گزارش//

رسانه و رسالتی فراتر از اطلاع رسانی در انتخابات

رسانه  و رسالتی  فراتر از اطلاع رسانی  در انتخابات

گروه گزارش: فرارسیدن ایام انتخابات در کشور زمینه ای است تا رسانه ها به ایفای نقش خود در زمینه اطلاع رسانی و مطالبه گری بپردازند ولی این فعالیت ها زمانی رنگ و بوی انتخاباتی موجه به خود می گیرد که اخلاق و قانون در آن نادیده انگاشته نشود.
در آذربایجان غربی نیز به تبع سایر نقاط کشور با تایید صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره نمایندگی مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری زنگ رقابتهای انتخاباتی کاملا بی صدا نواخته شده و نامزدهای این دوره هرچندبه صورت حضوری در مکانهایی که در اختیار دارند، به گفت و گو با مخاطبان و شهروندان و اقناع آنان می پردازند ولی در فضای مجازی و توسط رسانه ها بیشتر به بیان اهداف و برنامه های خود مشغول هستند.
البته در این میان نمایندگان مجلس فعلی و داوطلبان مجلس بعدی نیز با ارائه کارنامه خود درصدد هستند تا افکار عمومی را تغذیه و قانع کنند که عملکر آنان قابل قبول و حتی مطلوب هم بوده است.
با تمام فعالیت‌هایی که این افراد در قالب های مختلف در استان انجام می دهند، میدان داری رسانه ها و فعالان این عرصه مشهود است چرا که همه نامزدها دریافته اند که بدون بهره مندی از ظرفیت رکن چهارم دموکراسی در جامعه نمی توانند در این عرصه موفق باشند.
در این میان با رصد فضای مجازی می توان دریافت که در کنار نقش اطلاع رسانی و تبلیغاتی که رسانه ها برعهده دارند، اغلب اوقات اخلاق و قانون از همان ابتدای کار قربانی زیاده خواهی هر دو طرف می‌شود و فضا مملو از بی اخلاقی و قانون شکنی ها می شود و هر کسی با ابزار رسانه های غیر رسمی و گاهی رسمی که در ایام انتخابات رشد قارچ گونه داشته اند، بیشتر بر رقبا فشار روانی وارد کند، قدرتر و موفق تر محسوب می شود.
این موضوع کار را برای شهروندانی که بزرگترین بازیگران صحنه انتخابات بوده و اغلب محروم از سواد رسانه ای کافی هستند و به رسانه ها اعتماد می کنند، دشوار می کند و آنان در برزخی از چگونگی انتخاب اصلح گرفتار می شوند.
در این برهه است که نقش رسانه ها بیش از پیش نمایان می شود و لزوم برگزاری همایش ها ونشست هایی با هدف تبیین فعالیت ها در چهارچوب قانون و اخلاق بیشتر احساس می شود.
مسوولان فرهنگی و قضایی آذربایجان غربی با احصای این چالش مهم و اثرگذار برفرایند انتخابات از ماهها پیش در این زمینه وارد میدان شده اند و برگزاری چندین دوره متعدد برای فعالان رسانه به تبیین نقش آنان و رسالت مهمی که علاوه براطلاع رسانی برعهده دارند، پرداخته اند.
دعوت به آرامش و اخلاق مداری، دوری از تهمت، افترا و تنش آفرینی، رعایت بی طرفی و دوری از جبهه گیری سیاسی در رسانه مواردی است که مسوولان استانی برآن در کنار رعایت چهار اصل و رهنمود مقام معظم رهبری شامل؛ رقابت واقعی، مشارکت حداکثری، سلامت و امنیت تاکید دارند.
انتخابات آینه تمام نمای مردم سالاری دینی
رییس کل دادگستری و رییس شورای قضایی آذربایجان غربی در آستانه انتخابات در جمع اصحاب رسانه و در نشستی که به همت خانه مطبوعات و سیستم قضایی استان در زمینه پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی تشکیل یافت، با تاکید بر نقش و اهمیت امر انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن را یکی از آینه های تمام نمای مردم سالاری دینی بیان کرد که با مشارکت مردم شکل می گیرد.
