افزایش تولید هروئین در آذربایجان غربی

افزایش تولید هروئین در آذربایجان غربی

گروه خبر: مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به افزایش تولید هروئین در آذربایجان غربی هشدار داد.
محمدرضا قدیر زاده در سمینار یک روزه پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان و پیشگیری از آن در ارومیه همچنین نسبت به شیوع ایدز با اعتیاد بانوان به شیشه از طریق باشگاههای بدنسازی در سطح کشور هشدار داد. وی با اشاره به تجویز مواد مخدر از جمله شیشه در باشگاههای بندسازی به بانوان برای کاهش وزن و رسیدن به وزنی ایده آل، افزود: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی اکثر بانوان نسبت به مصرف این قرصها به امید لاغری و تناسب اندام مبادرت می_کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بانوان معتاد به شیشه از طریق برقراری روابط متعدد جنسی زنگ هشدار شیوع ایدز در سطح کشور را به صدا در آورده اند، اظهار داشت: البته نباید از کنار شیوع ایدر در بین معتادان تزریقی با استفاده از سرنگهای آلوده گذشت که این بخش نیز یکی از معضلات موحود است.
مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی تبلیغ داروهای لاغری و زیبایی اعتیاد آور در آرایشگاه‌های زنانه را نیز که باید با همکاری صنف آرایشگران، نیروی انتظامی و مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد، را یکی از راههای افزایش اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در جامعه دانست و اعلام کرد: اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر کافی نیست. قدیرزاده با بیان اینکه به عنوان مثال تا ۶ پیش ماده مخدر شیشه از آسیای جنوب شرقی وارد کشور می شده که با ابراز تاسف باید اعلام کرد، هم اکنون ایران به صادر کننده شیشه در منطقه تبدیل شده است، ادامه داد: در این میان آذربایجان غربی و ارومیه از مهمترین مناطق تولید هرویین ناب در کشور تبدیل شده است.
به گزارش مهر وی با بیان اینکه در ارومیه نیز از طریق مرز ترکیه و عراق پیش سازهای مواد مخدر شیشه وارد و در آشپزخانه های شیشه تولید می شود گفت: گروه سنی ۱۸?? تا ?? ۲۵ سال بیشترین مصرف?کننده ماده مخدر شیشه بعنوان مهمترین ماده اعتیادآور گروه مت آمفتامین در کشور بوده که از نظر اجتماعی عاطفی، روانی و تحرکی آسیب جبران ناپذیری به فرد وارد می کند.
* لزوم توسعه مراکز ترک اعتیاد در آذربایجان غربی
فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی نیز بر لزوم توسعه و گسترش مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد زنان و مردان در سطح استان بعنوان یکی از نیازهای ضروری تاکید کرد. سردار یحیی شرفی با بیان اینکه طی سال گذشته مراکز ترک اعتیاد از ۷۱ مرکز به ۹۱ مرکز افزایش یافت، افزود: هم اکنون این مراکز ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر در گرفتار اعتیاد را تحت پوشش قرار داده اند.
وی از وجود ۲۷ مرکز ترک اعتیاد دولتی، ۶۸ مطب پزشک مرتبط با ترک اعتیاد و ۶ کمپ غیر دولتی ترک اعتیاد در سطح استان در حال حاضر خبر داد و اظهار داشت: با این وجود این مراکز جوابگوی نیازهای این بخش و کاهش جمعیت محکومان مواد مخدر در زندان‌ها نبوده که باید با تخصیص اعتبارات لازم در این راستا اقدامات لازم را انجام داد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی با اشاره به جمعیت ۴۳ درصدی محکومان مواد مخدر در زندانهای استان، اعلام کرد: توسعه مرکز نگهداری و ترک اعتیاد یغمورالی ارومیه در این جهت با توجه به اختصاص ۲ هکتار زمین به مساحت یک هکتار و ۶۰۰ متر مربعی از ۱۲۰ نفر به ۴۰۰ نفر در صورت اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار ضروری است.شرفی در ادامه خواستار تجهیز گمرکات و دروازه های ورودی و خروجی بازرگان، رازی، سرو و تمرچین به دستگاههای الکترونیکی و پیشرفته با ۵ میلیارد ریال شد و ادامه داد: با توجه به تغییر الگوی مصرف معتادان با وجود ثابت ماندن تعداد آنها طی سالهای اخیر، هروئین ۴۴ درصد، شیشه ۳۸ درصد، تریاک ۱۴٫۴۳ درصد و سایر مواد مخدر ۳٫ ۲۳ درصد مواد مصرفی مخدر معتادان را تشکیل می دهند.
وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت و توانمندی‌های حوزه درمانی و استفاده از تکنولوژی های نوین برای کمک به درمان معتادان و پیشگیری از بروز آسیب‌های پیچیده اجتماعی، ادامه داد: آموزش خانواده ها، اطلاع?رسانی به موقع، آگاه سازی اجتماعی در خصوص مواد مخدر ضروری است.
*آمار فروش خارج از شبکه ترامادول در ارومیه نگران کننده است
در ادامه متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها گفت: قرص ترامادول با وجود اینکه در کشور با کمبود مواجه است به راحتی و خیلی ارزان در میدان مرکز ارومیه عرضه می‌شود.
محمد مجیدی اظهار داشت: قرص ترامادول با وجود اینکه در کشور با کمبود مواجه است به راحتی و خیلی ارزان در میدان مرکز ارومیه عرضه می‌شود.وی ترامادول‌های خارجی و دست‌ساز را به مراتب خطرناک‌تر از ترامادول‌های توزیع شده توسط وزارت بهداشت و درمان دانست و ادامه داد: ترامادول را در گروه مواد مخدر به شمار نمی‌آورند ولی استفاده از آن بین جوانان بیداد می‌کند.مجیدی خاطرنشان کرد: کاهش طول عمر مهم‌ترین عارضه استفاده از مواد مخدر است، که باید این قبیل موارد به مردم منعکس شود.وی با اشاره به اینکه در مقوله مبارزه با مواد مخدر همیشه درمان، کاهش عرضه و … به اذهان خطور می‌کند، افزود: مبحث پیشگیری از ابتلاء به اعتیاد بیشتر مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرد.مجیدی با اشاره به اینکه مبحث پیشگیری از وقوع بلایا و امراض ریشه‌های قرآنی دارد، اضافه کرد: خداوند متعال در آیه ۳۲ سوره مائده این نکته را مورد توجه قرار داده است.این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها اعتیاد را معضل بهداشتی، روانی اجتماعی و اقتصادی دانست و ادامه داد: راه‌های مبارزه با این بلای خانمان‌سوز در مقابله با عرضه، درمان و پیشگیری دسته‌بندی شده‌اند.مجیدی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از وسیع شدن دامنه این معضل، خاطرنشان کرد: این مقوله چند سال بیشتر نیست که در عرصه ملی و بین‌المللی مطرح شده است.وی اختلالات شخصیتی، مشکلات خانوادگی، وضعیت اجتماعی نامطلوب، عوامل محیطی نابه‌سامان و اختلالات روانی را از جمله علل گرایش جوانان به سوءمصرف مواد مخدر برشمرد.
طبق گفته وی افراد با اعتماد به نفس پایین طغیانگر، افراد علاقه‌مند به کسب هیجان اشخاص متمایل به انحراف و مستعد برای به دست آوردن استقلال بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
*تبلیغ قرص‌های روانگردان در آرایشگاه‌های زنانه نگران‌کننده است
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی نیز گفت: تبلیغ برای مصرف مواد مخدر صنعتی یا همان قرص‌های روانگردان در آرایشگاه‌های زنانه نگران‌کننده است.
علی افتخاری اظهار داشت: تبلیغ برای مصرف این مواد و تشویق بانوان برای استعمال آن در بعضی آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌گیرد، با این بهانه که این مواد در خوش‌اندامی و کاهش وزن تاثیر زیادی دارد.
وی اعتیادآور نبودن این مواد را یکی از ادعاهای کذب عنوان کرد و گفت: مطرح کردن این قبیل ادعاهای بی‌اساس و از طرف دیگر وسوسه کردن بانوان، آن‌ها را در آستانه خطرات جدی قرار می‌دهد که باید اطلاعات لازم را در جامعه منعکس کرد. افتخاری به برپایی سمینار آشنایی با پیامدهای سوءمصرف مواد مخدر در ارومیه با حضور مدیران دستگاه‌ها، پزشکان و قضات اشاره کرد و ادامه داد: این سمینار با هدف آشنا کردن اقشار مختلف جامعه با علائم اعتیاد، دلایل ابتلاء به اعتیاد و راه‌های مقابله با آن برگزار می‌شود.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی از اینکه اغلب خانواده‌ها با علائم این بلای خانمان‌سوز ناآشنا هستند اظهار تاسف کرد و گفت: گاهی والدین یک فرد چهار یا پنج سال بعد از مبتلا شدن وی به این بلا متوجه می‌شوند که فرزندشان گرفتار شده است.وی بر لزوم آشنا کردن خانواده با راه‌های مقابله و سپس درمان تاکید کرد و گفت: چنانچه خانواده‌ها با وظایف خود در این راستا آشنا شوند، در کنترل فرزندان خود بیش از پیش توفیق‌های لازم را کسب می‌کنند.مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی با اظهار به اهمیت آشنا شدن مسئولان، مدیران دستگاه‌ها و قضات با علائم اعتیاد خاطرنشان کرد: چنانچه در نخستین مراحل پیش‌روی اعتیاد متوجه شویم، می‌توان اقدامات لازم را برای درمان انجام داد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


5 × پنج =