استاندار آذربایجان‌غربی:

ایران خواهان استفاده از عراق برای ترانزیت کالا به ترکیه و سوریه است

ایران خواهان استفاده از عراق برای ترانزیت کالا به ترکیه و سوریه است

آرازآذربایجان، استاندار آذربایجان‌غربی گفت که جمهوری اسلامی ایران‌ خواهان استفاده از اقلیم کردستان عراق و مرزهای منطقه “زاخو” برای ترانزیت کالا به کشورهای ترکیه و سوریه است.
محمد صادق معتمدیان روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار ویژه زاخو در اقلیم کردستان عراق، اظهارداشت: زاخو از مناطق قدیمی اقلیم کردستان در شمال عراق است که تبادلات خوبی با سوریه و ترکیه دارد.
وی‌ با اشاره به اینکه این منطقه یکی از دروازه های اصلی عراق محسوب می‌شود، افزود: ما زاخو را به عنوان شهری بزرگ‌ بازرگانی می شناسیم و علاقه مندیم با این منطقه همکاری ترانزیتی داشته باشیم.
معتمدیان افزود: استان آذربایجان غربی مرزهای خوبی در پیرانشهر و حاج عمران با اقلیم کردستان عراق دارد و می تواند با زاخو همکاری کند.
فرماندار ویژه زانخو نیز در این دیدار از در خواست معتمدیان برای ترانزیت کامیون های ایرانی به ترکیه و سوریه استقبال کرد و گفت: می توانیم در زاخو برای ترانزیت کامیون های ایرانی همکاری کنیم.
گهدار شیخو اظهار داشت: آماده ایم برای تردد ترانزیتی کامیون های ایرانی از مرز ابراهیم‌خلیل با ترکیه مذاکرات لازم را با طرف ترک انجام دهیم.
وی زاخو را منطقه ای راهبردی برای عراق دانست و گفت: اکنون روزانه حدود سه هزار تردد کامیون از هر کدام از مرزهای این منطقه با ترکیه و سوریه انجام می‌شود.
فرماندار زاخو همچنین به ظرفیت های گردشگری این منطقه اشاره کرد و گفت: این توانمندی را داریم که در زمینه گردشگری با جمهوری اسلامی ایران و استان‌ آذربایجان غربی همکاری کنیم.
منطقه زاخو از طریق مرز “ابراهیم خلیل” با کشور ترکیه و مرز “فیش خابور” با کشور سوریه ارتباط دارد.
استاندار آذربایجان غربی امروز همچنین از پایانه مرزی ابراهیم خلیل بازدید و با مدیران این پایانه مرزی گفت و گو کرد.
بر اساس آنچه در این بازدید مدیران ابراهیم خلیل عنوان کردند، اکنون روزانه هزار و ۵۰۰ کامیون از طریق این مرز وارد عراق و روزانه هزار و ۵۰۰ کامیون به ترکیه کالا صادر می شود که این میزان می تواند تا روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ مورد افزایش پیدا کند.
هشتم دی ماه سال جاری تفاهم نامه همکاری توسط محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و امیدعبدالرحمان حسن استاندار اربیل در ۱۴ بند، بین دو طرف در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری امضا شد.
معتمدیان به همراه تجار و بازرگانان آذربایجان غربی به دعوت همتای خود برای اجرایی شدن این تفاهم نامه صبح روز گذشته(سه شنبه) به اربیل عراق سفر کرده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۶:۲۵ ب.ظ

دیدگاه


هفت × = 21