سرمایه‌گذاری پاشنه‌آشیل توسعه در ارومیه

سرمایه‌گذاری پاشنه‌آشیل توسعه در ارومیه

آرازآذربایجان،آذربایجان غربی جذب سرمایه گذار یکی از مهم‌ترین اقدامات در توسعه و عمران شهری است امروزه کشورهای در حال توسعه نیز برآنند تا با ایجاد فضاهای اقتصادی مطمئن و ثبات بازار، سرمایه گذاران خارجی را نیز به سرمایه گذاری ترغیب کنند.
در ارومیه ظرفیت‌های گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما تبلیغ ضعیف یا عدم معرفی این قابلیت‌ها باعث شده است، در جذب سرمایه‌گذار توفیقی حاصل نشود و در نتیجه ارومیه رنگ رونق و توسعه به خود نبیند.
تفکر سرمایه گذاری در مدیریت شهری ارومیه وجود ندارد
سیدساسان شهبازی، کارشناس مدیریت شهری ضمن ابراز تاسف از اینکه‌ نه‌تنها در ارومیه بلکه در اغلب شهرستان‌های آذربایجان غربی تفکر سرمایه‌گذاری در مجموعه مدیریت شهری وجود ندارد، ادامه داد: همچنین عدم هماهنگی با دستگاه‌ها و مراجع‌ بالاتر و نهادهای نظارتی از مهمترین معضل‌ها در حوزه سرمایه گذاری محسوب می‌شود.
وی ضمن اینکه بر ضرورت جذب سرمایه گذار برای فعالیت در پروژه‌های ارومیه تاکید کرد، گفت: گرچه تبلیغ ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری توسط مسئولان و رسانه‌ها امری لازم و ضروری است، اما بدون‌تردید این سرمایه‌گذار است که موجب دعوت سایر سرمایه گذاران می‌شود و ظرفیت‌های شهر را معرفی می‌کند.
این کارشناس، بروکراسی اداری و نگاه کارمندی را یک سد بزرگ پیش‌روی فعالان اقتصادی دانست و ادامه داد: باید ظرفیت‌های موجود را شناسایی و معرفی کنیم، اما بدنبال اجرای نامناسب سیاست‌ها، در این حوزه نتوانسته‌ایم موفقیت چشمگیری به دست آوریم.
وی اهتمام بر ظرفیت سنجی ، نیازسنجی و همچنین بررسی نقاط قوت و ضعف تاکید کرد و گفت: کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی همواره باید جزو برنامه باشد، تا به محض صدور مصوبه و ابلاغ‌های مدیریتی، اقدامات اساسی‌تر آغاز شود.
تلاش برای جذب سرمایه‌گذار توانمند و مصمم وظیفه همه است
حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم جذب سرمایه‌گذار برای توسعه مرکز استان آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: شهرچای و دریاچه ارومیه دو ظرفیت بزرگ هستند که در صورت توجه به آنها و برقراری امکانات رفاهی و تفریحی می‌توان جلوه زیبایی به شهر داد و گردشگران بسیاری را جذب کرد، که همه این‌ها در گروی فعالیت بخش خصوصی است.
وی بر لزوم ورود سرمایه‌گذاران به توسعه و بهسازی سیستم حمل و نقل عمومی تاکید کرد و افزود: با ایجاد مترو، تراموا و نوسازی ناوگان عمومی می‌توان تا اندازه زیادی مشکل ترافیک را در این شهرستان برطرف کرد، چراکه این معضل به معنای واقعی کلمه برای آحاد مردم آزاردهنده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم بهره بردن از نظرات کارشناسی افراد متخصص و در کنار آن جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و افزود: فارغ از مسائل سیاسی باید برای توسعه و عمران شهر تلاش شود.
حجت‌الاسلام ذاکر همچنین توسعه فضای سبز، آسفالت خیابان‌ها به ویژه ورودی‌های شهر و گذرگاه‌های اصلی را ضروری دانست و گفت: تفاوتی بین بالای شهر و پایین شهر نباید وجود داشته باشد، به‌طوری‌که زیبایی، عمران و آبادانی باید در شهر موج بزند.
وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی مختلف در مناطق اسلام‌آباد، علی‌آباد، حسین‌آباد و … باید بیشتر خود را نشان دهد، اضافه کرد: همچنین شهرک‌های جدیدی در بخش‌های مختلف شهر ایجاد شده است، که خیابان‌های آنها به حال خود رها شده‌اند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بافت فرسوده مرکز شهر، گفت: مرکز شهر به طرف زنجیر و خیابان مدنی وضعیت نامناسبی دارد، به طوری‌که واضح است نه تنها از محل اعتبارات عمرانی دولت بلکه توسط بخش خصوصی نیز هزینه‌ای نشده است.
وی تلاش برای جذب سرمایه‌گذار توانمند و مصمم برای اجرای پروژه‌های مهم را وظیفه هر دو نهاد دولت و شهرداری دانست و گفت: برای جبران خلاءهای موجود و کاستی‌ها باید به صورت جدی و با عزم راسخ گام برداشته شود.
حجت‌الاسلام ذاکر با بیان اینکه ارومیه ظرفیت این را دارد که به عنوان یک شهر زیبا، گردشگر پذیر و در مسیر رشد بین سایر شهرهای کشورمان معرفی شود، ادامه داد: فقط کافی است، مسئولان همت کنند و ظرفیت‌های نهفته در بخش خصوصی را نیز فعال کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اِلمان‌سازی در شهر تاکید کرد و گفت: همگام با توسعه باید در این زمینه اهتمام شود، همچنین نمی‌توان به یک اِلمان اکتفا کرد.
وی ادامه داد: توسعه شهر همراه با اِلمان و عجین با یکدیگر جلوه متفاوتی به شهر می‌دهد، به‌طوری که در سایر شهرها پل‌هایی همراه با اِلمان ساخته‌اند؛ به نوعی در منابع مالی نیز صرفه‌جویی به عمل می‌آید.
حجت‌الاسلام ذاکر ایجاد تله‌کابین، مراکز تفریحی ویژه بانوان و مراکز ورزشی را خواستار شد و گفت: در صورتی که بسترهای موردنیاز برای سرمایه‌گذاری فراهم شود، بسیاری از این ایده‌ها قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.
با توجه به اینکه وجود عوامل مختلفی همچون قوانین و مقررات مزاحم سرمایه گذاری، فقدان نقشه جامع سرمایه گذاری و همچنین نرخ تورم بالا، نوسانات ارزی و ناکارآمدی بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری از موانع عمده حضور بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی است اما جذب سرمایه‌گذار می‌تواند در زمان کمتری توسعه شهر را رقم ‌بزند. آذربایجان غربی و شهر ارومیه با وجود مرزهای مشترک با سایر کشورها نیز می تواند از فرصت جذب سرمایه گذار خارجی بهره مند شود لذا می طلبد با ایجاد شرایطی آسانتر و فراهم کردن امکان مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی بر سرعت چرخ دنده های توسعه افزود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱:۳۳ ب.ظ

دیدگاه


1 + = ده