معاون رئيس جمهور:

زنان همچنان به عنوان نیروی کار ارزان استثمار می‌شوند

زنان همچنان به عنوان نیروی کار ارزان استثمار می‌شوند

گروه خبر:معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهور گفت: زنان در بازار کار غیررسمی همچنان به عنوان نیروی کار ارزان استثمار می‌شوند.
به گزارش آرازآذربایجان، شهین‌دخت مولاوردی در نشست مشورتی بانوان فعال در استان که با حضور شهلا تاجفر مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه همچنان شاهد هستیم بانوان در بازار کار غیررسمی استثمار می‌شوند.وی ضمن ابراز تاسف از این موضوع که عدم تعادل جنسیتی در بازار کار حاکم است، گفت: بازار کار غیررسمی در حال حرکت به سمت زنانه شدن است، به همین دلیل استثمار زنان به عنوان نیروی کار ارزان را شاهد هستیم.
این مسئول بر لزوم تغییر در جهت‌‌‌گیری‌ و سیاست‌گذاری‌ها تاکید کرد و ادامه داد: باب استخدام رسمی در کشور بسته است پس باید به مشکلات موجود در بازار غیررسمی پرداخت و آنها را برطرف کرد.
معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهور تدوین یک سند سیاسی و اجتماعی برای رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار همچنین دختران و زنان کارآفرین و ارائه آن به دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: این سند در نوبت رسیدگی است که امیدواریم به مرحله تصویب برسد.
مولاوردی بر لزوم تدوین یک سری سیاست‌ها برای سوق یافتن جامعه به سمت عدالت جنسیتی تاکید کرد و بیان داشت: همچنین تقویت نهاد خانواده، توجه به جایگاه زن و تبیین نقش سازنده آن در جامعه ضروری است.این مسئول با اشاره به لزوم انجام اقداماتی برای مراقبت، ارزیابی و رصد وضعیت اداره‌ها برای تحقق عدالت جنسیتی، خاطرنشان کرد: در این زمینه قدم برداشته همچنین گزارش‌هایی به وزارت متبوع ارائه می‌شود.
معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهور تشکیل ۱۷ کارگروه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و یادآوری کرد: گزارش‌‌های موجود در این زمینه به رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود.مولاوردی عدالت جنسیتی را یک شاخه از عدالت اجتماعی دانست و گفت: قابلیت‌، استعداد و ظرفیت‌های بانوان در همه زمینه‌ها اعم از مدیریت، بازار کار، فعالیت‌ اجتماعی و … باید در کانون توجه قرار گیرد.این مسئول با اظهار اینکه نباید اجازه دهیم در جامعه شرایط به گونه‌ای پیش رود که بانوان در بین نقش‌های چندگانه‌ای که دارند مجبور به انتخاب شوند یا اینکه یکی را فدای دیگری کنند، گفت: در صورت برنامه‌ریزی می‌توان بستر را برای رشد همه‌جانبه بانوان فراهم کرد.
*فهرست مشاغل خانگی اصلاح شود
همچنین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: باید برای اصلاح و تکمیل فهرست مشاغل خانگی در آئین‌نامه‌ها اهتمام شود.
شهلا تاجفر در این نشست ، اظهار داشت: باید برای تکمیل و اصلاح فهرست مشاغل خانگی در کشور گام برداشت.
وی با اشاره به اینکه در استان بانوان زیادی در هنر، حرفه و صنایع مختلف در حال فعالیت هستند، ادامه داد: اما به دلیل اینکه رشته فعالیت‌شان در فهرست مشاغل خانگی وجود ندارد قادر به استفاده از تسهیلات و امتیازات مربوط نیستند.
این مسئول بر لزوم توجه به اشتغال زنان و دختران فارغ‌التحصیل تاکید کرد و ادامه داد: باید بستر و زیرساخت‌های موردنیاز در این زمینه با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف به بهترین شکل فراهم شود.مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی و ورزشی ویژه بانوان در شهرستان‌های استان را خواستار شد و گفت: تلاش برای رشد همه‌جانبه بانوان ضروری است چرا که مسئولیت تربیت نسل آینده را بر عهده دارند.تاجفر با اشاره به اینکه زنان در یک جامعه تاثیر مستقیم بر توسعه آن دارند، یادآوری کرد: به لحاظ این که نیمی از جمعیت هر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین نمی‌توان نقش آنها را در زمینه‌های مختلف مورد غفلت قرار داد.