فرماندار ويژه خوي :

سومین مرز بزرگ زمینی ایران با ترکیه بازگشایی شد

سومین مرز بزرگ زمینی ایران با ترکیه بازگشایی شد

گروه خبر: فرماندار ویژه شهرستان خوی گفت: مرز رازی خوی سومین مرز زمینی بزرگ ایران با ترکیه بعد از دو ماه تعطیلی به دلیل مشکلات امنیتی بازگشایی شد.
حسین سیوانی اصل در مراسم بازگشایی این مرز رسمی با بیان اینکه مرز رازی خوی به علت مشکلات امنیتی کشور ترکیه از دو ماه قبل بسته شده بود اظهارداشت: در پی برقراری امنیت نسبی در مناطق مرزی ایران و ترکیه، روز گذشته مرز رازی – کاپی کوی بعنوان سومین مرز مشترک ایران و ترکیه، به دستور وزارت امور خارجه این کشور مجددا بازگشایی و تردد مسافر از آن آغاز شد.
وی ادامه داد: فعالیت این مرز در مدت زمان مذکور از طرف ایران تعطیل نشد ولی کشور ترکیه به خاطر مشکلات امنیتی مرز را تعطیل کرده بود که با بازگشایی فعالیت مجدد این واحد گمرکی و مرزی به طور رسمی آغاز شد و طبق روال گذشته خدمات مسافری و همچنین واردات و صادرات کالا از طریق بازارچه رازی انجام می گیرد.
فرماندار خوی یادآور شد: مرز رازی خوی یکی از پایانه های مهم مرزی کشور ایران با کشور ترکیه و به عنوان سومین مرز رسمی ایران و ترکیه در آذربایجان غربی است که از سال ۱۳۹۰ با حضور مقامات عالیرتبه ایران و ترکیه فعالیت خود را آغاز کرد.
سیوانی اصل اضافه کرد: در چهار سال گذشته فعالیت تجاری و مسافری رشد بسیار چشمگیری داشت و رونق اقتصادی و معیشت مرزنشینان دو کشور را در پی داشت در این راستا از سرگیری فعالیت این پایانه مرزی برای ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است.
فرماندار خوی تاکید کرد: به خاطر مشکلات امنیتی احتمالی که در خاک کشور ترکیه وجود دارد، از مسافران درخواست می شود چنانچه ضرورتی نداشته باشد از سفر زمینی به ترکیه پرهیز کنند و بیشتر مسافرت های خود را از طریق هوایی انجام دهند.
سیوانی اصل در ادامه با اشاره به وضعیت پایانه مرزی رازی خوی اظهارداشت: مرز رازی خوی به دلیل دسترسی به بازارهای اروپایی از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است و هم اکنون طرح جامع مرز رازی خوی در دست تهیه و بررسی است.وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات تملک اراضی محدوده مرز رازی در راستای اجرایی شدن طرح جامع این مرز در دست انجام است و پیش بینی می شود پس از بررسی و تصویب این طرح در سالجاری سال آینده وارد فاز اجرایی شود.
مرز رازی در ۲۰۰ کیلومتری شمال غربی استان آذربایجان غربی واقع است و سومین مرز رسمی کشورمان با کشور ترکیه در آذربایجان‌غربی است که با برخورداری از راه ریلی و زمینی نقش بسزایی در توسعه و رونق تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه ایفا می کند.
مرز رازی – کاپی کوی به عنوان دروازه اتصال ایران به اروپا بوده بطوریکه بر اساس اسناد تاریخی جاده ابریشم نیز در گذشته دقیقا از این منطقه عبور می کرد که هم اکنون شهرستان خوی و این مرز در شمالغرب کشور به محلی برای صادرات کالا به اروپا تبدیل خواهد شد.
*مرز اسن دره – سرو بازگشایی شد