ناصر عتباتی با تبیین نقش رسانه در برگزاری انتخابات افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود چهار راهبرد مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را برای انتخابات ترسیم نموده اند و رسانه در تبیین این راهبردها نقش بسیار موثری دارد.
وی با اشاره به اینکه رسانه لازم است اهمیت مجلس را تبیین کند، ادامه داد: یکی دیگر از وظایف رسانه ایجاد احساس مسوولیت مردم بر اجرای حق و تکلیف شهروندی بر نقش مستقیم خود در سرنوشت کشور با روشنگری و بیان توانمندی و ظرفیت های عادلانه کاندیداها متخصص، بدور از جبهه بندی های سیاسی است.
رییس شورای قضایی آذربایجان غربی ادامه داد: راهبرد دیگری که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند سلامت انتخابات است که در این حوزه نیز اصحاب رسانه به عنوان ناظران منصف و نمایندگان اذهان عمومی مردم نقش بسیار قوی و ارزشمندی با آسیب شناسی می توانند ایفا کنند و کمک کنند انتخابات سالم، بی مسأله و بدور از جرم و تخلف را شاهد باشیم.
عتباتی تاکید کرد: اصلی ترین ویژگی نماینده مجلس قانون‌مندی است و باید تلاش کرد همه اقدامات در حوزه انتخابات بر مبنای قانون باشد و این ایام فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی یک مجلس انقلابی که خصوصیات آن در بیانات مقام معظم رهبری و بزرگان دینی به آن اشاره شده است پرداخته شود و بدون شک نقش رسانه در این امر مهم نیز ارزشمند است.
به گفته وی رقابت در یک فضای اخلاقی و قانونی، طرح نیازمندیهای کشور به کاندیداها از سوی اصحاب رسانه، کمک به سلامت فضای مجازی و در نظر گرفتن انصاف و عدالت در عملکردها و نقد ها نیز نباید مغفول واقع شود.
تبیین دستاوردهای انقلاب توسط رسانه ها عاملی برای افزایش مشارکت
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: تبیین دستاوردهای انقلاب توسط رسانه ها عاملی برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات و مقابله با جبهه رسانه ای دشمنان است.
سردار محمد حسین رجبی در این زمینه اظهار کرد: رسانه های استکباری و صهیونیستی که ملت را به عدم شرکت در انتخابات تشویق می کنند، هیچگاه دوست‌دار اسلام و کشورهای اسلامی و مسلمانان نبوده اند و پیشرفت ما ناراحتی آنان را در پی دارد و خواست آنان تحریم ما و شکست ماست.
وی با بیان اینکه ایجاد امنیت با مشارکت بالا رقم می‌خورد، اضافه کرد: حضور در انتخابات سدی در برابر نفوذ دشمنان به کشور است و مردم ایران با این اقدام راه را بر نفوذ و توطئه بیگانگان می‌بندند.
وی ادامه داد: دشمنان و صهیونیست‌ها همواره درصدد کارشکنی و تشویق مردم به عدم حضور در انتخابات هستند بنابراین ترسیم راهکارهای افزایش مشارکت در برابر جبهه ای که همه تلاش می کنند تا جبهه انقلاب را نا امید کنند و نهایت استفاده را از این شرایط داشته باشند، یک ضرورت است.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی اظهار کرد: برای افزایش مشارکت راهکارهای بسیاری وجود دارد که مهمترین آن این است که خلایی که بین واقعیت های موجود و فضای کاذب ایجاد شده، پر شود و کسانی باید آن را پر کنند لازم است که با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند و این وظیفه ای خظیر و رسالتی مهم است که نقش آفرینی رسانه در آن اولویت دارد.
سردار رجبی با اشاره به اینکه جبهه رسانه ای دشمن به دنبال ایجاد تزلزل گسترده در تصمیم گیری های مردمی است، گفت: شرکت در انتخابات حق مردم بوده و این یک حق فردی و جمعی ایجاد می کند و رسانه های داخلی باید در این زمینه با امید افرینی دشمنان را شکست دهند.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی ادامه داد: نسل جدید هم که رای اولی هستند حرفهایی برای گفتن و کنشگری دارند که باید آنها را هم در این انتخابات مد نظر داشت.
