نماينده مردم اروميه در مجلس :

ستاد احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان ظلم کرده است

ستاد احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان ظلم کرده است

گروه خبر:وزیر جهاد کشاورزی گفت:در شرایط کنونی نمی‌توان گفت وضعیت ایده آلی بر کشور حاکم است و اقتصاد کنونی کشور زیبنده ملت ایران نیست.
به گزارش آرازآذربایجان، وزیر جهاد کشاورزی محمود حجتی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی بر ضرورت کاهش وابستگی کشاورزی به آب تاکید کرد و گفت: بدون آب نمی‌توان کشاورزی کرد اما باید شدت وابستگی خود و کشاورزی را به آب کاهش داد و توسعه گلخانه‌ها، استفاده از بذرهای جدید و نشا کاری را در دستور کار قرار داد.
وی افزود: بی تردید کشاورزی یک زنجیره است اما نمی‌تواند تدوام داشته باشد و در این رابطه کشورهای توسعه یافته در زمینه کشاورزی هیچ وقت از این مهم غافل نشده و بنابراین باید در کشورمان نیز محصولات کشاورزی را در زنجیره تعریف کنیم تا عرضه و تقاضای یکسانی داشته و ملاحظات تولید کنده رعایت شود.
*زنجیره تولید محصولات کشاورزی کشور توسعه یابد
حجتی افزود: بی تردید کشاورزی یک زنجیره است اما نمی‌تواند تدوام داشته باشد و در این رابطه کشورهای توسعه یافته در زمینه کشاورزی هیچ وقت از این مهم غافل نشده و بنابراین باید در کشورمان نیز محصولات کشاورزی را در زنجیره تعریف کنیم تا عرضه و تقاضای یکسانی داشته و ملاحظات تولید کنده رعایت شود.
وی در خصوص مشکل ایجاد شده در هفته‌های گذشته در صادرات سیب کشور به ویژه آذربایجان غربی با توجه به کاهش تعرفه واردات موز اظهار داشت: برخی فضاسازی‌ها موجب این تصمیم شد ولی ما تلاش کردیم تا تبعات منفی این تصمیم را به حداقل برسانیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم در کنار مشکلات اقتصادی داخل، تحریم‌های قابل توجه مجامع بین المللی روز به روز تأثیر بیشتری بر کشور می‌گذاشت، افزود: در آن دوره سخت در کنار قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت، نام کشورمان به جمع کشورهای داخل فصل هفتم منشور این شورا رفت و یک مشکل امنیتی برای دنیا قلمداد شد.
حجتی با بیان اینکه حرکت‌های بزرگی در موضوع کاهش تورم و رکود انجام گرفته اما اقتصاد کنونی کشور زیبنده ملت ایران نیست گفت: هم اکنون با وجود تمامی مشکلات، مسئله تورم کنترل و به نرخ تک رقمی کاهش یافته و از سوی دیگر رشد اقتصادی نیز تغییر جهت داده است و خوشبختانه مسیر صعودی و مثبت را طی می‌کند.
وی گفت: باید درون‌زا و برون‌گرا باشیم و در این ارتباط، برون‌گرا به این معنی است که با دنیا بیگانه نبوده و باید ظرفیت‌های جهانی را شناسایی کرد و سرمایه‌ای که می‌تواند به اقتصاد کمک کرده و بازارهایی که می‌توان برای فروش از آن‌ها استفاده کنیم را شناسایی و مورد استفاده خود قرار دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: درون‌زایی کشور را به سمت سخنان امام خمینی (ره) سوق می‌دهد که باور داشته باشیم می‌توانیم با تکیه بر نیروی انسانی تحصیل کرده و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بالا برویم و دانشمندان بزرگ را تربیت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با درون‌زا بودن نیز می‌توان از ظرفیت‌های کشوری استفاده کرد و در شرایط کنونی نمی‌توان گفت وضعیت ایده آلی بر کشور حاکم است اما حرکت‌های بزرگی در موضوع کاهش تورم و رکود انجام گرفته و اقتصاد کنونی کشور زیبنده ملت ایران نیست.
