بارش برف در آذربایجان‌غربی/غافلگیری یا برنامه‌ریزی؟ مساله این است

بارش برف در آذربایجان‌غربی/غافلگیری یا برنامه‌ریزی؟ مساله این است

آراز آذربایجان،بارش برف سنگین طی روزهای اولیه هفته جاری در آذربایجان غربی، ابعاد مهمی داشت که برنامه ریزی گسترده برای جلوگیری از بروز مشکل در برخی حوزه ها و البته غافلگیری در برخی حوزه های دیگر مشهود بود و آنچنان که باید، رضایت مردم از خدمات برخی نهادها به ویژه در ارومیه تامین نشد.
بارش برف از نخستین دقایق بامداد روز یکشنبه در آذربایجان غربی آغاز شد و تا صبح روز یکشنبه، زمین شهرهای مختلف استان و البته جاده های بین شهری سفید سفید شد ولی پایان کار این نبود و بارش برف در کل روز یکشنبه و حتی ساعاتی از روز دوشنبه نیز در این استان ادامه یافت تا شاید سنگین ترین برف پنج و یا حتی ۱۰ سال گذشته در این استان باریده باشد.
طبق گزارش از شهرستان های مختلف آذربایجان غربی، این برف حدود ۱۵ شهرستان به ویژه در مرکز و جنوب استان را تحت تاثیر خود قرار داده بود و فقط ۲ شهرستان ماکو و پلدشت شاهد بارش برف نبودند.
همین گستردگی بارش ها موجب شد تا بخش عمده ای از فعالیت های دستگاه های مختلف طی روزهای یکشنبه و دوشنبه برای حوزه برف و بحران های احتمالی ناشی از آن بسیج شود که البته نتایج پرثمری نیز داشت و توانست بخش عمده ای از مشکلات در این حوزه با برنامه ریزی مناسب برطرف شود.
نقطه مهم بارش سنگین برف طی هفته جاری در آذربایجان غربی، باز بودن راه های ارتباطی در استان به جز سه مسیر شامل مهاباد- پسوه – پیرانشهر، سقز – بوکان آن هم از طرف استان کردستان و البته پیرانشهر – تمرچین بود که علت آنها هم بارش برف سنگین گزارش شد به طوری که طبق برخی گزارش ها در شهرستان پیرانشهر بیش از ۷۰ سانتی متر برف ثبت شد که در سال های نزدیک، بی سابقه بوده است.
البته در کنار بارش برف سنگین، سرمای کم سابقه نیز یکی از مهمترین مشکلات هفته جاری در آذربایجان غربی بود به طوری که در برخی نقاط تا نزدیکی های منفی ۲۰ درجه نیز گزارش و یخبندان پس از بارش برف را موجب شد.
۲۴۸۰ کیلومتر برف‌روبی طی ۲۴ ساعت در آذربایجان غربی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: ۲ هزار و ۴۸۰ کیلومتر برف‌روبی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان صورت گرفته است.
ارسلان شکری افزود: با تلاش راهداران در نقاظ مختلف آذربایجان غربی، تمام راههای اصلی استان باز بوده و تردد کامل در آن ها ادامه دارد.
وی با اشاره به بروز کولاک در ۱۶ محور استان طی ۲۴ ساعت گذشته اضافه کرد: در این مدت هزار و ۴۴۵ تن شن و نمک در سطح محورهای ارتباطی جهت جلوگیری از یخبندان استفاده شد و در جریان این عملیات ۱۴۳ نفر از همکاران راهداری با ۸۲ دستگاه ماشین آلات نسبت به انجام این عملیات راهداری زمستانی اقدام کردند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: مجموع ساعات بارش برف در محورهای ارتباطی استان ۱۰۶ ساعت و کولاک نیز ۶۷ ساعت بود.
شکری بیان کرد: ۶۸ راهدارخانه استان آماده اسکان مسافران گرفتار در برف و کولاک بوده و مسافران می‌توانند در صورت گرفتار شدن در کولاک از طریق تلفن ۱۴۱ به نزدیک‌ترین راهدارخانه مراجعه کنند.
وی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن زنجیر چرخ اضافه کرد: هم استانی ها از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و به هنگام رانندگی در رورزهای بارندگی از سالم بودن سیستم روشنایی وسیله نقلیه، سالم بودن لاستیک ها و برف پاک کن اطمینان حاصل کنند.
انسداد راه ارتباطی ۴۹۷ روستا؛ آخرین آمار
جانشین معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: بارش برف راه دسترسی به ۴۹۷ روستای استان را بسته است و تلاش‌ برای بازگشایی راه ارتباطی این روستاها ادامه دارد.
بصیر صادق‌پور اظهار داشت: این تعداد روستا به‌طور عمده در شهرستان‌های پیرانشهر، سردشت، مهاباد و شاهین دژ واقع شده است که تلاش خواهد شد ظرف ۲ تا سه روز آینده راه دسترسی تمامی این روستاها بازگشایی شود.

