سردی فضای سیاسی در آستانه انتخابات؛ چه باید کرد

سردی فضای سیاسی در آستانه انتخابات؛ چه باید کرد

گروه سیاسی: کمتر از دو ماه به انتخابات مانده است؛ در سکوت و بی‌عملی نسبی جبهه خودی (مردم، رسانه‌های داخلی و بخش‌هایی از حاکمیت)، کارزار دشمن مدتهاست به راه افتاده و نغمه شوم تحریم انتخابات و عدم مشارکت را از آن سوی مرزها سر می‌دهد. این وضعیت در شرایطی است که رهبر معظم انقلاب همچون همه ادوار گذشته حضور پرشور و با صلابت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را در چندین نوبت خواستار شده‌اند و رئیس جمهوری نیز بارها بر لزوم مشارکت حداکثری و بالای ۷۰ درصدی تاکید کرده‌اند. بخواهیم یا نه، همه‌گیری تاسف بار ویروس کرونا تاثیر خود را گذاشته و مجموعه عوامل دیگری از »تروریسم اقتصادی« آمریکا تا مشکلات معیشتی و روحیه پایین برخی اقشار مردم، زنگ خطر کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو را به صدا درآورده است؛ چنانچه در اسفند ۹۸ نیز تجربه اش کردیم و درس نیاموختیم!در این شرایط و با نظرداشت اقدامات و گفتار یک طیف سیاسی اقلیت که مشارکت حداقلی مردم را هدف و ایده آل خود قرار داده، پیشنهادهای عملی و راهکارهای اورژانسی نیاز است تا فرصت باقیمانده چند هفته‌ای، از دست نرفته است:
۱٫ همه دستگاه‌های نظام
رهبر معظم انقلاب حداقل در دو سخنرانی سال جدید، لزوم برگزاری انتخابات پرشور را گوشزد کرده‌اند؛ در این شرایط همه نهادهای ذیربط و دستگاه‌های مسئول اعم از آنها که نقش مستقیمی در برگزاری و نظارت در انتخابات دارند و دیگر نهادهای حاکمیتی لازم است با تشکیل ستادهای عملیاتی، مقدمات و راهکارهای شوربخشی و نشاط‌آفرینی را برای حضور مردم پای صندوق‌های رای بررسی و آغاز کنند.
۲٫ شورای نگهبان
شورای نگهبان به عنوان نهاد عالی نظارتی، نقش ویژه‌ای در انتخابات دارد؛ این نهاد لازم است با توجه ویژه به تاکیدات رهبری، پالس‌های لازم را به گروه‌های سیاسی ارسال و هرچه زودتر پیام تکثرپذیری نامزدها و استقبال از همه جریانات سیاسی ملتزم به نظام را مخابره کند. شاید هیچ نهاد دیگری همچون شورای نگهبان قادر به زمینه‌سازی مقدمات انتخابات حداکثری نباشد.
۳٫ مجموعه دولت و وزارتخانه‌ها
قوه مجریه به عنوان بازوی اجرایی کشور، با تاسی از خواسته رهبری و رئیس جمهوری، همه امکانات خود را در چارچوب قانون و ضمن حفظ بی‌طرفی، برای حضور پرشور مردم در انتخابات بسیج کنند؛ از بسیج گسترده روابط عمومی‌ها تا برگزاری جلسه‌های توجیهی در ادارات و سازمان‌های ذیربط به صورت حضوری و آنلاین. در شرایط کنونی اهتمام ویژه به امور روزمره مردم در مراجعه به ادارات، به تنهایی پیام آور اعتماد و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات خواهد بود.
۴٫ وزارت کشور
وزارت کشور که مجری اصلی انتخابات است باید ضمن دفاع از حضور متکثر نامزدها و اطمینان‌بخشی به مردم برای صیانت حداکثری از آرای آنها، مقدمات برگزاری آبرومند انتخابات را با توجه ویژه به شرایط کرونایی فراهم کند؛ با توجه به نگرانی عمومی از ویروس کرونا، مسیر رای‌گیری را به صورت الکترونیکی تا جایی پیش ببرد که مردم به دلیل کرونا کمترین زمان ممکن را در محل صندوق‌های رای سپری کنند.همچنین، تعداد شعبه‌ها و صندوق‌های رای افزایش یافته و ترجیحا در محیط‌های باز رای‌گیری انجام شود.
