصلی افزایش تجارت انسانی را وجود درگیری های مسلحانه در منطقه عنوان و اشاره می کند: در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۲۵ هزار مورد قربانی قاچاق ثبت شده است که این رقم در مقایسه با یک سال قبل از آن، افزایش چشمگیری نشان می‌دهد که بخش عمده قربانیان را زنان و دختران با ۷۲ درصد تشکیل می‌دهند. مردان بالغ بر ۲۱ درصد و پسران نیز با ۷ درصد در رده های بعدی قرار دارند. در سال ۲۰۱۷ میلادی هم در ادامه روند افزایشی قاچاق انسان، حدود ?? درصد از قربانیان قاچاق در جهان کودک هستند، ۷۶ درصد آنان زن و ۶۹ درصد از قربانیان برای سوء استفاده جنسی قاچاق می‌شوند. در عین حال رومانی بالاترین تعداد قربانیان قاچاق انسان را در اروپا دارد.در سال ۲۰۱۷ میلادی هم در ادامه روند افزایشی قاچاق انسان، حدود ۵۱ درصد از قربانیان قاچاق در جهان کودک هستند، ۷۶ درصد آنان زن و ۶۹ درصد از قربانیان برای سوء استفاده جنسی قاچاق می‌شوند. در عین حال رومانی بالاترین تعداد قربانیان قاچاق انسان را در اروپا دارد.
بر اساس این گزارش، شمار بیشتری از زنان و کودکان در معرض بهره برداری جنسی قرار می گیرند اما مردانی که مورد قاچاق قرار می‌گیرند برخلاف زنان، بیشتر به کارهای اجباری گماشته می‌شوند.
همکاری مشترک ایران و سه کشور همسایه در زمینه مقابله با قاچاق کودکان
سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته است تا به گونه جدی این چالش را در نظر بگیرند و برای مبارزه با قاچاق انسان در مناطق درگیر جنگ و سایر نقاط زمین، ظرفیت و همکاری مشترک خود را بالا ببرند.ایران به عنوان یکی از کشورهای واقع در منطقه ای که قاچاق انسان در آن رو به افزایش است، همواره از فعالان در عرصه مبارزه با این معضل جهانی است چنانچه روز گذشته محمود عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در حاشیه اجلاس وزرای دادگستری سازمان همکاری شانگهای و در دیدار با سید محمد هاشمی معاون وزیر دادگستری افغانستان با اشاره به تشکیل گروه های مافیایی و سازمان یافته در افغانستان که به قاچاق کودکان می پردازند، خواستار همکاری مشترک ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه در این زمینه شد و تاکید کرد: امید است با انعقاد موافقت نامه همکاری بین چهار کشور همسایه زمینه مقابله جدی با قاچاق کودکان فراهم شود. البته قاچاق انسان و کودکان یک چالش جدی بین المللی و به ویژه کشورهای اروپایی است و ما نیازمند همکاری های بین المللی در این زمینه هستیم.عباسی با اشاره به اینکه از جمهوری اسلامی ایران برای ترانزیت قاچاق مواد مخدر و قاچاق کودکان استفاده می شود، تاکید کرد: در این زمینه به همکاری مشترک کشورها به ویژه وزارت خانه های کشور، اطلاعات و دستگاه قضایی کشورهای عضو نیازمندیم که وزارت کشور ما اقدامات خوبی را آغاز کرده است.