*مشکل بازار پس از تولید سیب آذربایجان غربی رفع شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: نبود هماهنگی تولید و عرضه در بازار سیب موجب شده محصولات پس از تولید در دست تولیدکنندگان باقی بماند و به فروش نرود. حجت الاسلام سیدمهدی قریشی در این جلسه با بیان اینکه هم اکنون بازار فروش سیب استان با مشکلات اساسی مواجه است افزود: فقدان هماهنگی در تولید و و در بیشتر اوقات نیز قیمت محصولات توسط کارخانه‌ها تعیین می‌شود که برای برطرف کردن این مشکلات نیاز است صادرات محصولات کشاورزی گسترش یابد.وی با تاکید بر ر فع موانع قانونی آبیاری قطره ای عنوان کرد:وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان مرتبط این مشکل را با توجه به کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی مورد توجه قرار دهند تا مشکل کشاورزان در این خصوص حل شود.
امام جمعه ارومیه در خصوص دیگر مشکلات بخش کشاورزی اظهار کرد: هماهنگ نبودن تولید کشاورزی و بازار فروش، فروش نرفتن محصولات تولیدی، اثرگذاری کارخانه دارها در کاهش قیمت فروش محصولات کشاورزی، بی توجهی برخی بانک ها به موضوع استمهال (مهلت گرفتن) بدهی های کشاورزان از جمله این مشکل ها به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه بخش کشاورزی از جمله عوامل آرامش روانی کشاورزان به شمار می رود، اظهار کرد: امیدواریم با همراهی دستگاه های اجرایی مرتبط و پرداخت به موقع کمک های دولتی به این صندوق، روند خدمت رسانی این صندوق به کشاورزان روز به روز بهبود یابد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی افزود: لازم است با استفاده از ابزارها و امکانات تشویقی در عرصه کشاورزی، مردم به سمت کشت محصولات کم آبر با بازده اقتصادی بالاتر و یا استفاده از روش دیم سوق داده شود.امام جمعه ارومیه بیان کرد: یکی از مشکل‌های اصلی کشاورزی این است که باوجود مهلت سه ساله‌ای که برای کشاورزی برای پرداخت بدهی آن‌ها مقرر شده بود ولی بانک‌ها در این زمینه همکاری لازم را انجام ندادند.حجت الاسلام قریشی گفت: در موضوع استخدام نیز بیشتر جذب اداره جهاد کشاورزی از قشر بانوان بوده است و با توجه به اینکه آن‌ها به دلیل مشاغل مهم‌تری همچون خانواده نمی‌توانند به شهرهای دیگر غیر از شهر محل سکونت خود بروند بنابراین باید مشکلات این بانوان نیز در این حوزه برطرف شود.
*ستاد احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان ظلم کرده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه بنام احیای دریاچه بر سر مردم آذربایجان کلاه گذاشته و دریاچه ارومیه را محل دفع فاضلاب های شهرک های صنعتی ارومیه کرده است.
به گزارش آراز آذربایجان،نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، نادر قاضی پور در جلسه شورای اداری استان، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان ظلم کرده است.وی گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه سدهای نازلو و باراندوز را تعطیل کردند و در مقابل فاضلاب شهرک‌های صنعتی را بدون تصفیه به دریاچه ارومیه ریختند .قاضی پور گفت: پر کردن ۳ هزار حلقه چاه بدون در نظر گرفتن جایگزین ظلم به مردم آذربایجان است.وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: شما بدون در نظر گرفتن شغل جایگزین برای کشاورزان آذربایجان غربی اقدام به پر کردن چاه های آب کرده لذا نمره قابل قبولی در استان ما دریافت نمی کنید
*فقدان ثبات بخشنامه‌های دولتی سبب زیان کشاورزان می‌شود
نماینده دیگرمردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌ثباتی بخشنامه‌های صادره از سوی هیئت دولت سبب شده ضرر و زیان جبران ناپذیری به کشاورزان وارد شود. روح الله حضرت پورنیز دراین جلسه در ارتباط با فقدان ثبات بخشنامه‌های دولتی که سبب زیان کشاورزان می‌شود افزود: بی‌ثباتی بخشنامه‌های صادره از سوی هیئت دولت سبب شده ضرر و زیان جبران ناپذیری به کشاورزان برسد که نمونه‌اش همین پایین آوردن تعرفه صادرات سیب و واردات موز است.