وی با بیان اینکه عوامل راهداری پس از آغاز بارش برف با تلاش شبانه‌روزی، راه‌های اصلی و فرعی استان را در چند نوبت برف‌روبی و نمک‌پاشی کرده اند، افزود: تا شب گذشته تمامی محورهای مواصلاتی این استان به غیر از محورهای مهاباد – پسوه – پیرانشهر ، محور مهاباد – بوکان ( جاده برهان) و راه‌های دسترسی به استان‌های کردستان و زنجان از محورهای تکاب – دوراهی ایرانخواه و تخت‌سلیمان – دندی که به دلیل برف و کولاک شدید مسدود اعلام شده، باز بوده و تردد در آنها جریان دارد.
۳۰۰ مسافر گرفتار برف و کولاک در محورهای آذربایجان‌غربی امدادرسانی شدند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی گفت: امدادگران این استان به ۱۰۰ دستگاه خودرو گرفتار شده در برف و کولاک با ۲۹۵ مسافر در محورهای مواصلاتی این استان امدادرسانی کردند.
امیر جعفرزاده اظهار داشت: طی تماس‌های مردمی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات (۱۱۲) جمعیت هلال احمر استان، بعد از دریافت خبر از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امداد و نجات هلال احمر استان و با هدف رهاسازی خودروها و امدادرسانی به سرنشینان خودروهای گرفتار شده به محل حادثه اعزام شدند.
وی ادامه داد: تیم‌های عملیاتی پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری جمعیت هلال احمر پس از امدادرسانی به ۱۸ نفر از افراد گرفتار شده در برف و کولاک در پایگاه‌ها اسکان دادند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی گفت: در این عملیات که خودروها درگیر برف و کولاک بودند، نیروهای امدادی هلال‌احمر اقلام خوراکی اضطراری توزیع کردند.
جعفرزاده بیان کرد: در این عملیات رهاسازی و امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف و کولاک ۱۵ تیم امداد و نجات با ۱۳ دستگاه آمبولانس و چندین خودروی کمک‌دار امدادرسانی کردند.
گلایه مردم از وضعیت نامناسب شهرها به ویژه ارومیه در ساعات پس از بارش
هرچند فعالیت در حوزه های جاده ای و بین شهری رضایتبخش بود ولی در اقدامات شهری برای جلوگیری از بروز مشکل برای شهروندان به ویژه در ارومیه، گلایه های زیادی وجود داشت و بسیاری از مردم، از اقدامات پسابارش صورت گرفته ابراز نارضایتی می کردند.
بسیاری از شهروندان ارومیه ای بر این عقیده بودند که می شد با مدیریت بهتر، از بروز مشکل برای شهروندان جلوگیری کرد و مدیریت بهتری در این خصوص داشت.

این گلایه ها به حدی بود که رییس شورای اسلامی شهر ارومیه بابت کم کاری در برفروبی معابر از شهروندان عذرخواهی کرد و پس از حضور استاندار آذربایجان غربی در معابر شهری برای بررسی اقدامات صورت گرفته، حجت الاسلام محمد خلیل پور رییس شورای شهر و سخنگوی این شورا تا پاسی از نیمه شب در سامانه ۱۳۷ شهرداری مستقر شدند تا پاسخگوی مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان باشند.
البته وضعیت معابر شهر ارومیه به ویژه در حاشیه معابر به وضعیت مطلوب باز نگشته و بسیاری از مردم از تداوم بی توجهی به برف روبی در خیابان ها از مدیریت شهری گلایه دارند.
البته در کنار مصائبی که از بارش برف در این مدت در آذربایجان غربی وجود داشت، بارش برف موجب بهبود آمارهای مربوط به بارندگی و ذخایر آبی در استان شد.
بارش امسال آذربایجان‌غربی از متوسط درازمدت پیشی گرفت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: میزان بارش صورت گرفته طی دی ماه جاری بسیار مناسب بوده و همین امر موجب شده که میزان بارندگی در سال آبی جاری به پنج درصد بیش از متوسط درازمدت برسد.
یاسر رهبردین افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۳۵ میلی متر بارش در آذربایجان غربی به ثبت رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه طولانی مدت، ۱۲۹ میلی متر بود.
وی با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی بارش های سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته در آذربایجان غربی بیان کرد: در مدت مشابه سال گذشته، ۱۱۴ میلی متر بارندگی ثبت شده بود که امسال ۲۱ میلی متر بیشتر شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، زاب و ارس در استان نیز طی سال آبی جاری به ترتیب ۱۴۸، ۳۲۱ و ۶۷ میلی متر بارش ثبت شده که ۱۳، ۴۰ و ۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.
رهبردین گفت: در مقایسه با متوسط بلندمدت نیز شاهد رشد ۲۱ و هشت درصدی بارش ها طی سال آبی جاری به ترتیب در حوضه های زاب و دریاچه ارومیه هستیم ولی بارش در حوزه ارس طی امسال نسبت به طولانی مدت ۱۱ درصد کمتر شده است.
وی افزود: در دی ماه امسال ۳۹ میلی متر بارش در آذربایجان غربی ثبت شده که بیشتر آن به صورت برف بوده وامیدواریم روند در روزهای پایانی این ماه و ماه های بهمن و اسفند نیز تداوم یابد.
وی اضافه کرد: با تداوم این بارش ها، می توان بخشی از کمبود آب پشت سدها و آب های زیرزمینی را جبران کرد.
با توجه به این آمارها و اطلاعات، بسیاری از مردم هرچند از مشکلات ایجاد شده ناراحت هستند ولی از افزایش بارش ها و همین طور احتمال بهبود وضعیت دریاچه ارومیه ابراز خوشحالی می کنند که می تواند یکی از مهمترین نقاط قوت این بارش های اخیر در منطقه باشد.
با توجه به این امر، می توان با کمی مدیریت مناسب و برنامه ریزی بهتر و کاهش مشکلات به ویژه در حوزه شهری، این بارش ها را عاملی برای خوشحالی روزافزون مردم تبدیل کرد تا از هوای برفی زمستانی که زیبایی های بسیاری نیز دارد، بهره ببرند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


دو + 9 =