کسب لقمه نان، بهانه قاچاق کودکان به ایران
زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، هم ضمن اشاره به این که هر نوع نقل و انتقال کودکان بدون اراده و از روی جبر و زور، قاچاق محسوب می شود، عنوان کرد:کودکان منتقل شده به ایران بیشتر یا با خانواده وارد کشور شده اند یا توسط یکی از اقوام درجه ۲ که پس از رد مرز شدن، با پرداخت مبلغی به سوداگران و قاچاقچیان به کشور قاچاق می شوند. تعدادی هم کودکانی هستند که از ابتدا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند تا در خطه زباله گردی و کارهای سیاه مشغول به کار شوند.وی در مورد نحوه بکارگیری این کودکان گفت: دلیل ورود این کودکان به کشور، این است که هر پیمانکاری بدون هیچ مانعی می تواند این کودکان را به کار گمارد و وقتی مورد اعتراض شهرداری یا فعالان حقوق کودکان قرار می گیرند مدعی هستند که ما در راه رضای خدا به آنان کار داده ایم و در غیر اینصورت این کودکان در وضعیت بغرنجی زندگی می کردند.مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) ادامه داد: در کارهای زیرزمینی کودکان در موقعیت نامناسبی زندگی می کنند و برای لقمه نانی، دست به هر کاری که کارفرما می خواهد می زنند. البته خوشبختانه این وضعیت بعد از افزایش قیمت ارز دستخوش تغییر شده و این روند رو به کاهش است و نگاه ها به اروپا رفتن بیشتر شده است.رحیمی درباره نگاه کودکان قاچاق شده به کشورهای مبداء هم یادآور شد: کودکان قاچاق شده به ایران عموما برای زنده ماندن تلاش می کردند اما تصور آنان برای قاچاق شدن به کشورهای ترکیه و اروپایی داشتن زندگی بهتر است و این که گریزی به سایر کشورهای غربی بزند غافل از این که آسمان بردگی مدرن همه جا یکرنگ است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر این که متاسفانه هزینه قاچاق را کودکان قاچاق شده می پردازند، کودکانی که در وضعیت اسفبار برای قاچاق جاگیری می شوند یا در پاره ای اوقات این نقل و انتقال منجر به فوت آنان می شود.
قاچاق اعضای بدن، نکته دیگری بود که رحیمی آن را هدف قاچاقچیان دانست و تاکید کرد: بر همین اساس بهنیه است که کشورهای در معرض قاچاق بیش از پیش تدابیری بیاندیشند تا کودکان در کنار احقاق حق خود، هویت خود را هم بازیابند و کمتر منبع درآمد سوداگران شوند. فاطمه اشرفی مدیر انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده هم درباره راهکار هم اندیشی کشورهای جهان در جهت کاهش نرخ قاچاق کودکان گفت: در بررسی دلایل قاچاق انسان می‌توان به جنگ، فقر، نقض حقوق بشر، تبعیض، تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی، نابرابری بین کشورها در زمینه تحصیلات و فرصت‌های شغلی مختلف، تقاضا برای کار ارزان یا رایگان یا نیروی کاری که بتواند به راحتی کنترل و مجبور به فعالیت جنایی شود، اشاره کرد.وی افزود: قاچاق می‌تواند آثار کوتاه مدت و بلندمدت بر زندگی کودکان داشته باشد و تاثیر آن می‌تواند در تمام طول عمرکودک ادامه داشته باشد. گاهی کودکان نمی‌فهمند که چه اتفاقی برای آنها افتاده، گاهی باور ندارند چه اتفاقی برایشان افتاده و یا گاهی از ترس در این رابطه با دیگران سخن نمی‌گویند. اطلاع‌رسانی در رابطه با نشانه‌های کودکان قاچاق شده می‌تواند در شناسایی و رهانیدن آنها مثمر ثمر باشد.به گفته مدیر انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده، افزایش کودکان رها شده، بی سرپرست و بدسرپرست در مناطق شهری و دور افتاده شهری لزوم توجه دو چندان به این موضوع و حمایت از کودکان کار و خیابان و قاچاق کودک را ضروری می‌کند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، وی با اشاره به این که همکاری و تعامل حداکثری سازمان‌های مردم نهادِ فعال در این حوزه با یکدیگر و مطالبه‌گری از دستگاه های اجرایی ذیربط در اعمال قانون راهکار دیگری برای کنترل مسیرهایی است که جان بی دفاع کودکان را در معرض تهدید قرار داده‌اند، افزود: توجه فزاینده به کودکان قربانی، از وظایف و مسوولیت‌های کنش‌گری مدنی در کاهش و رفع این معضل انسانی و اجتماعی در کوتاه مدت و ریشه‌کنی آن در بلند مدت است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


2 + چهار =