رونق مرزها هدیه پساکرونایی دولت به آذربایجان غربی

رونق مرزها هدیه پساکرونایی دولت به آذربایجان غربی

گروه گزارش: آذربایجان غربی با دارابودن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور به عنوان دروازه اروپا در کشور به شمار می رود که در دوران شیوع کرونا، از این ظرفیت بی بهره بود ولی با رشد جهشی واکسیناسیون و بازشدن مرزها، رونق به مرزهای این استان در دوران پساکرونا به همت دولت مردمی بازگشته است.
کرونا که حدود ۲ سال پیش از شهر ووهان چین پدیدار شد، از اواخر بهمن سال گذشته به طور تقریبی در کل جهان از جمله ایران نیز شیوع یافت و دوره جدیدی را در دنیای امروز ایجاد کرد.
با شیوع بیماری کووید ۱۹ و اتفاق افتادن پیک های مختلف کرونا، بسیاری از بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و حتی رسانه ای تحت تاثیر قرار گرفت و بسیاری از مراودات بین المللی، کشوری، استانی، شهری و حتی خانوادگی نیز از اثرات شیوع این ویروس عاری نماند.
یکی از بخش هایی که طی این مدت، بیشترین تاثیر را از شرایط کرونایی پذیرفته، مراودات بین کشورهای مختلف بوده که در قالب های گردشگری، تجاری و ترانزیتی نمایان شده است.اما پس از آغاز واکسیناسیون در دنیا، امیدواری هایی برای بهبود شرایط ایجاد شد و با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم نیز با تسریع در واکسیناسیون، این امیدواری برای ایران نیز بهبود یافت که آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مهم مرزی کشور، از این امر تاثیر گرفت.
از نیمه هایی مهر امسال بود که مراودات در مرزهای آذربایجان غربی و کشورهای همسایه به صورت رسمی و البته با تست منفی پی سی آر و گواهی واکسن، بازگشایی شد و شهروندان ۲ طرف مرزهای این استان، امکان مسافرت یافتند.البته که هنوز وضعیت به روال پیش از کرونا بازنگشته ولی آمارها نشان از افزایش قابل توجه در حوزه تجاری و مسافری دارد.
تردد ناوگان باری از مرزهای آذربایجان غربی بیش از ۲ برابر پارسال شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در این باره، آمارهای خوبی ارائه کرده و گفته است: تردد ناوگان باری از مرزهای استان، طی سال جاری با رشد ۱۰۹ درصدی نسبت به سال گذشته، به افزون بر ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ تردد رسیده است.ارسلان شکری افزود: از این میزان تردد، ۹۸ هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به ترددهای ورودی به کشور و ۹۴ هزار مورد نیز مربوط به ترددهای خروجی از کشور بوده است.
وی اضافه کرد: بیشترین رشد تردد ناوگان باری طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مربوط به پایانه مرزی سرو بود و طی امسال ۲۵ هزار و ۵۰۰ تردد در این مرز ثبت شده است.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: از این میزان پنج هزار و ۵۰۰ ناوگان باری وارد این پایانه مرزی شده و نزدیک به ۲۰ هزار ناوگان باری نیز از این پایانه مرزی به سمت ترکیه، خارج شده است.
تردد مسافر از مرزهای آذربایجان‌غربی ۴ برابر پارسال شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی درباره مسافران نیز گفت: طی هفت ماه امسال ۴۰۶ هزار نفر مسافر از مرزهای استان وارد یا خارج شده اند که حدود چهاربرابر مدت مشابه سال گذشته است.شکری افزود: در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار نفر از مرزهای آذربایجان غربی تردد کرده بودند که امسال رشد بسیار زیادی را در این خصوص شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: مهمترین عامل این افزایش قابل توجه، بازگشایی مرزهای آذربایجان غربی پس از پیک پنجم کرونا و واکسیناسیون شهروندان بود.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: از نیمه های مهرماه امسال روند تردد از مرزهای استان در دوران پساکرونا، به وضع عادی برگشت که همین امر موجب حضور بسیار زیاد مردم در مرزها شد.