۵٫ دستگاه قضایی
قوه قضائیه می‌تواند نقش موثری در افزایش مشارکت در انتخابات ایفا کند؛ این دستگاه لازم است پیام روشن و قاطعی در برخورد باهرگونه بداخلاقی سیاسی و تخلف از قوانین و مقررات، مخابره کند و دامنه تظلم خواهی را (در چارچوب مقررات)، حتی به مرحله بررسی صلاحیت‌ها گسترش دهد و امیدبخشی بیشتری را موجب شود.
۶٫ مجلس شورای اسلامی
برخلاف برخی گزاره‌ها، رفتار مجلسی‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در استقبال جامعه از انتخابات دارد؛ نمایندگان به عنوان جدیدترین دستگاه برآمده از آرای عمومی، می‌توانند با در پیش گرفتن الگوی همدلی، هم‌آفرینی و همکاری با دولت کنونی و قول ادامه آن با گزینه انتخابی مردم در خرداد ۱۴۰۰، نقش مهمی در تشویق مردم به مشارکت داشته باشند.دوری از نطق‌های هیجانی و غیرمتعارف، رعایت اصول و آداب اخلاق سیاسی و همراهی حداکثری با قوه مجریه که این روزها سخت درگیر معیشت مردم، کرونا و مذاکرات احیای برجام است، بسیار مهم و حیاتی است بویژه که نمایندگان مجلس رابطه‌ بی‌واسطه‌ای با رای‌دهندگان خود در سراسر شهرها و شهرستان‌های کشور دارند.
۷٫ گروه‌ها و جریانات سیاسی
گروه.های سیاسی که مولد و معرف نامزدهای انتخاباتی هستند لازم است هرچه سریعتر از محاسبات وسواس‌گون خود دست بردارند و با معرفی سریع گزینه مورد نظر خود، مردم را به حضور گسترده تشویق کنند.برگزاری جلسه‌ها و مجامع عمومی فوق‌العاده از سوی احزاب و جناح‌ها یکی از عاجل‌ترین کارها در فرصت باقیمانده است؛ این جلسه‌ها می‌تواند به صورت آنلاین و غیرحضوری باشد.
۸٫ رسانه‌های مجازی و صداوسیما
همه رسانه‌های داخلی، اعم از سیاسی فرهنگی، اجتماعی یا حتی هنری و ورزشی دمیدن به تنور انتخابات را اولویت این هفته‌های باقیمانده تا انتخابات قرار دهند و از حداکثر ظرفیت بسیج‌سازی مردم استفاده کنند.خانه‌نشینی گسترده مردم در ایام کرونا، فرصت مغتنمی برای رسانه‌های مجازی فراهم آورده که لازم است استفاده مناسبی از آن در جهت خلاف نیات بوق‌های یاس‌آور دشمن به عمل آید.از سویی، هرچه صداوسیما به عنوان رسانه ملی از مستندسازی‌های زشت و اغراض سیاسی خاص دوری کند و مدافع مصالح و منافع ملی و ملتزم به حفظ حداکثری بی‌طرفی باشد، تاثیر بی‌بدیلی در اذهان مردم و صاحبان حق رای خواهد گذاشت.
۹٫ چهره‌های مشهور
چهره‌های مشهور (سلبریتی‌ها) همچون ادوار گذشته نقش تاریخی خود را ایفا کنند و هر کدام با دعوت از طرفداران‌شان، زمینه‌ساز شکست نقشه دشمن در تولید رخوت و بی‌عملی سیاسی جامعه باشند.
۱۰٫ چند توصیه کلی
سرانجام‌ اینکه در فرصت باقیمانده تا روز رای‌گیری، هیچ‌کدام از دستگاه‌ها، نهادها، ادارات، بخش‌ها و اجزای حاکمیتی در هر سطحی، نباید منادی کاهش حضور یا ایجاد ناامیدی برای مردم باشند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرناپلاس، همه دستگاه‌ها لازم است از رفتار و گفتار افراد حقیقی و حقوقی زیرمجموعه خود مراقبت کنند و آنها را از هرگونه انتقاد غیرمنصفانه، اظهارنظر غیرمسئولانه، رواج تهمت و درشت‌گویی در هر سطحی منع کنند؛ زیرا یکی از مهمترین راه‌ها برای ترغیب مردم به انتخاب گزینه صندوق رای کاهش تنش‌های بین دستگاهی و ارائه تصویری منسجم و کارآمد برای عموم مردم است.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۷ ب.ظ

دیدگاه


5 × پنج =