مديرکل امور مالياتي آذربايجان غربي خبرداد

حمایت از واحدهای تولیدی استان در مباحث مالیاتی

حمایت از واحدهای تولیدی استان در مباحث مالیاتی

گروه اقتصادی:مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی گفت: واحدهای تولیدی و صنایع آذربایجان غربی در مباحث مالیاتی مورد حمایت قرار می‌گیرند.
به گزارش آرازآذربایجان، پرداخت مالیات به دولت توسط شهروندان به واسطه شغل، ملک، حقوق و … یکی از مهم‌ترین تکالیف شهروندان در جامعه کنونی به شمار می‌رود، که امروزه تا اندازه زیادی سیستم‌های حکومتی برای تامین هزینه‌های جاری به آن تکیه کرده‌اند.
در آذربایجان غربی جلسه‌ای با عناوین مختلف تشکیل نمی‌شود مگر اینکه استاندار به موضوع تورم بالاتر از میانگین کشوری در این استان، درآمد پایین‌تر از سایر مناطق کشورمان، بهداشت و سطح سواد کمتر نسبت به سایر استان‌ها اشاره‌ای نکرده‌باشد.
بنابراین با عنایت به موضوع فوق اعمال فشار و سخت‌گیری نسبت به دریافت مالیات‌های سنگین و تعیین مالیات‌های گزاف برای مردم چندان پذیرفتنی و منصفانه به نظر نمی‌رسد، به طوری که می‌طلبد با در نظر گرفتن خدمات و امکانات موجود نسبت به دریافت مالیات مشخص مبادرت شود.
به این ترتیب خبرنگار ما پیرامون برنامه‌های پیش‌رو، اقدامات همچنین میزان مدارا با مؤدیان با مدیرکل امور مالیاتی استان یعقوب مزرعه‌لی گفت‌وگویی انجام داده‌است، که خلاصه این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:
* نحوه مطالبه مالیات به چه شکل است؟
یک موضوع و علامت سوال مهم بین افکار عمومی درباره نحوه مطالبه مالیات از طرف اداره کل و چگونگی ارزیابی میزان مالیات توسط کارشناسان سازمان است، همچنین این سوال اساسی درباره اشخاص حقوقی و چگونگی رسیدگی به دفاتر بیش از پیش مطرح می‌شود.
براساس مقررات موجود همچنین با عنایت به ضوابط و اختیارات قانونی که داریم به معنای واقعی کلمه و در عمل حداکثر تعامل را با مؤدیان مالیاتی داریم، تا جایی که حق و حقوق دولت ضایع نشود با مؤدیان در زمینه رسیدگی به دفاتر مدارا می‌شود.
* با واحدهای تولیدی به چه شکل تعامل دارید؟
با عنایت به این موضوع که سازمان به سهم خود باید برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه ایفای نقش کند، که این مهم اغلب از طریق حمایت واحدهای تولیدی و صنعتی و تحت فشار نگذاشتن مدیران آنها صورت می‌پذیرد، با مدیران این قبیل مراکز حداکثر همکاری وجود دارد تا مالیات منصفانه‌ای اخذ شود.
* چند پرونده فعال تولیدی به هیئت بند سه ارجاع شده‌است؟
هیئت بند سه وظیفه بررسی دفاتر، رد یا قبول آنها را بر عهده گرفته‌است، به طوری که شش ماه نخست سال گذشته پرونده ۸۵ فعال تولیدی به این مجموعه ارجاع شده‌بود، که امسال در مدت مشابه فقط ۴۲ فقره به آن ارجاع شده‌است.
در این قبیل موارد به طور قطع مشکلات بخش تولید، ضرورت حمایت از تولیدکننده جهت ایجاد اشتغال برای اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان به طور قطع مورد توجه کارشناسان امر قرار می‌گیرد، تا تصمیم مطابق با واقعیت‌‌ و ضرورت‌های موجود اتخاذ کنند.
* ارجاع پرونده فعالان تولیدی به هیئت بند سه کاهش دارد؟
