معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی:

عدم تامین حق آبه از مهم ترین تهدیدات تالاب های آذربایجان غربی است

عدم تامین حق آبه از مهم ترین تهدیدات تالاب های آذربایجان غربی است

آرازآذربایجان-معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: عدم تامین حق آبه تالاب ها از مهم ترین تهدیدات تالاب های آذربایجان غربی می باشد.
حجت جباری بیان کرد: عدم تامین حق آبه تالاب ها و همچنین کیفیت آبهای وارده به تالاب ها از مهم ترین تهدیدان تالاب های استان آدربایجان غربی میباشد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بستن سردهنه منشعب از رودخانه ها و هدایت آب به دریاچه ارومیه مهم و ضروری است اما این کار مشکل بزرگی بر سر راه آبگیری تالابها ایجاد کرده است.
وی با اشاره به وضعیت تالابهای استان با بیان اینکه تالاب یادگارلو نقده و قوپی بابا علی مهاباد در لیست مونترو قرار دارند اظهارکرد: تالاب یادگارلو نقده بیش ۲۰ سال است که خشک شده و هنوز راه حل فنی برای احیا آن نیافتیم.
وی تصریح کرد: بعد از احداث سد حسنلو در نقده و احداث کانال زه کشی از مجاورت تالاب برای تخلیه آب شور تالاب حسنلو و همچنین اب مازاد اراضی کشاورزی دشت نقده توسط وزارت نیرو ، آب تالاب بطور کامل به زهکش تخلیه می شود و این تالاب یادگارلو بطور کامل خشک شده است.
جباری مطالعات زیست محیطی را لازمه انجام هر اقدام عمرانی در نزدیکی تالابها دانست و گفت: احداث کانال زه کشی مشکل بزرگی در مسیر تالاب یادگارلو ایجاد کرده و با وجود مطالعات انجام شده برای یافتن راهی برای ورود آب به تالاب هنوز نتیجه علمی و فنی کسب نشده است.
وی با بیان اینکه درصدد احیای تالاب یادگارلو هستیم ادامه داد: علاوه بر میله گذاری و تعیین حریم این تالاب، مطالعات نیاز آبی این تالاب و سایر تالاب های اقماری دریاچه ارومیه انجام شده و به منظور تامین حق آبه تالاب به وزارت نیرو ارسال شده که با تامین حق آبه اقدامات لازم برای احیای الاب یادگارلو انجام خواهد شد.
جباری با بیان اینکه با احتساب مخازن سد ها بیش از ۷۰ زیستگاه آبی در استان وجود دارد اظهار کرد: در حدود ۳۰تالاب در استان وجود دارد که ازاین تعداد در حدود ۶ تالاب فصلی است و مابقی دائمی هستند اما میزان مساحت برخی تالابهای دائمی نیز به دلیل تبخیر تابستان و کمبود آب کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه حق آبه تالاب ها مستقیما از آب رودخانه یا از انهار منشعب از رودخانه ها که به اراضی کشاورزی ابرسانی می کنند تامین می شود افزود: با افزایش دما و تبخیر آب در تابستان خشکی تالابها امری طبیعی است که از اواخر پاییز با آغاز بارندگی ها تالابها مجددا آبگیری شده و در بهار به اوج خود می رسند اما مجددا با شروع فصل گرما ، کاهش آب تالاب ها اتفاق می افتد .
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه تالاب ها معمولا در فصل بارندگی آبگیری می شوند افزود: برخی تالابها همانند آغ گل ماکو تنها ۶ ماه در سال آب دارد و در مابقی زمانها خشک بوده و به محض آبگیری مجددا حیات به تالاب باز می گردد .
وی با اشاره به آب ورودی به تالابها گفت: با توجه به اینکه موقعیت تالابها که معمولا در مناطق پست و پایین دست قرار دارند، با مصرف بی رویه کود و سموم در اراضی کشاورزی آب مازاد این اراضی که حاوی کود و سموم می باشد نهایتا به تالاب سرریز می شود و سبب آلودگی آب تالابها می شود که این موضوع موجب بروز پدیده پرغذایی در تالاب ها می شود که از جمله تهدیدات بسیارجدی تالاب ها می باشد.
تالاب های آذربایجان غربی از عنوان‌های مختلف بین‌المللی و داخلی بهره می‌ برند و چهار سایت تحت عنوان ۴ سایت کنوانسیون رامسر شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی بابا علی و تالابهای یادگارلو، درگه‌سنگی و شورگل و کانی برازان در این استان قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات موجود، کنوانسیون رامسر در سال ‎ ۱۳۴۹ با انگیزه مشارکت بین‌المللی و همکاری همه ‌جانبه در مطالعه، بررسی و حفاظت از تالاب های مهم و به‌ خصوص تالاب هایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی دارند، منعقد شده است.
همچنین علاوه بر این تالاب های بین‌المللی، در مناطق شمالی و جنوبی آذربایجان غربی تالاب های دیگری چون بورالان و آغ گل در ماکو، یاریم قیه و پیراحمد کندی در بازرگان، کنیکور در محور ماکو به پلدشت، خان گل و شاه‌گل در محور ماکو به خوی، ناور در شرق ماکو، گریس ماکو، آغ زیارت و جمال آباد در حاشیه شمال غربی پارک ملی دریاچه ارومیه و دریاچه‌های سد ارس و سد ماکو وجود دارد.
نیزار گرده ‌قیط، میمند و اسلام آباد در نقده، کانی برازان و قره‌ قشلاق و یوسف کند در مهاباد، سلدوز، طالب ‌آباد در محور ارومیه به مهاباد، چنگیز گل و قره‌گل در محور مهاباد به بوکان، گروس در حاشیه دریاچه ارومیه و سد نوروزلو در میاندوآب از جمله تالاب های جنوبی آذربایجان غربی است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


7 − هفت =