رسانه‌ جزئی جداناپذیر از هویت انسان مدرن

رسانه‌ جزئی جداناپذیر از هویت انسان مدرن

گروه فرهنگی:در سطح جهان، بزرگ‌ترین رسالت اطلاع‌رسانی به دوش رسانه‌های جمعی است، چرا که با درنوردیدن مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده‌اند، به‌طوری که می‌توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه‌ای نامید و در این میان، رویدادهای ملی و بین‌المللی نیز تاثیری غیرقابل انکاری دارند.رسانه‌، عضو جداناپذیری است که امروزه همه مردم از کودک تا بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ رسانه هم می‌تواند مانند یک معلم موجب افزایش آگاهی شود و هم می‌تواند مثل یک موجود شرور، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وجود آورد و در این مسیر، امروزه برخلاف عصر سنت، رسانه‌های نوین در تمام زوایای زندگی حضور چشمگیر و مؤثری دارند، به‌گونه‌ای که حتی می‌توان ادعا کرد بدون بهره‌گیری از آن‌ها، زندگی مختل می‌شود.
روند تکاملی تکنولوژی در مسیر تکامل زندگی بشری، قابل تحلیل است؛ نیاز انسان از طرفی و حس کمال‌جویی او از طرفی دیگر، موجب پیشرفت تکنولوژی شده و در این مسیر، فناوری به ویژه فناوری رسانه، مانند سایر مصنوعات بشری تیغی دو لبه است و بستگی دارد که چگونه به کار گرفته شود.در این میان نقش رسانه‌های خبری نیز قابل انکار نیست؛ بی‌گمان در مورد همه مسائل جهان، بزرگ‌ترین رسالت اطلاع‌رسانی بر دوش رسانه‌های جمعی است چرا که امروزه رسانه‌ها با درنوردیدن مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده‌اند، به طوری که می‌توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه‌ای نام گذاشت؛ افزایش نقش وسایل نوین ارتباط جمعی در بخش‌های مختلف زندگی بشری سبب شده است که از آن‌ها در زمینه‌های گوناگون استفاده شود؛ رسانه‌ها همان‌گونه که در ایجاد تحکیم و نقاط قوت سهم بسزایی دارند، گاهی در تضعیف پایه‌های اصلی جامعه نیز مؤثرند.یکی از مهم‌ترین ویژگی رسانه‌ها آن است که بر خلاف مدرسه و دیگر نهادها و ارکان حیات انسانی، امری فراگیر هستند یعنی ویژگی اصلی رسانه‌ها »همه جا« بودن آن‌هاست؛ آن‌ها می‌توانند یک کلاس بی دیوار با میلیاردها شنونده تشکیل دهند و در این مسیر وظیفه حراست از محیط را نیز بر عهده دارند؛ آن‌ها باید با ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه، در پاسخ به نیازهای محیطی، مسئولیت انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را برعهده گیرند.رسانه‌ها هم می‌توانند حرکت، پویایی و نشاط را تقویت و تولید کنند و هم رخوت، تنبلی و سستی را؛ از یک‌سو احساس عاطفی، محبت و صداقت را برمی‌انگیزند و از سوی دیگر، احساس زشتی، دشمنی، بی‌اعتمادی، دروغ و خشونت را زنده می‌کنند، اما در این میان، نکته قابل توجه آن است همان‌طور که یک سوارکار پیش از رفتن به میدان مسابقه ویژگی‌های اسبی که سوار بر آن می‌شود را می‌شناسد و تمام تکنیک‌های کنترل روی آن را یاد می‌گیرد، نیاز است که همه ما با رسانه و تکنیک‌های آن آشنا شویم تا این اسب سرکش، ما را به هر جا که خودش می‌خواهد، نبرد.
خبرنویسی با هوش مصنوعی، از چالش‌های عرصه رسانه است
در این عرصه رویدادها و اتفاقات قابل توجهی برای ارتباط بیشتر میان مردم و رسانه پدید آمده است تا عامه مردم با قرار گرفتن در دل رسانه، با کارکردها و نحوه تعامل بیشتر با این عنصر آشنا شوند و یکی از این بسترها، نمایشگاه رسانه‌ها است؛
احسان حامدمقدم، مدیر اجرایی نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره جزئیات این نمایشگاه اظهار می‌کند: در این نمایشگاه، به غیر از بخش اصلی که حضور رسانه‌های مکتوب و برخط است، پنج بخش دیگر هم طراحی کردیم که یک بخش آن نوآوری و فناوری‌های نوین است؛ این بخش با هماهنگی و حمایت معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه اجرا شده است تا آخرین دستاوردهای حوزه فناوری نوین را ارائه کند، همچنین با توجه به اینکه یک درصد از سهم شرکت خلاق و دانش‌بنیان کشور به فعالان حوزه رسانه مربوط می‌شود، باید بتوانیم بستری را فراهم کنیم که آن‌ها سهم بیشتری داشته باشند.