وی ادامه داد: منطقه آذربایجان‌غربی و شهرستان ارومیه یک منطقه خوب کشاورزی است و با توجه به آمار موجود شاهدیم که این استان در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح کشور رتبه‌های اول تا چهارم را داراست که از جمله آن محصولات می‌توان به سیب و انگور منطقه اشاره کرد.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سد راه شدن مشکلات برای تولید محصولات کشاورزی در منطقه بیان کرد: مشکلاتی که در حوزه کشاورزی موجود است تبدیل به گره اصلی کشاورزان شده و انگیزه آنان را برای تولید محصولات کشاورزی کاهش داده است.
حضرت‌پور در این مورد افزود: کاهش تعرفه صادرات سیب و واردات موز از ۲۶ درصد به ۱۵ درصد آن هم در اوج صادرات سبب شده که ضرر جبران ناپذیری به صادرات سیب استان وارد شود و خیلی از صادرکنندگان زیان بزرگی متحمل شوند و به این ترتیب فقدان اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صادرات محصولات کشاورزی حادث شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از یارانه ۵۰۰ تومانی به کشمش به هیچ وجه رقمی به کشاورزان و صادرکنندگان نرسیده است و به علت پیچیدگی کار اداره‌ها، کشاورزان و صادرکنندگان نمی‌توانند چاره‌های بیندیشند.
وی تصریح کرد: بیش از دو هفته است که ۱۰۰ دستگاه کامیون و تریلی حاوی محصولات سیب استان آذربایجان‌غربی در گمرک مشهد گیر کرده‌اند و لازم است دولت به این موضوع رسیدگی کند.
*انتقاد جدی بهادری از به کارگیری بازنشستگان در جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی
سیدهادی بهادری یکی دیگر از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، گفت: در حال حاضر شیر تولیدی در آذربایجان غربی به دلیل وجود درصد بالای از میکروب در شیر تولیدی دارای مشکل جدی بوده و سبب شده که کارخانجات لبنیات همچون پگاه شیر مورد نیاز خود را از استان قزوین وارد کنند.
وی به کارگیری بازنشستگان در سازمان جهاد کشاورزی استان انتقاد کرد و گفت: به کارگیری بازنشستگان در جهاد کشاورزی استان در حالی است که جوانان ما از بیکاری رنج می برند بازنشستگان فقط می توانند به عنوان مشاور در سازمان ها به کارگیری شوند.یکی دیگر از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه روند فعلی مدرن سازی روش آبیاری در اطراف دریاچه ارومیه ۴۰سال زمان می‌برد بنابراین باید این پروسه به سرعت اصلاح شود افزود: در این میان سالانه ۱۵ هزار هکتار زیرپوشش آبیاری قطره‌ای قرار می‌گیرند که با این وضعیت بعد از ۴۰ سال شاید بتوانیم این زمین‌ها را زیرپوشش آبیاری قطره‌ای قرار دهیم بنابراین لازم است این مشکل آبیاری قطره‌ای به سرعت از سوی دولت حل شود.
