روزی برای زدودن فقرغذایی

روزی برای زدودن فقرغذایی

گروه جامعه :روزجهانی غذا هنگامه ای است که ضرورت آگاهی بخشی درباره مصرف بهینه و مناسب مواد غذایی را به همگان یادآوری می کند تا ساکنان این کره خاکی در اتحادی بین المللی برای دستیابی به این هدف مهم دست به دست هم دهند و تغذیه سالم را در سفره های خود بگنجانند.
مقوله گرسنگی یکی از خطرهای بزرگی است که سلامت انسان ها را تهدید می کند. برپایه آمارهای ارایه شده از طرف سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، تعداد افرادی که هر سال جان خود را به دلیل گرسنگی از دست می_دهند از مجموع افرادی که قربانی بیماری_هایی همچون ایدز، مالاریا و سل می شوند، بیشتر است. مشاهده آخرین آمارها از ۱۳۹۰ هجری خورشیدی نشان می دهد ۷۴۰ تن در جهان از کمبود غذا رنج می برند که ۹۸ درصد این افراد در کشورهای درحال توسعه زندگی می کنند.»سرج ناکوزی« نماینده فائو، سال گذشته تعداد افراد درگیر با مشکل گرسنگی را نزدیک به ۸۰۰میلیون تن تخمین زد، به باور وی با افزایش ۹ میلیاردی جمعیت جهان تا ۲۰۵۰ میلادی، لازم است که تولید مواد غذایی برای تامین نیاز این افراد، دست کم، رشد ۶۰ درصدی داشته باشد. آمارها نشان می دهد که بیش از نیمی از جمعیت جهان، تغذیه_ای نامناسب دارند. با وجود تمام مشکلات غذایی که در جهان وجود دارد، فائو با همکاری اعضاء خویش توانست تا در مدت چهار دهه گذشته سرانه دسترسی به مواد غذایی را ۴۰ درصد ارتقا بخشد؛ اما با این وجود موضوع دسترسی به غذا و استفاده نادرست از آن همچنان وجود دارد و هنوز کشورهای فقیر و درحال توسعه نیازمند تدبیرهای شایسته این سازمان است.ایران نیز به عنوان کشوری در حال توسعه و عضوی از جامعه بین المللی از دیرباز با مشکل فقر غذایی روبرو بوده است و برپایه گفته های کارشناسان، تغذیه نامناسب، سالیانه جان ۹۰ هزار تن را در کشور به خطر می اندازد. فائو به عنوان نهاد بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد به منظور برطرف ساختن مشکلات غذایی در جامعه جهانی، در ۱۹۴۵میلادی و همزمان با پایان یافتن جنگ دوم جهانی تشکیل شد که ترغیب توسعه مداوم روستایی با تاکید بر پشتیبانی از کشاورزان، تشویق تولید و خودکفایی غذایی و کمک به بالا بردن سطح تغذیه از جمله ی اهداف این سازمان محسوب می شود.روز جهانی غذا از ۱۹۸۱ میلادی هر سال در ۱۶ اکتبر سالروز تشکیل سازمان خواربار و کشاورزی گرامی داشته می شود تا بهانه ای برای مبارزه علیه گرسنگی و تلاش در راه بهبود مواد غذایی باشد.
رحمت الله مومنی درباره علت نام_گذاری این روز گفت: فائو برای این که بتواند یک نظام یکپارچه میان فرآیند تولید غذا و کشاورزی برقرار کند، روزی را با این عنوان نامگذاری کرده است. بسیاری از کشورهای جهان در این سازمان فعالیت می کنند و ایران نیز در فائو عضویت دارد. با امید به آن که این نهاد و اعضای آن بتوانند عملکردهای مناسبی را در ارتباط با غذا، کشاورزی و سلامت مواد غذایی انجام دهند و کشاورزی نیز حالت ماشینی پیدا کند. این کارشناس تغذیه با اشاره به شعار سال جاری روز جهانی غذا با عنوان »از مزرعه تا بشقاب«، تصریح کرد: شعارها با رویکرد توسعه کشاورزی می تواند تاثیری مطلوب، در زمینه از میان برداشتن کمبود غذایی در جهان داشته باشد.وی در ارتباط با سلامت غذایی و چرخه تولید محصول، اظهار داشت: بهترین و مناسب ترین غذا برای انسان در درون مزرعه جای دارد. با توجه به این که کشاورزی به عنوان رکن اصلی تهیه مواد غذایی به شمار می رود و محصول های گوناگون با گذر از چرخه ای خاص وارد سفره مردم می شوند، چگونگی پیمودن این چرخه حفظ سلامت و ارزش مواد غذایی این تولیدها اهمیت بسیاری دارد.