این مسئول با ابراز تاسف از اینکه در برنامه‌های مختلف به نقش و جایگاه خطیر بانوان توجه زیادی نمی‌شود، بیان داشت: باید یک نوع تغییر و تحول در سیاست‌گذاری‌ و جهت‌گیری‌ها ایجاد شود.مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از زمان تصدی‌گری این مجموعه تاکنون برنامه‌های مختلفی به رغم عدم تخصیص بودجه اجرا شده است، از معاون استاندار و استاندار برای همکاری در این زمینه قدردانی کرد.تاجفر به اتخاذ رویکرد توانمندسازی به جای حمایت اشاره کرد و گفت: همچنین برای ارتقای شاخص‌های سلامت در بین زنان روستایی، توسعه مشاغل خانگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و … برنامه‌هایی اجرا می‌شود.
وی همچنین اجرایی کردن برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف برای تعمیق باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی، شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: طرح‌های ویژه کارآفرینی هم اجرا می‌شود.
این فعال جامعه زنان بر لزوم تلاش برای رشد و پرورش هر چه بیشتر بانوان، استفاده بهینه از ظرفیت‌ نهفته در شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از تزلزل بنیاد خانواده و توجه به فعالیت‌های اقتصادی بانوان تاکید کرد.
*راه‌اندازی مرکز مراقبت و خدمات بارداری در آذربایجان غربی
مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز گفت: راه‌اندازی مرکز مراقبت و خدمات بارداری در آذربایجان غربی ضرورت دارد.
نازآفرین قاسم‌زاده درهمین نشست ، اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز مراقبت و خدمات بارداری در آذربایجان غربی ضرورت دارد، پس لازم است در این زمینه قدم برداریم.
این مسئول گفت: راه‌اندازی مرکز تخصصی زنان و زایمان در ارومیه یکی از ضرورت‌های جدی به شمار می‌رود.وی با تاکید بر اینکه باید یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی زنان و زایمان در ارومیه داشته باشیم، ادامه داد: برای توسعه مرکز کوثر اقداماتی شده است و یک ملک در اختیار علوم پزشکی قرار گرفت.ین مسئول خاطرنشان کرد: بنابراین امیدواریم برای توسعه، تجهیز و تکمیل این مرکز منابع مالی موردنیاز توسط نهاد ریاست جمهوری و پیگیری معاونت امور بانوان و خانواده سریع‌تر تامین شود.مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی ارومیه یکی از زیرساخت‌های موردنیاز برای تحقق بخشیدن به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه جمعیت را ایجاد این قبیل مراکز تخصصی دانست.وی حمایت معاونت امور بانوان و خانواده استانداری و ریاست جمهوری از این پروژه را خواستار شد و بیان داشت: این موضوع یکی از زیرساخت‌های حساس و حیاتی برای استان به شمار می‌رود.
*ایجاد بیمارستان تخصصی جامع زنان در ارومیه
قاسم‌زاده با اشاره به ضرورت راه‌اندازی بیمارستان تخصصی جامع زنان در ارومیه، اظهار داشت: در شهرستان‌ها و مناطق مختلف کشورمان به این مهم توجه شده است که باید در ارومیه هم مورد توجه قرار گیرد.
مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی ارومیه راه‌اندازی مرکز جامع سرطان بانوان را ضروری دانست و گفت: اقدامات پیشگیرانه در این زمینه ضروری است.وی با اشاره به اینکه برای ممانعت از شیوع سرطان به ویژه سرطان‌های شایع لازم است که گام برداشته شود، ادامه داد: بانوان به عنوان ستون خانواده باید از سلامت جسمی و روحی برخوردار شوند و مرتب در برنامه‌های غربالگری شرکت کنند.
*راه‌اندازی مرکز سلامت و خدمات باروری در ارومیه
وی ایجاد نخستین مرکز سلامت و خدمات باروری در ارومیه را خواستار شد و گفت: این ایده و طرح ابتکاری برای نخستین‌بار در کشور مطرح شده، پس پیگیری و اجرایی کردن آن ضروری است.مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی راه‌اندازی مرکز کاهش آسیب در مناطق مختلف شهر به ویژه حاشیه‌ها را خواستار شد و گفت: برای حفظ سلامت فکری و تربیتی نسل جدید باید مطالعات پژوهشی انجام شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


6 + = سیزده