سرمای بهاره ۴۹۰ میلیارد تومان به کشاورزی مهاباد خسارت زد

سرمای بهاره ۴۹۰ میلیارد تومان به کشاورزی مهاباد خسارت زد

آرازآذربایجان،مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: سرمای بهاره ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی (زراعی و باغی) این شهرستان خسارت زد.
رسول سعیدیان افزود: پس از بروز سرمای بهاره در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین امسال علاوه بر کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی، ۲ تیم برای ارزیابی خسارت سرمازدگی تشکیل شد و وضعیت مزارع و باغ‌های این شهرستان را در چند نوبت بررسی کردند.
وی اضافه کرد: سرمای بهاره به بیش از ۳۱ هزار هکتار از مزارع گندم، جو، کلزا و چغندقند این شهرستان آسیب زد که برآورد خسارت بخش زراعت ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال تعیین شده است.
مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: در بخش آسیب به چغندرقند بخشی از مزارع دوباره کشت شد اما در مابقی محصولات امکان کشت دوباره وجود ندارد و کشاورزان باید با تغذیه و آبیاری مناسب سعی کنند وضعیت مزارع خود را بهبود ببخشند.
وی در خصوص خسارت سرما به باغ‌های این شهرستان نیز اظهار کرد: سرمای بهاره به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خسارت زد و کارشناسان میزان خسارت این بخش را نیز ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال برآورد کردند.
سعیدیان یادآور شد: درختانی مانند زردآلو، شلیل و بادام که در مرحله شکوفه دهی قرار داشتند و در باغات گردو بدلیل توخالی بودن سرشاخه‌ها سرمازدگی و خسارت به محصول بیشتر از سایر گونه‌ها گزارش شده است.
مدیر جهادکشاورزی مهاباد در خصوص خسارت سرما به باغ‌های سیب این شهرستان نیز گفت: با توجه به اینکه باغات سیب هنوز وارد مرحله شکوفه دهی نشدند اما سرما به برگ درختان آسیب زده و این مساله می‌تواند در ثمردهی درختان تاثیر منفی داشته باشد.
وی از باغداران خواست در این ایام که سرمای بهاره باغات را تهدید می‌کند با برپایی آتش و آبیاری، دمای محیط باغ خود از بالا ببرند تا از خسارت بیشتر به درختان جلوگیری شود.
سعیدیان تاکید کرد: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ در مهاباد وجود دارد که بیشترین میزان آن به سیب اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: هم اکنون ۶ هزار و ۷۲۰ هکتار باغ سیب بارور و یک هزار ۲۲۱ هکتار باغ سیب غیرباور در مهاباد وجود دارد و سال زراعی گذشته در مجموع بیش از ۸۵ هزار تُن سیب برداشت و تحویل سردخانه شد.
طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی سرمای بهاره به بیش از ۲۱ هزار هکتار از باغ‌های این استان آسیب زد که برآورد اولیه خسارت آن ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شد.
مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 3