رحمت الله مومنی درباره دلیل کمبود غذا در برخی نقاط جهان گفت: آگاهی نداشتن نسبت به مواد غذایی موثر برای تامین نیازهای روزانه بدن زیاده روی در استفاده از مواد غذایی غیر مفید و بی توجهی به ارزش های غذایی از علت این امر است که اگر دانش لازم وجود داشته باشد افراد می توانند از مواد غذایی مفید و موثر استفاده کنند. این شناخت سبب می شود تا افراد در استفاده از مواد غذایی زیاده روی نکنند و بدین ترتیب غذای کافی برای دیگر افراد تامین شود. در بسیاری از جوامع افراد به دلیل نداشتن تغذیه مناسب با مشکل سوء تغذیه روبرو هستند.این کارشناس تغذیه در ادامه یادآور شد: فائو تا کنون کارگاه هایی را برای آموزش و گسترش تغذیه سالم در ایران، عمان، مصر و کشورهای خاورمیانه برپا کرده است که باید افزایش یابد. به دلیل هزینه بر بودن روند تهیه غذای سالم، این سازمان لازم است، میزان فعالیت خود را گسترش دهد تا بتواند موثر عمل کند. نحوه تهیه، تولید و مصرف مواد غذایی یکی از بزرگترین دلیل های وجود عوامل بیماری زا در این چرخه محسوب می شود. بنابراین مراحل کاشت، داشت و برداشت، توجه بیشتری را نیاز دارد. باید دانست که اهمیت چرخه ی غذایی و غذا مربوط به یک روز نیست بلکه باید در تمام روزهای سال به آن پرداخته شود.رحمت الله مومنی آموزش را بهترین روش برای زدودن فقر غذایی دانست و افزود: مردم باید در مورد مواد غذایی مورد استفاده خود، آگاهی پیدا کنند. پروردگار یکتا نیز در آیه ۲۴ سوره »عبس« می فرماید: »انسان باید به غذایش با خرد نگاه کند.« هنگامی که افراد خاصیت انواع مواد غذایی را درک کنند، گام موثری را در حفظ سلامتی خویش برمی دارند.
با آموزش صحیح همگان درمی یابند که نباید تنها به سیر شدن فکر کنند و بدین ترتیب غذاهای آماده (فست فود) را به راحتی جایگزین غذاهای مفید نخواهند کرد. نحوه نگهداری و مصرف مواد غذایی نیز از جمله موارد مهم به شمار می رود که باید به آن توجه شود. هر فرد باید این آگاهی را داشته باشد که نیاز روزانه بدنش به غذا چه میزان است زیرا مصرف بیش از میزان مواد غذایی سبب بروز چاقی و کمبود مصرف، مشکل سوء تغذیه را به دنبال خواهد داشت.وی یکی از آثار مخرب سوء تغذیه را کاهش کارایی نیروی انسانی دانست و گفت: هر فرد باید در طول روز از تمام مواد غذایی مفید همچون کربوهیدرات، پروتئین، چربی، مواد ریز مغذی فیبر و غیره استفاده کند. حال اگر این مواد به اندازه ی کافی به بدن انسان نرسد کمبودهایی ایجاد می کند که عوارض آن بر کارایی فرد تاثیر نامطلوب خواهد داشت. به دنبال پایین آمدن اثربخشی افراد، اقتصاد کشور نیز دچار نابسامانی می شود. این کارشناس تغذیه در ادامه درباره کاربرد مواد شیمیایی در تولید محصولات غذایی بیان داشت: هنگامی که در مورد ضرورت کشاورزی ارگانیک سخن گفته می شود، باید توجه داشت که برای ایجاد بسترهای مورد نیاز آن، زمان زیادی لازم است. برای تهیه محصولات غذایی ارگانیک، زمین های کشاورزی باید میان ۶ تا هفت سال از نظر آلودگی های متفاوت پاک شوند و مورد بررسی آزمایشگاهی قرار بگیرند. متاسفانه در حال حاضر به دلیل افزایش جمعیت و افزایش مصرف مواد غذایی، در کشاورزی از مواد شیمیایی زیادی استفاده و به دلیل دشواری محافظت از این حجم بالای محصول، در زمین_های کشاورزی، سموم دفع آفات به کار گرفته می شود که کاربرد این مواد، اثرهای زیان باری بر سلامت افراد جامعه می گذارد و در طولانی مدت سبب بروز بیماری_های گوناگون می شود.
وی با اشاره به اهمیت تولید و استفاده از محصولات ارگانیک خاطر نشان کرد: اگر مسوولان بتوانند برنامه منسجمی برای تولید محصولات ارگانیک و طبیعی در نظر بگیرند سلامت افراد جامعه را تضمین خواهند کرد. در گذشته مردم از کشاورزی سنتی استفاده می_کردند که در آن از کودهای انسانی و حیوانی بهره برده می شد هرچند آلودگی های خاص وجود داشت اما در صورت رعایت بهداشت، بسیار بهتر از کشاورزی کنونی بود. تولید محصولات ارگانیک فرایندی زمان بر به شمار می رود. اگر فردی بخواهد محصولات ارگانیک تولید کند باید گروهی متخصص بر روی این محصولات کنترل و نظارت داشته باشند و آزمایشگاه های مربوطه طبیعی بودن این محصولات را تایید کنند. زمین_های کشاورزی کنونی با تولید محصولات ارگانیک فاصله ی زیادی دارند. رحمت الله مومنی در پایان، نبود دسترسی به مواد غذایی مفید را عاملی تاثیر گذار در وضعیت اقتصادی مردم دانست و تاکید کرد: به دلیل آشنا نبودن با چگونگی مصرف مواد غذایی مشکلات مختلفی در سلامتی فرد ایجاد می شود که این بیماری ها هزینه بر هستند. اگر مسوولان و متخصصان بتوانند امنیت غذایی را در کشور ایجاد کنند، این موجب پیشگیری از افزایش سطح بیماری در جامعه می شود و به اقتصاد نیز کمک می کند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


دو × 6 =