نمایشگاه رسانه‌ها، عرصه‌ای برای هم‌افزایی میان خانواده و رسانه
حامدمقدم با بیان اینکه بخش دیگری به نام کافه رسانه نیز وجود دارد که نگاه ویژه‌ای به انسان رسانه‌ها شده است، ادامه می‌دهد: فضایی شبیه کافی‌شاپ برای نشست و دورهمی انسان‌رسانه‌ها و افرادی که فارغ از هرگونه وابستگی به رسانه عمل می‌کنند و یک رسانه فردمحور دارند، ایجاد شده است تا بتوانیم آن‌ها را دورهم جمع کنیم، همچنین برنامه‌های متعددی از جمله انتقال تجربه برای آن‌ها تدارک دیده‌ایم که انسان‌رسانه‌ها بتوانند به انتقال تجربه، گفت‌وگو و تعامل با یکدیگر بپردازند.
وی با اشاره به اینکه بخش بعدی بخش بین‌الملل است که نگاه ویژه‌ای به موضوع غزه دارد، تصریح می‌کند: فضای بزرگی به‌عنوان سرای غزه با حضور ۱۲ رسانه طراحی شده است که در حوزه رسانه که حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌های خود را تبیین می‌کنند؛ همچنین نشست‌های تخصصی و عمومی بخش بین‌الملل نیز در این قسمت به انجام می‌رسد.
مدیر اجرایی نمایشگاه رسانه‌های ایران با بیان دستاوردهای این نمایشگاه خاطرنشان می‌کند: چون فضای حضور هم‌زمان مشارکت همه رسانه‌ها در یک فضای تعاملی چند روزه مهیا شده است، این دوره هم‌افزایی ویژه‌ای برای اهالی رسانه ایجاد خواهد کرد و با وجود بخش‌های ویژه دیگری که ذکر شد، این محتوا برای عموم مردم مفید خواهد بود؛ خانواده‌ها می‌توانند ضمن حضور در نمایشگاه، با شرکت در بخش‌های ویژه آورده‌ای برای خود داشته باشند.
حامدمقدم با بیان اینکه شعار جشنواره، «نجستم همیشه جز از راستی» است، می‌گوید: به غیر از برگزاری نمایشگاه مطبوعاتی، جشنواره رسانه‌های ایران در مرداد را با همین شعار داشتیم و همه رویدادهای رسانه‌ای خود را بر اساس این شعار جلو خواهیم برد تا سرلوحه همه افراد به‌خصوص مطبوعات و رسانه قرار بگیرد.
سواد رسانه‌ای، لازمه زیست در دنیای امروز
زمانی که موضوع رسانه و کارکردهای آن مطرح می‌شود، یکی از مهم‌ترین الزامات »سواد رسانه‌ای« است و همان‌طور که بیان شد، نمایشگاه رسانه‌ها نیز برنامه‌ای ویژه برای این امر در نظر گرفته است؛ امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار داریم، چراکه فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است و در این مسیر همه افراد نیاز دارند که در انتخاب‌هایشان بیشتر دقت کنند، درست مانند آنچه مردم در مورد تغذیه خودشان عمل می‌کنند.مردم اکنون باسوادتر شده‌اند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف می‌کنند میزان کلسترول، ویتامین یا مواد دیگر کافی باشد؛ در فضای رسانه‌ای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آن‌ها برداشت؛ بر همین اساس لیلا وصالی، دکترای علوم ارتباطات و معاون آموزش انجمن سوادرسانه‌ای ایران نیز سواد رسانه‌ای را به عنوان یکی از سوادهای دوازده‌گانه که یونسکو از آن نام می‌برد معرفی می‌کند و آن را از واجبات زندگی امروز هر فردی می‌داند و اظهار می‌کند: اگر خانواده‌ها به‌درستی بدانند که چه چیزی از رسانه‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به اهدافشان برسند و چه چیزی می‌تواند باعث مخاطره آن‌ها شود، بسیار مؤثر خواهد بود؛ در خانواده، موضوع کودکان می‌تواند بحث جداگانه‌ای باشد که والدگری رسانه را با خود مطرح می‌کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایمنا؛ بنابراین اگر والدین ندانند برای فرزندان خود چه خوراک رسانه‌ای مناسبی فراهم کنند و چگونه آن‌ها را از آسیب‌ها مصون کنند، حتماً با مشکلات جدی مواجه می‌شوند؛ بنابراین دنیای رسانه‌ای شده امروز، نیازمند سواد رسانه‌ای است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


3 + یک =