اختصاصي آرازآذربايجان //

زنگ هشدار کم آبی در منابع آبی آذربایجان غربی

زنگ هشدار کم آبی در منابع آبی آذربایجان غربی

گروه گزارش:، تامین آب در کشورهای مختلف با کاهش میزان بارندگی و کمبود آب در منابع آبی به مشکل جدی تبدیل شده است و بر این اساس دولت‌ها برای تامین آب تلاش می کنند هر چند در این میان علاوه بر صرف زمان طولانی، هزینه‌های زیادی می شود ولی دولت ها تامین آب شرب مردم را در اولویت قرارداده اند.
به گزارش آرازآذربایجان در این میان آذربایجان غربی نیز طی سال های اخیر با بروز خشکسالی و وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه وضعیت خاصی به خود گرفته و لازم است مردم استان ضمن رعایت الگوی مصرف، نسبت به سالم نگه داشتن منابع آبی و بهره برداری اصولی در بخش های مختلف اقدام کنند که باید تلاش شود با اتخاذ بهترین و مدرن‌ترین روش های علمی و فنی آب های موجود را طبق قوانین عادلانه در دسترس عموم قرار داد و شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز در این زمینه یکی از شرکت_های پیشرو است.
فراموش نکنیم که برای انتخاب منبع آب جهت تهیه آب شروب باید از منابع آبی که هیچ گونه آلودگی ندارند استفاده می شود چرا که شرکت آب و فالاب سلامت جمعیت انسانی ساکن در مناطق مختلف را اولویت و سرلوحه کار خود قرار داده و شاهد این مدعا، تامین منابع آبی جدید توسط شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی است که در مواردی منابع آبی جدیدی را برای تامین آب شرب هم استانی‌ها انتخاب کرده است.
*برای تامین آب شرب شهرهای آذربایجان_غربی مشکلی نداریم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در این خصوص گفت: آب شرب تمام شهرهای آذربایجان غربی که شامل ۳۸ شهر است، تامین می شود و با تلاش های انجام گرفته در راستای تامین آب شرب مشترکان، در تامین آب شرب شهرهای مختلف با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.
رسول اکبری از پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر از مردم استان زیر پوشش شبکه آب شهری قرار دارند.
وی با اشاره به منابع تامین آب در شهرهای مختلف، اذعان داشت: آب شرب مورد نیاز مردم استان از طرق مختلف شامل ۲۰۴ حلقه چاه در مدار بهره برداری، ۱۱ دهنه چشمه آب و ۱۱ واحد تصفیه خانه آب و با بهره گیری از امکانات مدرن، پیشرفته و بهره برداری از منابع آبی مذکور تامین می شود.
اکبری یادآور شد: در بخش منابع زیرزمینی نیز تلاش شده تا چاه‌ها را احیا و نسبت به حفر چاه‌های جدید اقدام کنیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم؛ به طوری که در شش سال گذشته ۴۰ حلقه چاه به تعداد منابع آبی استان افزوده شده است.
این مسئول اذعان داشت: ۵۱ درصد آب شرب مورد نیاز این جمعیت از طریق آب های سطحی و ۴۹ درصد دیگر نیز از طریق آب های زیرزمینی تامین می شود.
*آب شرب آذربایجان غربی سالم و بهداشتی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه در راستای تامین آب شرب سالم و بهداشتی تلاش های متعددی شده و در مراحل مختلف، غربالگری هایی بر روی آب انجام می شود، انجام تصفیه آب برای تامین مصرف مشترکان، آزمایش میکروبی، آزمایش درصد کلر باقی مانده و پایش آنلاین و حضوری آب شرب و … از جمله این موارد است.
اکبری با بیان اینکه ۱۱ تصفیه خانه آب شرب در مناطق شهری استان نسبت به تامین آب سالم شهروندان در هر ثانیه اقدام به تصفیه ۴ هزار و ۹۴۹ لیتر در ثانیه می کنند، یادآور شد:به منظور تضمین سطح کیفی آب شرب استان، آب مورد مصرف مشترکان در ۱۷ آزمایشگاه آب استان به صورت روزانه مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه لازم است مشترکان در مصرف اصولی آب شرب اهتمام جدی داشته باشند، اعلام کرد: تداوم خشکسالی و افت شدید منابع آبی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از چالش هایی مطرح می شود که شرکت آب و فاضلاب با آن درگیر بوده و لازم است مشترکان در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند.
این مسئول محدودیت فروش آب و کارمزد خدمات دفع فاضلاب با قیمت تمام شده را از دیگر چالش ها در این زمینه عنوان کرد و گفت: متوسط فروش هر متر مکعب آب ۴ هزار ریال بوده ولی قیمت تمام شده هر متر مکعب آب شرب برای شرکت آب و فاضلاب شهری استان ۸ هزار و ۵۰۰ ریال است.
*رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان مورد تاکید است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه میزان مصرف استاندارد مشترکان آب در استان برابر ۱۳۲ لیتر در شبانه روز برای هر نفر تعیین شده است یادآور شد: این میزان در بین مشترکان آب آذربایجان غربی به ۱۹۲ لیتر در شبانه روز رسیده است.
اکبری بر رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان تاکید کرد و افزود: از سال ۸۲ مصرف آب در استان سیر صعودی داشت که در سال ۸۹ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد کاهش مقطعی سرانه مصرف آب بودیم که متاسفانه طی ۵ سال اخیر میزان مصرف آب مجددا افزایش یافته است.
وی سرانه استاندارد مصرف در شرایط خشکسالی را ۱۰۵ لیتر در شبانه روز برای هر نفر اعلام کرد و اظهار داشت: با وجود کاهش بارندگی در سال آبی ۹۵-۹۶، با مدیریت تولید و توزیع آب، تلاش شده در آذربایجان غربی هیچگونه کمبود و قطعی آب نداشته باشیم.
این مسئول با اشاره به پروژه های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب شهری در زمینه آب و فاضلاب، افزود: شرکت آب وفاضلاب استان ۳۸ طرح و۹۷ پروژه آب و فاضلاب را از محل اعتبارات ملی، ملی استانی، احیای دریاچه ارومیه، مصوبات سفر، زیرساخت مساکن مهر و منابع استانی در دست اجرا دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی کل اعتباری که برای این پروژه_ها در نظر گرفته شده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در مجموع حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال پروژه توسط این شرکت دردست اجرا است که این پروژه ها به طور متوسط ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
اکبری ارائه خدمات مطلوب را از اولویت های شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و گفت: با اتمام عملیات اجرایی این پروژه ها ظرفیت تامین آب استان از ۹٫۴ متر مکعب در ثانیه با ۲۸ درصد رشد به ۱۲ متر مکعب در ثانیه افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این پروژه ها، همچنین شاخص بهره مندی از شبکه جمع آوری از ۶۳ درصد به ۷۵ درصد ارتقا می_یابد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 2