چهار هزار بسیجی در حفاظت از آرای مردم آذربایجان‌غربی همکاری می‌کنند
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی با اشاره به امنیت برگزاری انتخابات که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است گفت: چهار هزار نیروی بسیجی در حفاظت از صندوق‌های رای در استان و همچنین برقراری امنیت در جریان برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند همکاری می‌کنند.
سردار رجبی افزود: در کنار تلاشی که این افراد با هماهنگی انجام شده با فراجا خواهند داشت، سپاه نیز تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی آرام و در امنیت و سلامت انجام می دهد.
وی با بیان اینکه اطاعت از ولی امر واجب است و امر ایشان به شرکت در انتخابات یک امر به معروف به شمار می رود، افزود: فرایند انقلابی ایجاب می کند همه در انتخابات شرکت کنند چرا که انقلاب ما یک اهداف عالیه برپایه تعالیم دینی است و انقلاب یک فرایند طبیعی را سیر کرده و به جایی رسیده که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما در نزدیک قله هستیم.
وی با اشاره به اینکه با مرور سختی های قبل انقلاب می شود به میزان تحولات در ایران اسلامی پی برد، اضافه کرد: اینکه امروز به قله نزدیک می شویم، یعنی بخش قابل توجهی از مسیر پیشرفت طی شده است.
تقویت جبهه رسانه ای انقلاب در ایام انتخابات ضروری است
مسوول سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی اظهار کرد: بسیج رسانه با تشکیل جبهه واحد رسانه ای در استان در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان اقدام به نقش افرینی در زمینه مطالبات رهبر معظم انقلاب می کند.
جهانگیر اسلام پرست اضافه کرد: برگزاری جشنواره ابوذر در استان در بهمن ماه ۱۴۰۲ با ۴۰۰ اثر دریافتی، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت برای خبرنگاران، جهاد تبیین و امید آفرینی و برگزاری نشستها و گفتمانهایی با محوریت مسایل روز به خصوص انتخابات با حضور فرماندهان سپاه برای اصحاب رسانه از گامهای مهمی است که برداشته شده است.
وی اظهار کرد: هماهنگی با رسانه های فعال برای ایفای نقش موثرتر در دعوت مردم به مشارکت از جمله کارهایی هستند که تاکنون توسط بسیج رسانه استان صورت گرفته و استمرار دارد چرا که رسانه‌ها، نقش ویژه‌ای در ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات و حضور پررنگ در پای صندوق‌های رای دارند.
مسوول بسیج سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی با اشاره به موج آفرینی دشمن در جبهه رسانه اظهار کرد: امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور فضای مجازی و خبرگزاری‌های برخط و پایگاه‌های خبری، پوشش اخبار که در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، می‌تواند باعث ایجاد جو روانی و موج سازی شود که باید با ابزار مشابه در مقابل این توطئه ها ایستاد.
نامزدها و طرفداران آنها باید از تهمت زدن به همدیگر باید اجتناب داشته باشند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه معتقد است که در کنار این رقابت با توجه به اینکه غیبت و تهمت در آموزه های اسلامی، گناهی کبیره است، نامزدها و طرفداران آنها باید از تهمت زدن به همدیگر باید اجتناب داشته باشند.
امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات یک فریضه است بر این نکته تاکید دارد که مجلس شورای اسلام و انتخاب نمایندگان برای کشور قدرت ملی می آورد و این مساله امنیت ملی را تقویت می‌کند و زمینه را برای کارهای کلان آماده می کند.
براساس اظهارات حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی مشارکت حداکثری مردم مهمترین اصل در هر انتخابات به ویژه انتخابات پیش رو در ۱۱ اسفند امسال است و در کنار آن، مشارکت کنندگان باید با آگاهی، انتخابی اصلح داشته باشند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز ۱۱ اسفند همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌غربی برگزار می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


9 − دو =