سیدهادی بهادری با اشاره اینکه عمده اشتغال مردم در استان در حوزه کشاورزی و دامپروری است اظهار داشت: بانک کشاورزی در استان آذربایجان‌غربی خوب عمل کرده ولی در این استان با توجه به این که بیشتر افراد در حوزه کشاورزی و دامپروری مشغول هستند انتظار بیشتری از بانک کشاورزی داریم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات نامناسب در حوزه کشاورزی بیان کرد: تبدیل کوه‌ها به باغات و مزارع بلای جان ما شده و افزایش تعداد باغات در منطقه سیلوانا را شاهد هستیم در حالی که این باغات اصلاً حق‌آبه ندارند.
وی با اشاره به مشکلات دامپروران تصریح کرد: آذربایجان غربی در حوزه شیر مشکل جدی دارد و حتی کارخانه پگاه در استان از قم و قزوین شیر وارد می‌کند و شیر دامپروران آذربایجان‌غربی در دستشان باقی می‌ماند.
*آذربایجان غربی ۷ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با دارا بودن ۵٫۵ درصد از اراضی کشور، شش تا هفت درصد محصول کشاورزی کشور را تولید می کند. همچنین اسمعیل کریم زاده دراین جلسه آذربایجان غربی اظهارداشت: در سه سال گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی در این استان دارای رشد ۱۶٫۵درصدی بوده و از ۴٫۶ به ۶٫۳ میلیون تن افزایش یافته است.وی با اشاره به وجود ۶٫۵ میلیون واحد دامی در استان بیان کرد: ۳۷ درصد جمعیت این استان روستایی بوده و به کشاورزی و دام پروری مشغول هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: کل اراضی کشاورزی این استان ۷۷۱ هزار هکتار است که از این میزان ۳۵۹ هزار هکتار آبی و ۶۳۷ هزار هکتار دیم است.
کریم زاده با بیان اینکه این استان در تولید پنج محصول کشاورزی دارای رتبه اول است، ادامه داد: تولید یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن چغندر قند، ۷۵۰ هزار تن سیب درختی، ۲۰ هزار تن عسل و نیز تولید آفتابگردان آجیلی و دارا بودن بیشترین تعداد گله های گاومیش از مزیت های این استان است.
وی با بیان اینکه میزان تولید گندم در این استان ۷۳۶ هزار تن بوده که از میزان ۶۳۰ هزار تن خریداری شده است افزود: رتبه ششم تولید گندم کشور متعلق به آذربایجان غربی است و میزان گندم ذخیره سازی شده در سیلوهای استان برای تامین نیاز سه سال استان کفایت می کند.
کریم زاده ادامه داد: خرده مالکی، کمبود تسهیلات یارانه دار، حجم اندک سرمایه گذاری های زیربنایی و بهره گیری نکردن از کمک های فنی و اعتباری برای اجرای شیوه های نوین از چالش های مهم بخش کشاورزی استان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز در این نسشت با بیان اینکه با تکمیل زنجیره تولید، شاهد توسعه و ارتقای سطح معیشت ساکنان روستاها خواهیم بود افزود: این استان در بسیاری از بخش های کشاورزی رتبه نخست کشوری را دارد و امیدواریم در قالب برنامه ششم توسعه، تکمیل زنجیره تولید در راستای حل مشکلات کشاورزان مورد توجه جدی قرار گیرد.نادر صفرزاده اضافه کرد: با اجرای تکمیل زنجیره تولید در روستاها و ارائه خدمات قبل و بعد از تولید شاهد کاهش هزینه های تولید و رقابتی شدن قیمت تولیدات کشاورزی در بازار نیز خواهیم بود.وی افزود: دولت یازدهم توجه جدی به روستاها دارد و آن را با ارائه خدمات زیربنایی از جمله آبرسانی، گازرسانی و ارائه اینترنت پرسرعت به خوبی نشان داده است و امیدواریم با تکمیل زنجیره تولید و بهبود درآمدی کشاورزان و روستاییان شاهد توسعه بیش از پیش روستاها و رفاه و ارتقای سطح معیشت ساکنان روستاها باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = سه