شتاب چشمگیر ساخت و بازسازی خانه های منطقه زلزله زده خوی

شتاب چشمگیر ساخت و بازسازی خانه های منطقه زلزله زده خوی

یاسین قبولی
گروه گزارش:ساخت خانه‌های تخریب شده در یک ماه اخیر با رشد قابل ملاحضه‌ای روبرو شده و مسئولان استانی در تالاش هستند تا اواخر مهرماه، ساخت خانه‌های تخریب شده را به اتمام برسانند.
به گزارش روزنامه آراز آذربایجان، در ۴ اسنفدماه سال گذشته زمین لرزه ای به بزرگی ۸/۵ ریشتر بخش قطور شهرستان خوی را لرزاند که خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما خسارت مالی بسیاری به بار آورد. برخی از روستاها صد درصد تخریب شدند و برای بازسازی خانه‌های تخریب شده اعتبارات مالی بسیاری می طلبید که تامین آن از توان اهالی کم برخوردار بخش قطور خارج بود.
طی سال‌های اخیر در اقدام قابل تقدیر استانداری، مناطق مرزی استان تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار گرفتند که دیری نپایید و بذر کاشته شده توسط استاندارمحترم نتیجه داد و مردم قطور از مزایای بیمه مناطق مرزی بهره‌مند شدند اما وسعت تخریب و خسارت وارده به اهالی منطقه قطوربقدری زیاد بود که بغیر از شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و بنیاد مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات بانکی دراز مدت و بهره کم و همچنین وام‌های بلاعوض ، روند بازسازی را تسریع بخشیدند.
در یک ماه اخیر، طی جلسات متعدد توسط فرمانداری خوی و رفع موانع با سرعت بالایی پیش رفته است و تعداد خانه‌های مسقف از۷۰ به ۱۰۰۰ واحد مسقف رسیده است و نیز مردم آسیب دیده از زلزله اخیر، بابت اتمام سریعتر خانه‌های تخریب و باسازی شده تا شروع فصل سرما امیدوارتر شده‌اند.
۷۰۰میلیارد ریال کمک بلاعوض به آسیب دیدگان زلزله قطور
آیدین رحمانی رضائیه معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار در گفت‌وگو با خبرنگار آرازآذربایجان اظهارداشت:در منطقه قطور دو نوع ساختمان اولویت‌بندی شده است که نوع اول به خانه‌هایی که ساختمان آنها بطور کامل تخریب شده و نیز نوع دوم به ساختمان‌های تخریب شده که قابل اسکان هستند تقسیم‌بندی شده است و لذا خانه‌هایی که صددرصد تخریب شدند تاپایان مهرماه سال جاری به اتمام میرسند.
وی افزود:بانک‌های ۱۰۳۰ میلیارد ریال تاکنون تسهیلات پرداخت کردند که ۷۰۰ میلیارد ریال آن کمک بلاعوض و ۵۷۰ میلیارد ریال به‌عنوان تسهیلات بانکی که از این مقدار تاکنون، ۳۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده و ۲۰۰ میلیارد ریال از آن طی روزهای آتی پرداخت می‌شود.
رحمانی رضائیه بااشاره به تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن روستاهای مرزی استان گفت و تصریح کرد:? سال قبل با درایت استاندار محترم، روستاهای مرزی آذربایجان‌غربی تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ای قرار گرفتند که در لزلزله بخش قطور، شرکت‌های بیمه‌ای با هماهنگی‌های صورت گرفته به تعهدات خود عمل می کنند.
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد:یک مدرسه ۶ کلاسه در بخش قطور با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال ساخته خواهد شد و نیز ۳۰۰ میلیارد ریال بنیاد مسکن براس ساخت معابر درنظر گرفته است.
رشد خیره کننده خانه‌های مسقف شده از ۷۰ واحد یه ۱۰۰۰ واحد طی یک ماه اخیر
امیر تیموری سرپرست فرمانداری خوی اظهارداشت:در عرض ۴۰ روز گذشته که سرپرستی فرمانداری خوی را عهده داد شدم، جلسات متعددی با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات صورت گرفته و نیز بازرسی‌هایی که از منطقه صورت گرفته، موجب شده واحدهای درحال ساخت با تعطیلی موجه نشوند و همچنین طی این مدت کوتاه، واحدهای مسقف شده از ۷۰ واحد به ۱۰۰۰ واحد افزایش یافته است.
وی افزود:کسانی که ساکن بخش قطور بودند تسهیلات بانکی دریافت کردند و کسانی که ادعا می کنند که وام نگرفتند، یا در یک منزل سه خانوارد زندگی میکردند که فقط به فرد صاحب اصلی خانه وام تعلق می گیرد و نیز افرادی که ثبت نام نکردند، به آنها وام پرداخت نشده یا ساکن بخش قطور نبودند. برای تسریع در روند اعطای وام به زلزله‌زدگان، روند ثبت‌نام با دایر کردن شعبات بانک در بخش قطور صورت گرفت.
تیموری تصریح کرد:برخی از خانه ها در بستر حریم رودخانه یا در اراضی ملی و خارج از محدوده شهری ساخته شده بود که قانونا حق ساخت در آن محدوده را ندارند و در پی حل مشکل هستیم.
سرپرست فرمانداری خوی با اشاره به تامین سوخت مورد نیاز در بخش قطور گفت و بیان داشت:برای بخش قطور که یک منطقه کوهستانی است و طبق روال سابق، سهمیه سوخت مناسب در شعبه قطور شرکت نفت در نظر گرفته شده است.
اتمام ۱۶۳۰ واحد تعمیری شهری و روستایی در بخش قطور
بدلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اظهارداشت:آواربرداری از ۴۱۴۸ واحد مسکونی انجام پذیرفته است.محمود وی افزود:از زمان وقوع زلزله بخش قطور، اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همراه سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط در امر بازسازی حضور داشتند و تاکنون ۱۶۳۰ واحد شهری و روستایی تعمیر شده و نیز در ۲۵۶۸ واحد مسکونی شهری و روستایی اجرای عملیات فوندانسیون صورت گرفته است.
مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی ادامه داد:اجرای عملیات اسکلت برای ۱۹۶۵ واحد، پی‌کنی۳۱۵۳ واحد مسکونی و همچنین در۱۰۷۶ واحد مسکونی عملیات دیوار‌چینی انجام شده است

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۳:۲۹ ب.ظ

دیدگاه


8 − پنج =