شکری اظهار کرد: بیشترین آمار تردد مقدار مسافر از پایانه های مرزی استان تا پایان هفت ماهه سال جاری متعلق به پایانه مرزی بازرگان با مجموع نزدیک به ۱۸۷ هزار تردد مسافر داخلی و خارجی بوده که این مقدار افزون بر۱۶۳ درصد بیشتر از مقدار تردد مسافر در هفت ماهه اول سال قبل است.وی گفت: بر اساس میزان رشد تردد مسافر، پایانه مرزی رازی شهرستان خوی با بالغ بر ۲ هزار و ۷۴۱ درصد رشد رتبه اول را در بین پایانه های مرزی استان به خود اختصاص داده است.
روزانه ۱۲۰۰ دستگاه کامیون از گمرکات آذربایجان غربی تردد دارند
ناظر گمرکات آذربایجان غربی هم در این باره گفت: روزانه هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون از گمرکات استان به داخل یا خارج کشور تردد دارند که بیشترین رقم مربوط به مرز بازرگان است.توحید آذربد افزود: از این میزان، حدود ۷۰۰ دستگاه کامیون مربوط به مرز بازرگان، حدود ۳۰۰ دستگاه مربوط به تمرچین پیرانشهر و بقیه مربوط به دیگر مرزهای رسمی استان با ترکیه و نخجوان است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹ گمرک فعال در آذربایجان غربی داریم که برخی از آنها نظیر مهاباد و خوی، در مرز نیستند و با توجه به این رقم، بیشترین تعداد گمرک کشور مربوط به این استان است.ناظر گمرکات آذربایجان غربی ادامه داد: از ۲۳ پایانه مرزی کشور نیز پنج پایانه رسمی در این استان است که در این خصوص نیز رتبه نخست کشوری را داریم.
تزانزیت ۶۰۰ هزارتن کالا از گمرکات آذربایجان غربی به خارج کشور
آذربد درباره میزان ترانزیت صورت گرفته از مرزهای آذربایجان غربی نیز بیان کرد: بیش از ۵۸۹ هزار و ۹۹۵ تن کالا طی امسال از گمرکات استان به خارج کشور ترانزیت شده است.وی با بیان اینکه امسال ۵۸۹ هزار و ۹۹۵ تن کالا از طریق گمرکات استان تزانزیت خارجی شده است، اضافه کرد: ارزش این کالاها یک هزار و ۹۰۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.
۷۲۰ هزار تن انواع کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی صادر شد
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۷۲۰ هزار تن انواع کالای تولید داخل از گمرکات این استان به بازارهای همسایه و اوراسیا صادر شده که ۲۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.محمد دهقان افزود: ارزش کالاهای صادر شده از گمرکات استان ۴۶۲ میلیون دلار برآورد می شود.وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان کنسانتره، محصولات پلاستیکی، محصولات فلزی، میوه و تره بار بوده که به کشورهای صادراتی کالاهای کشور چین، عراق و ترکیه صادر شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: امسال، با وجود تحریم ها ۳۰۲ هزار تن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش ۴۹۸ میلیون دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است که این میزان نیز از لحاظ وزنی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۹۹ درصد افزایش یافته است.
دهقان افزود: ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزارتن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از کل گمرکات کشور وارد کشور شده که از لحاظ وزنی ۱۵ درصد افزایش داشته است.وی اضافه کرد: عمده کالاهای وارد شده به کشور مواد اولیه، انواع قطعات آسانسور، یراق آلات، قطعات خطوط تولید و غیره بوده و عمده واردات از کشورهای ترکیه، چین و امارات بوده است. به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، همه این آمارها نشان از وضعیت مناسب مرزهای آذربایجان غربی طی روزها و هفته های اخیر دارد و با ارتقای شاخص های واکسیناسیون و پایان همه گیری کرونا، می توان به بهبود جهشی این آمار طی ماه ها و سال های آتی نیز امیدوارتر بود.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 18