سیستم سنتی گاومیشداری آذربایجان غربی اصلاح شود

سیستم سنتی گاومیشداری آذربایجان غربی اصلاح شود

گروه گزارش: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم اصلاح ساختار سنتی گاومیش داری در استان تاکید کرد و گفت: باید زمینه لازم برای پرورش این دام در سیستم صنعتی و مدرن فراهم شود.
سید فضل الله قریشی در خصوص جایگاه آذربایجان غربی در پرورش گاومیش در سطح کشور گفت: استان با داشتن حدود ۱۵۹ هزار راس گاو میش رتبه نخست کشوری را به لحاظ تعداد گاومیش به خود اختصاص داده ولی این در حالی است که سیستم پررورش این دام با ارزش در استان سنتی است.
وی درباره علت علاقه دامداران به پرورش گاومیش در استان گفت: منابع غنی تولید مواد غذایی قابل استفاده برای گاومیش و برخوردار بودن از دامداران با تجربه و علاقه مند به حرفه پرورش گاومیش زمینه مناسبی برای پرورش این دام در استان است، ولی متاسفانه پرورش به روشهای سنتی مشکلاتی را در این بخش ایجاد کرده است.
معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مهمترین مزایای استان برای گاومیش داری را وجود بستر های لازم برای رونق صنایع تبدیلی، امکان بهره مندی از ضایعات کشاورزی و صادرات فراورده های آن با در نظر گرفتن موقعیت مرزی برشمرد.قریشی درباره ویژگی های گاومیش داری در آذربایجان غربی نیز تاکید کرد: گاومیش با داشتن ویژگیهایی از جمله تولید شیر با درصد پروتئین، چربی، لاکتوز و امگا۳ بالا نسبت به شیر گاو و تولید گوشت با چربی و کلسترول پایین تر در مقایسه با گاو در توسعه اقتصادی خانوارهای روستایی بسیار موثر است.
*میزان ضایعات تولید شیر گاومیش در آذربایجان غربی زیاد است
وی در خصوص تولیدات گاومیش داری با اشاره به اینکه با پرورش گاومیش سالانه ۸۹ هزار تن شیر معادل ۸٫۱۶ درصد کل شیر و پنج هزار و ۷۶۰ تن گوشت قرمز معادل ۸٫۹ درصد کل گوشت قرمز آذربایجان غربی تولید می شود، ادامه داد: متاسفانه با پرورش این دام در سیستم سنتی وعدم توجه کافی به مسائل بهداشتی، بار میکروبی شیر خام تولیدی است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره تبعات افزایش بار میکروبی شیر گاومیش نیز اظهار داشت: با افزایش بار میکروبی شیر خام گاومیش، درصد فساد پذیری این محصول با ارزش دامی افزایش یافته و در نتیجه هزینه مضاعف به گاومیش داران تحمیل می کند.
قریشی در خصوص روند پرورش سنتی و صنعتی گاومیش در آذربایجان غربی اعلام کرد: هم اکنون ?? درصد از جمعیت گاومیش ها در استان به وسیله گاومیش داران به صورت خرده و با تعداد گله های هفت راس نگهداری و پرورش داده می شوند و تنها ۵ درصد سیستم پرورش گاومیش استان صنعتی و مدرن است.
*توسعه ژنتیکی گاومیش داری آذربایجان غربی
وی در ادامه در خصوص برنامه های توسعه صنعت گاومیش داری آذربایجان غربی از اجرای طرح انتقال جنین برای توسعه ژنتیکی گاومیشهای استان خبر داد و یادآور شد: برنامه های اصلاح نژادی جهت افزایش بهره وری و تولیدات گاومیش استان در حال اجرا بوده که تولید و توزیع اسپرم منجمد گاومیش در مرکز اصلاح نژاد جبل به میزان ۳۰ هزار دز در سال انجام و از این میزان تنها ۵ تا ۷ هزار پایت در استان توزیع و بقیه به سایر استانها ارسال می شود.
وی هدف از اجرای این طرح ملی را فراهم کردن بستر مناسب جهت بهبود وضعیت و افزایش بهره‌وری تولیدات دام‌های بومی کشور از جمله گاومیش که مهمترین دام بومی منطقه آذربایجان غربی و بعضی از استان‌های گاومیش خیز کشور عنوان و اعلام کرد: این طرح با محوریت اصلاح نژادی، تغذیه و جایگاه دام، مدیریت پرورش، تولید مثل و همچنین موارد مربوط به محیط زیست به صورت برنامه ۱۰ سال تدوین شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = سی شش