زخم ملی حوادث آبان قبل از افتادن به استخوان باید چاره شود

زخم ملی حوادث آبان قبل از افتادن به استخوان باید چاره شود

گروه اجتماعی: حدود دو ماه دیگر تا انتخابات زمان باقی مانده است اما همچنان تنور انتخابات داغ نشده است، بسیاری از سیاسیون اعتقادد دارند تا زمانی که نتایج صلاحیت کاندیدا ها مشخص نشده باشد بازار انتخابات در رکود خواهد بود.
البته برخی ها عوامل دیگری مانند حوادث ماههای گذشته بخصوص بعد از گرانی بنزین را نیز در ایجاد این اوضاع بی ارتباط نمی دانند.
نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دلجویی از مردم بعد از حوادث آبان ماه، بررسی صلاحیت کاندیداها طبق مر قانون و اجرای پیشنهاد کدخدایی درباره برگزاری رفراندوم را در افزایش مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار دانست و گفت: حداقل تا چند ماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات، شان مجلس را به خودش برگردانید.
محمدرضا تابش در توضیح تاثیر انجام اقداماتی همچون بررسی صلاحیت ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات گفت: باید در وهله اول همه نهادهای حاکمیتی با تحلیل درستی از جو جامعه تمامی سعی و تلاششان را بر ایجاد وحدت و تزریق امید به مردم بگذارند چون بعد از حوادث آبان ماه مقدار زیادی جامعه دچار یاس شد؛ این اقدامات کارکرد مثبتی در حضور موثر و گسترده مردم در انتخابات دارد.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از ایجاد روحیه امید بر عهده حاکمیت است، توضیح داد: برای داشتن مشارکت گسترده مردم درانتخابات باید آن ها روحیه یاس را کنار گذاشته و با امید پای صندوق های رای حاضر شوند، موضوعی که بخشی از آن بر عهده حاکمیت است و بخش دیگر به نهادهای اجرایی واعمال نظراتشان در انتخابات بر می گردد. آن ها باید صلاحیت کاندیداها را شفاف و مستند بر مر قانون بررسی کنند.
تابش ادامه داد: ما درباره کسانی که جرم و پرونده ای دارند و یا فساد اخلاقی ، مالی و اقتصادی شان ثابت شده حرفی نداریم بلکه حرفمان این است که نپسندیدن کاندیداها توسط گروهی و یا پرونده سازی و ارائه گزارشاتی که در محکمه قضائی ثابت نشده نمی تواند دلیلی برای ردصلاحیت باشد. اگر مردم احساس کنند در انتخابات ویترینی از سلایق و افکار مختلف وجود دارد آن گاه این موضوع می تواند در افزایش مشارکت شان اثرگذار باشد.
وی در توضیح سایر اقدامات برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس به نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی به مقام معظم رهبری در حوادث اخیر بعد از اصلاح قیمت بنزین اشاره و اظهار کرد: به دنبال گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی به مقام معظم رهبری درباره نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث اخیر رهبر انقلاب دستورات خوب و عاقلانه ای دادند، دستوراتی مبتنی بر این که در این حوادث عده ای از مردم آن هم عمدتا مردم بیگناه، فقیر و حاشیه نشین کشته شده و باید با شهید دانستن آن ها از خانواده هایشان دلجویی شود. لازم است حکومت تمام قد وارد شده و و ضمن جدا کردن صف مردم بیگناه و خطاکار از ضدانقلابیون و گروه هایی که معرکه راه انداختند، با جبران خسارت و ابراز همدردی با خانواده ها از مردم دلجویی کنند.
تابش با تاکید بر اینکه باید آمار کشته شده ها به طور شفاف اعلام شود اضافه کرد: باید ضمن دلجویی از خانواده های دغدار ، از بیت المال جبران خسارت شده و عزم جزم نظام برای مقابله با برخی از ناروایی ها، کژی ها و کاستی ها نشان داده شود.نباید اجازه دهیم رسانه های بیگانه با بزرگ نمایی از این اتفاقات برای خود نمد و کلاهی ببافند و بین مردم ترس ایجاد کنند.
نایب رییس فراکسیون امید مجلس در ادامه به صحبت های اخیر کدخدایی دبیرشورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: اخیرا آقای کدخدایی بحثی را مطرح کرد مبنی بر اینکه رفراندوم تابو نیست و نباید از طرح آن لرزه بر اندام بی افتد و می توان حتی رفراندوم را در خیلی از اصول قانون اساسی اجرا کرد؛ برگزاری رفراندوم برای اصول قانون اساسی پیشکش، جامعه به خیلی از موضوعات مهم مبتلاست که رفراندوم می تواند ما را از آن بحران ها عبور دهد.
وی ادامه داد: این حرف جدی است البته که ما گلایه هایی داریم که چرا بسیاری از دوستان اصلاح طلب ما به واسطه طرح موضوع رفراندوم در ۲۰ سال گذشته رد صلاحیت شدند اما اگر این موضوع از طرف یک مقام حاکمیتی بیان شود مورد طبع و مقبولیت واقع می شود؟این یک نقیصه است که نمایندگان نمی توانند در این مسائل ابراز نظر کرده و باید چشم شان به دهان مقام حاکمبتی باشد تا طبق آن نظر دهند همین ها باعث یاس در مردم می شود.
تابش اضافه کرد:همین شرایط با بعد از اعتراضات درموضوع بنزین شاهد بودیم؛ نمایندگان که بین مردم هستند و خسارات مالی و جانی مردم را دیدند نتواستند در حادثه ای که باعث کشتار مردم بیگناه شد ابراز همدردی کنند چون باید نگاهشان به این باشد که مسوولان امنیتی چه می گویند و بعد حرفشان را بزنند این نقیصه نه تنها شان مجلس را پایین می آورد که امید مردم را به خانه ملت کم کرده و باعث می شود آن ها مجلس را کارآمد ندانند.
وی تاکید کرد: حداقل تا چند ماه باقی مانده تا انتخابات شان مجلس را به خودش برگردانید تا نمایندگان بتوانند طبق قانون در بیان اظهاراتشان آزاد بوده و به واسطه عقاید و مواضعشان تحت تعقیب قرار نگیرند؛ اگر شان را به مجلس برگردانند مجلس خانه واقعی مردم شده و نمایندگان هم می توانند اظهاراتشان را فارغ از نگاه بخشی از حاکمیت در تایید و یا رد آن بیان کرده و در نهایت احساس امید در مردم ایجاد شود.
تابش در پایان و در جمع بندی با ابراز امیدواری از اینکه صحبت های کدخدایی درباره رفراندوم موضع نظام باشد، گفت: درباره رفراندوم با آقای لاریجانی و آقای عارف نیز صحبت کردم چون اگر این موضوع جدی باشد می تواند در تحرک و امیدبخشی به جامعه موثر بوده و بن بستی در کارها نباشد؛اگر رفراندوم همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود می تواند شوری در مردم ایجاد کرده و احساس نا امیدی و یاس را به امید تبدیل کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۳ ب.ظ

دیدگاه


+ چهار = 13