عضو هيئت علمي گروه آب و هواشناس دانشگاه تبريز:

سدهای متعدد موجب افزایش تبخیر و خشکی دریاچه ارومیه شدند

سدهای متعدد موجب افزایش تبخیر و خشکی دریاچه ارومیه شدند

گروه خبر: عضو هیئت علمی گروه آب‌وهواشناسی دانشگاه تبریز گفت: تعداد متعددی از سدها مانند دیوار دفاعی در مقابل دریاچه ی ارومیه ایجاد و سرمایه‌ها و هزینه‌های کلانی برای احداث آن‌ها صرف شد که این عامل موجب افزایش میزان تبخیر آب در این مناطق شد که منجر به خشکی دریاچه شد.
»بهروز ساری صراف« در نشست تخصصی آینده نگاری آب با رویکرد سلامت، با بیان اینکه چشم انداز فعلی کشور محصول سیاست‌های به کار گرفته شده در کشور است، اظهار کرد: سیاسیون نقش و تاثیر عمیقی در زندگی مردم دارند.
به طوری‌که سیاست گذاران، قانون کشور را تدوین می‌کنند باید مدنظر داشته باشیم که محیط زیست تنها مختص سازمان محیط زیست نیست، بلکه متعلق به تمامی آحاد جامعه است.
وی افزود: مسئولان کشورمان به مسائل سیاسی و روابط بین المللی توجه بیشتری نسبت به موضوعات زیست محیطی دارند و متأسفانه از مسائل حیاتی و هستی خود غافل شده‌ایم.
وی با تأکید بر این که ایران دچار بحران زیست محیطی و کم آبی شده است، اظهار کرد: حدود ۹۸ درصد آب‌های زیر زمینی کشور مصرف شده است و باید برنامه‌های‌مان را جهت جلوگیری از مصرف بی‌رویه‌ی آب تغییر دهیم.عضو هیئت علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز با بیان اینکه پاییز امسال در استان‌های همجوار دریاچه ارومیه با کاهش ۳۰ درصدی بارندگی مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: طبق گزارشات روند تغییرات آبی طی سال ۹۵، بارش باران در حوضه‌ی دریاچه ی ارومیه حدود ۳۰۰ میلی متر بوده و تبخیر آن چهار برابر ثبت شده است.
وی با اشاره به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۳، گفت: سال ۹۳ دریاچه حدود ۱٫۸ میلیارد متر مکعب آب داشت که اکنون این آمار به یک میلیارد و ۵۰۰ مترمکعب کاهش یافته است. در حالی که سال ۹۴ و ۹۵ -که اوج فعالیت این ستاد بود- به ما اعلام کردند که آب دریاچه به تثبیت رسیده است ولی روز به روز سطح تراز آب دریاچه کاهش می‌یافت.
ساری صراف ادامه داد: تنها تدوین برنامه برای احیای دریاچه کافی نیست، بلکه توانمندی اجرایی و امکانات نیاز است. مسئولان بدانند زندگی برپایه‌ی محیط زیست تداوم دارد و به جایگاه و نقش آن در زندگی باید توجه زیادی کنند. وی در خصوص شرایط لازم برای بازگرداندن محیط زیست به حالت توازن، توضیح داد: اگر عوامل انسانی حدود پنج سال به محیط زیست ایران ورود نکرده و کشاورزی و استفاده از منابع آبی زیرزمینی محدود شود، وضعیت محیط زیست به حالت توازن باز می‌گردد، کشاورزی دارای نقش به سزایی در زندگی انسان‌ها است، اما اگر محیط زیست نباشد زندگی و کشاورزی هم نابود می‌شود.
ساری صراف با اشاره به ساخت سدها در حوضه‌ی دریاچه ی ارومیه، افزود: طی سال‌های گذشته، تعداد متعددی از سدها مانند دیوار دفاعی در مقابل دریاچه ی ارومیه ایجاد و سرمایه‌ها و هزینه‌های کلانی برای احداث آن‌ها صرف شد که این عامل موجب افزایش میزان تبخیر آب در این مناطق شد که منجر به خشکی دریاچه شد.
وی با اشاره به اینکه طبق عکس‌های ماهواره‌ای توده‌های هوا حین عبور از مرزها، وارد کشور نمی‌شوند! اظهار کرد: اگر محیط ایران را مانند صفحه‌ای گداخته شده در نظر بگیریم، تصاعد گرمای این محیط مانع ورود توده‌های هوا به داخل کشور می‌شود.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، ساری صراف با تأکید بر اینکه باید بحران آب را باور و برای حل آن چاره اندیشی کنیم، گفت: متاسفانه در بخش برنامه و بودجه برای تمامی بخش‌ها بودجه زیادی تعلق گرفته ولی نازل ترین بودجه برای مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شده است، کشوری مانند ژاپن که نسبت به کشور ما از بارندگی زیادی برخوردار است، در بستر دریاچه‌ها و رودخانه‌ها از پنل های خورشیدی برای تولید برق و جلوگیری از تبخیر آب استفاده می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


3 + = هفت