میزان ارجاع پرونده‌ فعالان تولیدی نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده‌است، بنابراین از طریق رسیدگی به دفاتر و براساس اسناد و مدارک ابرازی مودی مالیات تعیین می‌شود، که این نوع عملکرد در واقع به یک نوع حمایت و پشتیبانی از مؤدیان به شمار می‌رود.
* امسال چند پرونده به هیئت بند سه ارجاع شد؟
شش ماه نخست سال گذشته در مجموع حدود ۱۵۷ پرونده به هیئت بند سه ارجاع شده‌بود که همه موارد اعم از فعالان تولیدی و غیر از آن را شامل می‌شد، که امسال حدود ۱۰۲ فقره مشتمل بر همه موارد به هیئت مورد اشاره جهت بررسی هرچه بیشتر کارشناسان امر ارجاع شد.
به طوری که در مجموع با در نظر گرفتن همه پرونده‌های استان حدود ۳۵ درصد کاهش در ارجاع پرونده‌ها به هیئت بند سه را شاهد هستیم، بنابراین با استناد به خوداظهاری مؤدیان و دفاتر ارائه شده به طور خلاصه ضمن جلب نظر مخاطبان نسبت به تعیین میزان مالیات مبادرت می‌شود.
* چند درصد پرونده‌ها هیئت بند سه ارجاع می‌شود؟
از یک هزار و ۹۰۳ فقره پرونده که در استان به شکل اظهارنامه و دفاتر هستند، فقط سه درصدشان به هیئت بند سه ارجاع شده‌است، که این موضوع و آمار اندک به نوعی مدارا با مؤدیان است، چرا که بر مشکلات موجود در حوزه درآمد و مسائل استان واقف هستیم.
* چه دلایلی منجر به رد دفاتر می‌شود؟
یکی از مهم‌ترین علل رد دفاتر مؤدیان استفاده آنها از فاکتورهای صوری است به طوری که درصدی از دفاتر به این دلیل توسط کارشناسان امر رد می‌شود، بنابراین می‌طلبد مؤدیان در ارائه دفاتر و اظهارنامه صداقت بیشتری نشان دهند، از طرف دیگر به دنبال استفاده تخفیف‌های مالیاتی باشند.
*کلام آخر …
بنابراین با توجه به جایگاه قانونی این تکلیف اجتماعی لازم است، اقشار مختلف مردم به ویژه صاحبان صنایع، مشاغل و افراد مالک نسبت به قوانین موجود در این زمینه تسلط کافی پیدا کرده و تا اندازه زیادی دانستنی‌های مالیاتی خود را بیش از پیش ارتقا دهند.
در آذربایجان غربی نیز این مهم همواره مورد توجه دستگاه متولی امر بوده و هست، همه ساله برای تحقق یافتن درآمد مالیاتی اقدامات مختلف جهت تشویق کردن اقشار مختلف مردم برای انجام این وظیفه قانونی انجام می‌گیرد، که در این میان گهگاه مشوق‌هایی اعمال می‌شود.
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر استان این انتظار وجود دارد، که تا اندازه‌ای کارشناسان امر در سازمان مورد اشاره با گشاده‌رویی و با عنایت به مسائل و مشکلات مالی موجود نسبت به برآورد مالیات مبادرت کنند.
در سالی که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به عنوان »دولت و ملت، همدلی و همزبانی« نامیده شده‌است، می‌طلبد با درک متقابل بیشتر در همه زمینه‌ها به انجام وظایف قانونی پرداخته‌شود، تا اینکه منویات رهبری به معنای واقعی تحقق یابد.
از طرف دیگر دولتی‌ها نیز با عنایت به وضع معیشتی خانواده‌ها و میزان موفقیت سرپرست خانواده در فعالیت اقتصادی به دنبال کسب درآمد از محل عوارض‌های گوناگون، مالیات و … باشند، به این ترتیب از اعمال فشار بیش از حد خودداری شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


یک × 9 =