به دنبال بازگشایی مرز کاپی کوی ترکیه نقطه مقابل پایانه مرزی رازی جمهوری اسلامی ایران که به علت مشکلات امنیتی حدود سه ماه به حالت تعطیلی در آمده بود، وزیر گمرکات و تجارت ترکیه از بازگشایی مرز اسن دره، نقطه مقابل مرز سرو ایران خبر داد.ترکیه و جمهوری اسلامی ایران دارای سه مرز گمرکی مشترک می‌باشند که به ترتیب عبارت از پایانه مرزی بازرگان نقطه مقابل مرز گوربولاغ، پایانه مرزی سرو نقطه مقابل مرز اسن دره و پایانه مرزی رازی نقطه مقابل مرز کاپی کوی ترکیه می باشد. این مرز در عین حال مرز ارتباط ریلی بین دو کشور همسایه است.
مرز کاپی کوی ترکیه به دنبال ربوده شدن کارکنان گمرک همزمان با شروع درگیری ها در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه با ملاحظات امنیتی تعطیل شده بود.
تعطیلی این مرز که نزدیک به سه ماه به طول انجامید ضربه سنگینی به اقتصاد منطقه به ویژه شهر وان زد. مرز سرو نیز به علت انفجار پل ارتباطی بین شهر مرزی یوکسک اوا – اسن دره نزدیک به سه ماه نیز تعطیل شده بود.
تعطیلی این دو مرز، حجم کاری پایانه مرزی بازرگان را به شدت افزایش داد. مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی بین ایران و ترکیه می باشد.
این مرز علاوه بر اینکه بزرگترین مرز زمینی برای عبور مسافری است، تنها مرز بزرگ بین دو کشور برای عبور ترانزیت برای کامیونها از شرق به غرب و از غرب به شرق می باشد. سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای صنفی و فعالان تجاری و خدماتی شهر کمپین گسترده ای را برای بازگشایی مرز برپا کردند که در نهایت دولت آنکارا با بهینه سازی وضعیت امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم پریروز این مرز را بازگشایی کرد.
همزمان با بازگشایی این مرز، جناب آشچی وزیر گمرک و تجارت ترکیه در برنامه میز ادیتور خبرگزاری آناتولی در آنکارا شرکت کرد و با اعلام بازگشایی مرز سرو از روز گذشته، گفت: عملیات بازسازی مرز اسن دره هم به مراحل پایانی خود رسیده است.
او با اشاره به اینکه ارتباط ریلی بین ایران و ترکیه برای رفت و آمد قطارهای باری بی وقفه از طریق مرز کاپی کوی – رازی ادامه داشته و فقط عبور مسافری از این پایانه به علت دغدغه های امنیتی متوقف شده بود، گفت: مرز کاپی کوی دوباره برای عبور مسافرین باز شده است.
وزیر گمرک ترکیه افزود: عبور مسافری در پایانه مرزی اسن دره – سرو فعال شده است.
او با اشاره به اینکه ساخت پایانه جدیدی در این مرز به روش »ساخت، بهره برداری،انتقال« به بخش خصوصی واگذار شده و این طرح به مراحل پایانی خود رسیده است، گفت: عملیات ساخت این پایانه به علت برخی رویدادها اخیر در منطقه به تاخیر افتاد و گرنه حدود یک ماه پیش می‌بایستی به پایان رسیده و راه اندازی می‌شد.
ترکیه با هزینه ۶۰ میلیون لیرترک که با نرخهای روز حدود ۲۰ میلیون دلار می شود، پایانه مرزی اسن دره را نوسازی می کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر، ساخت این پایانه در سال گذشته به روش بی.او.تی به یک شرکت متعلق به اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه واگذار شد.
مجموعه پایانه مرزی اسن دره ترکیه در محوطه ای به مساحت ۵۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخته می شود. در این مجموعه واحدهای اداری، فروشگاهها، غذاخوری ها، تاسیسات اجتماعی، سالن انتظار مسافرین، محل اقامت رانندگان و امور فنی ساخته می شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


× 4 = چهار