سایه سنگین کرونا بر پیکره صنعت گردشگری آذربایجان‌غربی

سایه سنگین کرونا بر پیکره صنعت گردشگری آذربایجان‌غربی

ارومیه- آراز آذربایجان- شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و خانه‌نشین شدن مردم، ضربه سختی به صنعت گردشگری دنیا وارد کرد که در همین راستا صنعت نیمه جان گردشگری ایران و به تبع آن آذربایجان غربی نیز از این گزند بی نصیب نماند.
به گزارش آراز آذربایجان، هرچند به دلیل وابسته نبودن اقتصاد ایران به صنعت گردشگری، میزان آسیب کشور از رکود گردشگری قابل مقایسه با کشورهایی نیست که اقتصاد آنان گره خورده به صنعت توریسم است، اما باید اذعان کرد همین صنعت نیمه جان گردشگری کشور نیز با بحران کرونا به سمت ورشکستگی پیش رفت و بسیاری از فعالان این حوزه آسیب جدی دیدند.
کسب و کارهای کوچک، صنعت هتلداری، بوم گردی و بازدید از آثار تاریخی و گردشگری بیشترین مواردی است شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی به پیکره آنان نیز اثر سوء داشته است.
آذربایجان غربی یکی از قدیمی ترین استان های ایران است که دارای قدمتی به درازای تاریخ و آثار متعدد تاریخی و باستانی را در خود جای داده است؛ همین موضوع نیز سبب شده تا این استان نه تنها مورد توجه گردشگران داخلی بلکه مکانی جالب برای گردشگران خارجی نیز محسوب شود.
طبق ادعای کارشاسان، از سال ۱۳۱۰ که بررسی های باستان شناسی در آذربایجان‌غربی آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه داشته است، تاکنون یک هزار و ۴۸۸ محوطه و بنای تاریخی در این استان کشف شده که مربوط به دوران های تاریخی و اسلامی هستند.
قدمت چند هزار ساله برخی از اماکن تاریخی آذربایجان‌غربی سبب شده که این استان در اواسط دهه ۱۳۹۰ شمسی و قبل از شیوع ویروس کرونا به کانون توجه مجلات و نشریه‌های گردشگری منطقه تبدیل شود؛ به طور مثال غار تمتمه در شهرستان سلماس، قدمتی بیش از ۳۵ هزار سال دارد که شاید در نوع خود در منطقه بی نظیر است.
تمامی این عوامل در کنار یکدیگر سبب شده تا آذربایجان غربی به لحاظ برخوردار بودن از آثار تاریخی جز پنج استان نخست کشور محسوب شود؛ اما باید اذعان کرد که حتی قبل از ضربات هولناک کرونا به صنعت گردشگری این استان، توجه به این صنعت زیاد هم جالب نبود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۹:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = چهار