زباله مشکلی که رودخانه‌های آذربایجان غربی را تهدید می‌کند

زباله مشکلی که رودخانه‌های آذربایجان غربی  را تهدید می‌کند

گروه گزارش: با وجود پایش دایمی آب رودخانه‌ها و نیز اقدامات متعدد از سوی محیط زیست آذربایجان غربی، شهرداری‌ها به ویژه ارومیه امروز انباشت زباله به عنوان یکی از مشکلات اصلی آلاینده شدن رودخانه‌های استان مطرح است.
موضوع آلاینده‌های رودخانه‌ها و ریختن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی در آن‌ها مشکلی است که مستقیم با سلامت انسان و بهداشت زیست محیطی رابطه دارد و به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت.شکی نیست کنترل مواد زائد جامد و از جمله زباله‌های سمی و خطرناک، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در مدیریت زباله‌ها ست اما از سوی دیگر فقط شهرهای کشور با این مشکل روبه رو نیستند، بلکه روستاها به دلیل نبود مدیریت درست علاوه بر آنکه زیر هجوم زباله‌های شهر قرار دارند و این امر آلودگی رودخانه‌ها را دوچندان می‌کند.به عقیده کارشناسان محیط زیست نقش آموزش و اطلاع رسانی برای مقابله با این مشکل بسیار حایز اهمیت است که در این خصوص دستگاه متولی و به همراه تشکل‌های مردمی می‌توانند به بهانه‌های مختلف به خصوص در روز زمین پاک با حرکت‌های سازنده خود مشکلات این بخش را به گوش دولت و مسئولان برسانند تا شاید چاره اندیشی اساسی شود.
***
تولید زباله از مشکلات اصلی ارومیه
معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه عدم فرهنگ سازی و ناآگاهی مردم موجب تولید زیاد زباله و مطرح شدن آن به عنوان یکی از مشکلات اصلی در سطح شهر می‌شود گفت: هم اکنون روزانه بیش از ۵۰۰ تن زباله در شهر ارومیه تولید می‌شود که این امر، هزینه‌های زیادی را با خود در پی دارد.
پرویز آراسته در آیین بزرگداشت روز زمین پاک در ارومیه اظهار داشت: هم اکنون آلاینده‌ها که زباله یکی از آن‌هاست باعث آلودگی آب‌ها در استان شده است و در حال حاضر نیز تمام رودخانه‌های استان با مشکل وجود نخاله‌ها مواجه هستند.
وی ادامه داد: علیرغم پایش دایمی آب رودخانه‌های شهر ریختن فاضلاب‌های مختلف خانگی و صنعتی در رودخانه‌ها نیز از دیگر مشکلاتی است که ما با آن‌ها ره به رو هستیم.
آراسته عنوان کرد: هشت رودخانه دایمی و فصلی مهم استان در حال پایش مستمر هستند و شهرچایی نیز که از رودخانه‌های مهم شهر ارومیه بوده در حال پایش آنلاین میزان آلودگی‌ها می‌باشد. وی یاد آور شد: نقش آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه بسیار حایز اهمیت بوده و ما باید به عنوان دستگاه متولی و به همراه تشکل‌های مردمی بتوانیم در روز زمین پاک با حرکت‌های سازنده خود مشکلات این بخش را به گوش دولت و مسئولان برسانیم.
نتوانستیم نقشی در کاهش تولید زباله در این شهر داشته باشیم
شهردار ارومیه دیگر سخنران این مراسم با هشدار جدی نسبت به افزایش تولید زباله در این شهر گفت: میزان تولید زباله در ارومیه به ازای هر فرد روزانه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرم است.
محمد حضرت پور با بیان اینکه با تمام تلاش‌هایی که انجام شده است نتوانستیم نقشی در کاهش تولید زباله در سطح شهر داشته باشیم افزود: اعتبارات عمرانی شهرداری ارومیه امسال حدود هفت هزار میلیارد ریال بوده که از این میزان ۱۲ میلیون ریال سرانه عمرانی هر شهروند می‌باشد، سرانه خدمات شهری نیز در ارومیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر فرد است.
وی ادامه داد: هم اکنون هر شهروند ارومیه ۱۲۰ متر از فضای شهری را به خود اختصاص داده است که از این میزان فقط ۹ متر آن به فضای سبز اختصاص یافته است. حضرت پور اظهار داشت: از ۱۰ هزار و ۵۰ هکتار وسعت شهر ارومیه یک دهم آن به فضای سبز اختصاص یافته که مساحت بسیار کمی است هرچند که ما توانسته ایم این میزان را دو متر نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم.
شهردار ارومیه گفت: گسترش ارتفاعی شهر هم اکنون جزو برنامه‌هاست زیرا شهر به اندازه کافی گسترش طولی و عرضی داشته است.حضرت پرو عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار هکتار از اراضی اطراف شهرستان ارومیه نیز تخریب شده که بیشترین میزان آن‌ها در جاده دریا، توپراق قلعه و سلماس است.
فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در جامعه نهادینه شود
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی نیز معتقد است: منابع طبیعی و محیط زیست سرمایه‌های جبران ناپذیری هستند که برای صیانت از آن‌ها لازم است فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه نهادینه شود.
حمید رعناقد اظهار داشت: انجمن‌های زیست محیطی و جوامع محلی نقش بسیار موثری در حفاظت از محیط زیست و سرمایه‌های ملی جامعه دارند و می‌توانند در زمینه حفاظت و احیای آن تلاش کنند.
وی یاد آور شد: اقشار مختلف مردم با آگاهی از آثار زیان بار آلودگی‌های زیست محیطی و با نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابعی چون آب، خاک و هوا در جامعه باید از میزان خسارت‌های وارد شده به محیط زیست بکاهند.
رعناقد با اشاره به افزایش رو به رشد روند شهرنشینی و توسعه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی در جوامع امروزی گفت: طی چند سال آینده در بسیاری از کشورهای جهان مقوله پسماندهای بخش کشاورزی و صنعتی، مسائل محیط زیست انسانی و طبیعی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. وی اظهار داشت: امسال با توجه به شعار روز زمین پاک که ?اراده ملی برای زمین پاک? نام‌گذاری شده است، تمامی اقشار مختلف مردم برای کاهش میزان پسماندها و زباله‌ها شهری، جلوگیری از تخریب و آلوده سازی منابع زیست محیطی باید تلاش بیشتری داشته باشند.این مراسم به مناسبت هفته زمین پاک و با حضور مسئولان محیط زیست آذربایجان غربی و کارکنان شهرداری و نیز رفتگران و چندین تشکل زیست محیطی در موزه تاریخ طبیعی ارومیه برگزار شد.در این مراسم از رفتگران شهرداری ارومیه، کارکنان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و تشکل‌های زیست محیطی فعال در زمینه محیط زیست با اهدا لوح سپاس تجلیل شد.ارومیه دارای بیش از ۱۰ هزار هکتار مساحت بوده و دارای چندین رودخانه دایمی و فصلی است و اطراف این شهر را نیز باغ‌های فراوانی احاطه کرده‌اند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = شش